Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Mercedes-Benz sai laadun kohdalleen

Neliveto-Sprinter vihdoinkin tuotannossa

ATK/PeVi 30.01.2008

ATKSprinter 4x4:n piti tulla myyntiin viime keväänä, mutta Mersun laatukriteereiden saavuttaminen kesti odotettua pidempään. Lähinnä meluongelmien vuoksi neliveto-Sprinterin tuotannon aloitus siirtyi vuodenvaihteen tienoille, eikä tuotanto vieläkään pyöri täydellä teholla. Suomeen autoja saadaan vasta syksyllä.

Sprinterissä käytetään Mersun koeteltua nelivetotekniikkaa, missä elektroninen pidonhallinta jarruttaa luistamaan pyrkivää pyörää ja ohjaa voimaa pitävämmälle puolelle. Neliveto on toteutettu suoraan vaihteiston perään kiinnitetyllä jakovaihteistolla. Tehdastekoisen nelivedon yhteydessä Sprinterissä on sekä ESP-ajonvakautus että 4ETS-luistonvalvonta. Järjestelmässä ei ole mekaanisia lukkoja.

Tarjolla on sekä jatkuva että kytkettävä neliveto alennusvaihteistolla tai ilman sitä. Vaihdelaatikko on jo manuaali tai automaatti. Eli vaihtoehtoja on jo pelkästään voimansiirrossa melkoisesti.

Takavetoinen Sprinter muutetaan nelivedoksi kojelaudassa olevalla kytkimellä. Kytkentä voidaan tehdä hölkkävauhdissa. Nelivedolla ajettaessa voimasta välittyy eteen 35 % ja taakse 65 %.

ESP ryhtyy hommiin vasta siinä vaiheessa, kun takapyörillä on noin 20 % luistoa. Jos Sprinter 4x4 on jäämässä kiinni, kaasua ei pidä säästellä. ESP rajoittaa moottorin käyntinopeuden sopivaksi, joten moottori ei tässä tapauksessa huuda, mutta siitä saadaan ulos optimaalinen vääntömomentti.

Kunnallisteknisiin huoltoajoihin, metsä- ja voimayhtiöille sekä puolustusvoimien käyttöön soveltuvasta Sprinter 4x4:stä on hinnoiteltu neljä kuorma-autoversiota. Kytkettävän nelivedon lähtöhintataso on 11 700 euroa, jatkuvan nelivedon 12 600 euroa. Alennusvaihteisto nostaa hintaa noin 1 500 euroa.