Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Ammattilaisen arvo nähdään taantumassakin

Autoala pitää kiinni osaajista

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 29.09.2009

Autoalan Keskusliiton puheenjohtaja Pekka Helander totesi Autoalan Vuosimarkkinat 2010 -seminaarin avauspuheessaan, että autokauppiailla on hämmästyttävä kyky selvitä taantumasta, mikä näkyi jo 1990-luvun alussa alan ollessa mittavan rakennemuutoksen kourissa.

- Vaikka kulut ovat nousseet ja tulokset heikentyneet viimeisten viiden vuoden aikana, alalla ei silti ole käyty merkittävästi YT-neuvotteluja tai lomautettu henkilöstöä. Myöskään konkurssiaaltoa ei ole ollut eikä ole näkyvissä, sanoo Helander.

Hän uskoo edellisen taantuman opettaneen autokauppiaille sen, että nousukauden alkaessa ammattitaitoisen henkilöstön löytäminen on hankalaa. Lisäksi mekaanikkojen ja automyyjien merkkikoulutus on kallista, joten heistä kannattaa pitää kiinni mahdollisuuksien mukaan.

TNS Gallup Automotiven tekemän tutkimuksen mukaan henkilöautojen kysyntäennuste vuodelle 2010 on 93 000 uutta henkilöautoa. Tämä kertoo siitä, että uusien autojen kauppa elpyy vähitellen. Kysyntäennustetta tukevat muun muassa uusien autojen tilauskantojen nousu alkusyksystä, rahoitusmarkkinoiden normalisoituminen sekä kuluttajien luottamuksen kasvu oman talouden hallintaan. Myös alhainen korkotaso ja välirahan kasvun pysähtyminen laskevat uuden auton hankinnan kynnystä.

AKL:n toimitusjohtaja, liikenneneuvos Pentti Rantala pohti puheenvuorossaan alan tulevaisuudennäkymiä. Ala on ollut viime aikoina jatkuvassa myllerryksessä, mutta Rantalan mukaan pelisäännöt alkavat hiljalleen olla tiedossa. Voimassaoleva ryhmäpoikkeusasetus päättyy ensi vuonna. Rantala uskoo, että uusi ryhmäpoikkeusasetus ei kuitenkaan aiheuta dramaattisia muutoksia kotimaiselle autokaupalle. Rantalan mukaan sen tulisi olla voimassa vähintään kymmenen vuotta, mikä toisi vakautta alan sopimuksiin.

Ympäristöasioiden ja erityisesti CO2-päästöjen merkitys tulevat korostumaan entisestään autoilun verotuksessa. Auto- ja ajoneuvoverotuksen suuret rakenteelliset muutokset on kuitenkin tehty, ja Rantala uskookin, että jatkuvat spekuloinnit verotusmuutoksista loppuvat ja autokauppiaat voivat keskittyä tulevaisuudessa siihen minkä osaavat parhaiten eli autojen kauppaan ja huoltotoimintaan.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus