Tulosta
Pääkirjoitus:
Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2021

Liikennevalvonta mättää

Poliisi valvoi raskasta liikennettä tehostetusti helmikuun puolessa välissä. Valvontajakson seurauksena tarkastettiinlähes 2 500 ajoneuvoa. Kuljettajille määrättiin kokonaisuudessaan 534 eri seuraamusta sekä lisäksi lähes 330 huomautusta. Vaikka osalle kuskeista varmasti annettiin seuraamuksia enemmästä kuin yhdestä rikkeestä, ovat niiden määrät silti hurjia.
 
Esimerkiksi 376:ssa tapauksessa ajo- ja lepoaikasäädökset jäivät noudattamatta ja niitä oli 40 prosenttia vuoden takaista enemmän(tarkastuksiakin tehtiin toki 36 prosenttia enemmän, mutta kasvua yhtä kaikki). Poliisihallituksen poliisitarkastaja Kari Onnisen mukaanerityisesti ajo- ja lepoaikarikkomuksia olisuhteessa kohtuuttoman paljon, eikä muutosta parempaan ole tapahtunut.
 
Ikäviä tilastoja viime vuodelta ovat myös ne, että koronavuonna liikennerikkomukset kasvoivat 20 prosenttia ja liikennekuolemat pysyivät samalla tasolla edellisvuoteen verrattuna, vaikka liikenteen määrät tippuivat huomattavasti. Väkilukuun suhteutettuna liikennekuolemien määrä vuonna 2020 Suomessa oli noin kaksinkertainen Ruotsiin ja Norjaan verrattuna. Liikennekuolemien määrä on myös vähentynyt verrokkimaita hitaammin.


Liikennevalvonta on vähentynyt ja sen arvostus laskenut liikkuvan poliisin lakkauttamisen myötä. (kuva: Poliisi)
 
Yksi suuri liikenneturvallisuuden ongelma on itse valvonnassa. Moni haikailee liikkuvan poliisin perään, eikä syyttä. Kun liikennevalvonta hajautettiin yhdentoista eri poliisilaitoksen hoidettavaksi 2013, on liikennevalvonta Valtiontalouden tarkastusviraston tekemän tarkastuksen mukaan vähentynyt, siihen käytettävät resurssit ja strateginen ohjaus vähentyneet ja sen arvostus sekä painoarvo laskeneet.
 
Raskaan ammattiliikenteen puolella tämä tiedetään erityisesti. Raskaan liikenteen valvonnassa vaaditaan valvovilta viranomaisilta monipuolista tietoa ajoneuvoja, kuljetuksia ja kuljettajia koskevista säädöksistä. Kun keskitettyä liikenteenvalvonnan ohjausta ei enää ole, ei voi olla varma valvonnan tasaisesta laadustakaan. Liikennevalvonnasta on myös ollut vaarana tulla poliisilaitoksessa välttämätön paha tai niin sanottu ö-mapin asia.
 
Helmikuun puolen välin raskaan liikenteen tehovalvontaviikko oli osa Euroopan liikennepoliisiverkosto ROADPOL:n (ex-TISPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa. On toki hyvä, että Euroopan laajuisia yhteisoperaatioita järjestetään, mutta näiden lisäksi toivoisi myös näkevän lisää poliisin omia tehovalvontatapahtumia. Ajo- ja lepoaikarikkomuksia ei tarkasteta peltipoliiseilla.