Alhaisemmat logistiikkakustannukset ovat syrjäisessä maassamme kilpailukykyisen vientilogistiikan edellytys.
Taloutemme on täysin riippuvainen ulkomaankaupasta. Vientituotteet kuljetetaan tehtaalta satamiin ennätyskalliilla dieselillä, jonka hinta on noussut 30 prosenttia kahdessa vuodessa.
Meillä ei pian ole varaa teolliseen tuotantoon maassamme, jolloin verotuotot, työpaikat ja hyvinvointi valuvat Suomen ulkopuolelle.
Budjettiin tarvitaan lisää teollisuutta ja vientiä elvyttäviä konkreettisia toimia, joilla tuetaan suomalaista yrittäjyyttä ja kilpailukykyä.
Keskeisimpiin toimenpiteisiin kuuluu logistiikkakustannusten alentaminen ammattiliikenteen polttoaineveron palautusjärjestelmällä.
Palautusjärjestelmää ovat SKAL:n ohella vaatineet Suomen Yrittäjät, Elinkeinoelämän keskusliitto EK ja Keskuskauppakamari.
Taustaa
Yhdeksänkymmentä prosenttia tavaroistamme kuljetetaan kuorma-autoilla. 1.1.2012 voimaan tullut dieselin veronkorotus nosti maanteiden tavaraliikenteen kustannuksia 100 miljoonaa euroa käyttövoimaveron alennus huomioiden. Tämä heikensi kotimaisten kuljetusyritysten toimintaedellytyksiä.
Vuonna 2011 Suomen logistiikkatoiminnoissa pantiin vireille peräti 266 konkurssihakemusta koskien lähes 1400 alan työntekijää. Toimialalla joka työllistää yhteensä noin 100 000 henkilöä.