Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Ajolinja-lehti valitsi

Vuoden Hyötyauto 2008 on Renault Kerax Optidriver

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 23.01.2009

ATK Suomen suurimpiin kuorma-autoalan lehtiin kuuluva Ajolinja on valinnut Renault Kerax Optidriver -puutavara-auton Vuoden Hyötyautoksi 2008. Valinta perustui lehden lukijaäänestykseen, jonka tuloksen pohjalta valittiin ehdolla olleista Vuoden Hyötyauto Suomessa 2008 -arvonimen saaja. - Valinnan yhtenä tärkeänä yleisperusteena on, että autouutuus on jo Suomessa ja mallilla on merkitystä suomalaisessa kuljetusmaailmassa, sanoo Ajolinja lehden päätoimittaja Jouni Hievanen.

Vuoden Hyötyauto 2008 on Renault Kerax 500.26 6x4 puutavara-auto varustettuna maastokäyttöön suunnitellulla automaattisella Optidriver -vaihtamisjärjestelmällä. Autossa on 500-hevosvoimainen 13 litran DXi-moottori, täydellinen Alucar-puuvarustus ja Loglift 96S -puutavaranosturi. Auton omamassa ilman nosturia ja nosturitelinettä on 11 500 kg.

Valinnan perusteluissa todetaan, että "tuore Optidriver vaihderobotti on oivallinen apu kuljettajan työn helpottamiseksi. Optidriver pelaa hyvin yhteen 13-litraisen koneen kanssa. Vaihderobotit ovat nykyaikaa ja niillä pärjää metsäoloissakin, kun kuljettaja sisäistää muutaman tärkeän käytännön perusasian." Valintaperusteissa todetaan lisäksi, että "Kerax on kuin luotu metsäteille. Puskuri ja keula ovat ylhäällä, joten penkkoja ja kantoja ei tarvitse turhia pelätä. Kerax on eteläeurooppalaiseen tyyliin kevyt, joten hyötykuormaa saa kyytiin mukavasti."

Vuoden Hyötyauto 2008 arvonimen symbolina oleva ohjauspyörän luovuttivat päätoimittaja Jouni Hievanen ja B-yhtiöiden julkaisujohtaja Heikki Laurell Vantaalla 22.1. Luovutustilaisuudessa Renault kuorma-autojen maahantuojan LT Finland Oy:n toimitusjohtaja Erkki Evilä totesi palkinnon kertovan erityisesti siitä, että Ajolinja on oivaltanut puutavaralogistiikassa tapahtuneen muutoksen ja sen vaikutuksen kuljetuskalustoon.

- Ajosuoritteiden ja siirtoajon jatkuvasti kasvaessa kuljetuskalustolta vaaditaan keveyttä, taloudellisuutta ja toimintavarmuutta. Kilpailu ammattitaitoisista kuljettajista edellyttää myös autolta ajamisen vaivattomuutta ja mukavuutta, Evilä sanoo viitaten automaattisten vaihtamisjärjestelmien yleistymiseen myös puutavara- ja maansiirtoautoissa.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus