Mielestäpoistetut Tulosta
22.09.2014 09:18

Ei, tätä ei ole varastoitu tähän. Tapahtui kai jonkunlainen törmäys, mutta missä ja milloin, kukaan ei tallentanut tietoa po. kuvan taakse. Veikkaisin että elettiin 1960-luvun puoliväliä. Kaatuivatko muuten kuorma-autot ennen helpommin kuin ennen? Jos kyllä, niin miksi? Olisiko Bedford?

Kuulostan varmasti pahansuopaiselta omatuntoihin tökkivältä, kun aina natkutan ”näistä vanhoista”. Kumma juttu: tökin mielelläni, sillä aihetta on. Tiedän vallan hyvin, että tavallisesti isot hyötyauto-rohjot ovat tilaa vieviä säilytettäviä. Ei sillä suuria voi, ne vaan jäävät pakostakin taivasalle. Mutta ajatusta kokeilla edes jonkunlaista ”suojarasvausta” ja katos niiden suojaksi? Ne ovat sentään sen verran henkilöautoa paksumpaa tavaraa, että säilymistulos voi, oikein toteutettuna, olla pieni ihme.


Näin itsekin aikoinaan, ehkä 1960-luvun lopulla, tämän auton, jossakin Lohjan tienoilla. Joku sotaaikainen brittiauto se on, mutta Suomessa se näemmä muotoiltiin siviilimäisempään ilmeeseen. Osaako joku kertoa tämän auton taustoja?


Kuvasin tämän auton jossakin Ilolan (Koskenkylän?) maisemissa noin 20 vuotta sitten. Saatan taas muistaa väärin tämän Englannissa tehdyn auton merkin, mutta se oli joko Atkinson, Seddon tai GUY? Auton ratti oli oikealla ja moottorina oli iso diesel. Autossa oli kuvaushetkellä yhä kiinni brittikilvet. Mutta: miten ihmeessä sekin on tullut Suomeen? Toiko sen ehkä BP öljy-yhtiö, kuka muukaan?


Kuvasin tämän auton Taipalsaarella noin 1976. Piti oleman aika harvinainen Suomessa, mutta pahoin pelkään että romuksi meni. Auto oli bensiinikäyttöisellä rivikuutosella kulkenut Morris Commercial. Ellen väärin muista, niin jopa yläpuolisella nokka-akselilla tms. hurjaa.


Tässäkö, Lopen suunnalla ottamassani kuvassa, on Suomen viimeinen kunnostuskelpoinen Saksan Ford Köln tehtaan G 700? Se joka kulki Krupp tehtaan tekemällä kaksitahtisella dieselmoottorilla. Ja kovempaa kuin yksikään toinen kuorma-auto!


Tämän kuvan lähetti aikoinaan Lapista autoilija Timo Ala - Suutari. Auto näyttää olleen kirjavassa ja kovassa käytössä. Miten lienee Commerin kaksitahtinen diesel nokalla toiminut? Tyypillinen esimerkki täysin kadonneesta hyötyautosta.


Suomi sai ostaa näitä liittoutuneiden ylijäämävarastoista, olisiko ollut puolensataa? Osan nokassa luki Chevrolet, osan Ford (Canada) Tämän auton omisti Imatran Voima Oy ja se lienee kuvattu 1946? Huomaa ovessa oleva teksti: UNRRA. Sen kun helposti tapaan kirjoittaa väärin, jo on Suomi väärällään ”väärästä tiedonajosta” moittivia. Jospa siitä tarmosta edes osa olisi koitunut yhden tuollaisen hengissä pitämiseen.


Reposaaressa olevat autoilijaveljekset ostivat aikoinaan, taisi olla 1959 tai 1960, tämän, vahingossa veteen luiskahtaneen Bedford kuorma-auton. Auto oli vähän ajettu. Se ostettiin siis ”F.O.B. merenpohjasta” - eli ”noutopaikka: merenpohja, ehdoin. Yhdessä kuvassa näyttää siltä, kuin homma olisi luiskahtanut ”ryhmissä hirttämiseksi”, mutta kaikella tuntui olleen tarkoitus. Lopputulos oli kuulemma iloinen yllätys. Vähän uutta lamppua ja nokkapeltiä, kuivausta ja uudet öljyt, ja taas mentiin.