Tulosta

• Skoottereille ja moottoripyörille otetaan käyttöön pakolliset EU:n laajuiset tarkastukset. Skootterien ja moottoripyörien kuljettajat, erityisesti nuoret kuljettajat, ovat tienkäyttäjien suurin riskiryhmä.

• Ajoneuvoille tehdään määräaikaiset katsastukset aiempaa useammin. Kun ajoneuvoa on käytetty 5–6 vuotta, teknisistä vioista johtuvien vakavien onnettomuuksien määrä nousee dramaattisesti (ks. liitteenä oleva kaavio MEMO/12/555).

• Sellaisten henkilö- ja pakettiautojen tarkastuksia lisätään, joiden matkamittarin lukema on poikkeuksellisen korkea. Niiden tarkastukset olisivat vastedes samanlaiset kuin taksien, ambulanssien jne. kaltaisilla ajoneuvoilla, joilla ajokilometrejä kertyy runsaasti.

• Ajoneuvotarkastusten laatua parannetaan vahvistamalla EU:n yhteiset vähimmäisvaatimukset vioille, laitteille ja tarkastajille.

• Sähköisten turvakomponenttien tarkastuksesta tehdään pakollinen.

• Matkamittarin lukema on kirjattava ylös, mikä vähentää petosten mahdollisuutta.

Kaikissa tapauksissa ehdotuksissa vahvistetaan yhteiset EU:n laajuiset ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimukset, joita jäsenvaltiot voivat tarvittaessa vapaasti kehittää edelleen.

Tausta

Voimassa olevat ajoneuvotarkastusten vähimmäisvaatimuksia koskevat EU-säännöt annettiin jo vuonna 1977 eikä niitä ole sen jälkeen juurikaan muutettu.

Lue lisää Euroopan komission muistiosta