Bussimobilismia Tulosta
22.09.2014 08:55

Aito kuva ja piirros (vasemmalla) amerikkalaisen linja-auton kori-ideasta. Kyseessä arviolta 24 -26 mallinen onnikka, merkkiä emme tunne. Korin oikealla kyljellä on neljä ovea ja vasemmalla yksi kuljettajaa varten. Voisimme kuvitella ettei tämännäköisen korin uudelleen rakentaminen olisi kaksinen asia. Tämän näköinen 18 – 20 –henkilön ”pikkubussi” olisi tosi katseenvangitsija. Seikkaperäisempi kuva ja piirros (oikealla) eurooppalaisesta 20-luvun bussista. Kysymyksessä Scania-Vabis tai englantilaisella Vulcan -alustalle rakennettu bussityyppi kaupunkiliikennettä varten.

Mielenkiinto kaikkeen vanhaan on näkyvästi elpymässä. Vanhojen linja-autojen jäänteitä etsitään ja niistä yritetään koota ”rakennussarja”, jonka pohjalta voisi entisöidä ”onnikan”. Tiedämme eräiden liikennöitsijöiden jopa rakentaneen alkuperäisen korin vanhaan onnikkaansa mielikuvien ja mallin mukaan.

Tuo kuulostaa hämmentävältä. Vastahan näitä onnikkavanhuksia romutettiin surutta. Ne olivat häiriköitä, ne piti saada pois silmistä. On hyvä että ajatustavassamme on tapahtunut jyrkkä käänne. Oiken hyvä että on perustettu Suomen Linja-auto Historiallinen Klubi. Ei hetkeäkään liian varhain.

Suomalaiset ovat taitavia sooloilijoita. Yhteispeli ei sen sijaan meiltä suju. Jokainen tahtoo tehdä kaiken itse. Niin myös nähtävästi jokainen tahtoo yksinään pelastaa vanhat linja-autot ja niihin liittyvän tietouden. Pelastaminen ei onnistu ilman talkoohenkeä ja tietojen keskittämistä yhteen paikkaan.

Yksittäiskeräily saattaa johtaa vinosuuntauksiin. Tieto- ja vihjesalailuun. Kyräilevään kateuteen Yhteiseksi vahingoksi. Suhteellisen harvoilla on tosiasiassa mahdollisuuksia entisöidä vanhaa onnikkaa. Se maksaa innostusta, aikaa ja rutosti rahaa. Jos joku on löytänyt vanhan onnikan rakennusaihion, hänelle saattaa näistä kuvista olla hyötyä.


Vulkan -bussi ulkoapäin. Näitä lienee ollut myös Suomessa.


Kuva Vulkan –bussin keskikäytävältä. Huomaa ”täynnä” kyltti (Fullsat) ja katossa olevat tavaraverkot.


Aulis pakulan talteen ottama 6 –ovinen Dallape-orkesterin Sisu-keikkabussi.


Lyhyt akselivälinen (3.58) bussityyppi. Mitat ja apulaitesijoittelut ilmenevät kuvasta.


Edellisen kuvan bussityyppi päältäpäin. Malli on ruotsalainen, mutta suomalaiset noudattelivat samoja oppeja.


Junan ja bussin törmäys Lielahdessa 1929. Puusta tehty kori ei ihmeitä kestänyt. Tuollainen kori saattaisi olla helppo tehdä nykypäivänäkin.