Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Nurminen Logisticsille järeä lämpökuljetuskontti

Euroopan suurin

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 23.11.2009

ATK Nurminen Logisticsin erikois- ja raskaskuljetuskalusto monipuolistui 20. marraskuuta, kun yhtiö kertoi saaneensa käyttöönsä Euroopan suurimman lämpökuljetuskontin. Erikoiskuljetusperävaunun päälle asennettavan kontin pituus on 17 metriä, leveyden ja korkeuden ollessa kolme metriä.

Kontti on tarkoitettu erikoispinnoitettujen paperikoneentelojen kuljetuksiin, ja sen sisälämpötilaa voidaan säädellä termostaatilla kunkin telapinnoitteen vaatimusten mukaisesti. Kontin massiivisen koon vuoksi sen sisälle mahtuvat jopa 120-tonniset telat.

Kontin polttoöljyllä toimivan lämmityslaitteen tarvitsema sähköenergia voidaan ottaa joko vetoautosta, autolautan sähköjärjestelmästä tai normaalista sähköverkosta. Laitteisto toimii myös omien akkujensa avulla tarvittaessa kaksi vuorokautta.

Uusi lämpökuljetuskontti voidaan kytkeä useaan Nurminen Logisticsin erikoiskuljetusperävaunuun, ja kontin siirto perävaunusta toiseen hoidetaan perävaunujen hydraulijousituksen avulla, joten erillisiä nostureita ei kontin koosta huolimatta tarvita.

Lämpökuljetuskontin ensimmäinen tehtävä on kuuden 71-tonnisen Metso Paper Oy:n valmistaman telan kuljettaminen Metson Rautpohjan tehtaalta Metson asiakkaan Saksassa sijaitsevalle uudelle paperitehtaalle. Näissä kuljetuksissa kontin alustana käytetään 10-akselista moduulilavettia, jonka vetoauto on 4-akselinen.

Lämpökuljetuskontin on valmistanut forssalainen Fokor Oy.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus