Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Ainesta taksikäyttöön?

Subaru Legacyn viides sukupolvi

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 17.04.2009

ATK Subaru paljasti New Yorkin autonäyttelyssä uuden viidennen sukupolven Legacyn. Kyseessä on Yhdysvalloissa valmistettava versio, joka poikkeaa niin tekniikaltaan kuin ulkonäöltään jonkin verran Eurooppaan tuotavasta mallista. Eurooppaan tuotavan Legacyn tuotanto alkaa Japanissa myöhemmin tänä vuonna.

Uudessa Legacyssa perusarvot ovat valmistajan mukaan ennallaan: symmetrisen nelivedon ja alas sijoitetun mitoiltaan pienen bokserimoottorin. Ohjaamo on suunniteltu täysin uudelleen sekä kuljettajan ergonomia että matkustajien mukavuus huomioon ottaen. Subaru on kehittänyt Legacyyn täysin uuden perusrakenteen, jossa tärkeintä on 80 mm aikaisempaa pidempi akseliväli. Vaikka akseliväli on venynyt, on kori hivenen aikaisempaa lyhyempi (35 mm). Samalla on kuitenkin tullut tuntuvasti lisää leveyttä (90 mm) ja korkeutta (80 mm), joiden avulla on saatu kasvatettua matkustajien tiloja.

Uusi Legacy tulee Yhdysvalloissa myyntiin kolmella moottorilla, joita on kehitetty kaikilta osin, mutta ennen kaikkea niiden taloudellisuutta on parannettu: 2,5-litrainen vapaasti hengittävä moottori (170 hv ja 230 Nm), 2,5-litrainen turbomoottori (265 hv ja 350 Nm) ja 3,6-litrainen kuusisylinterinen (256 hv ja 335 Nm).

Subaru tarjoaa ensimmäisenä autonvalmistajana maailmassa pitkittäin asennetun CVT-vaihteiston nelivetoisessa autossa. Subarun CVT-vaihteistossa vääntö välitetään kestävällä ketjulla, millä saavutetaan erinomainen taloudellisuus hihnakäyttöisiin CVT-vaihteistoihin verrattuna. Portaattoman automaattivaihteiston tärkein etu on, että laajan jatkuvasti muuttuvan välityksen ansiosta moottori käy koko ajan optimaalisilla kierroksilla niin tehon kuin taloudellisuuden suhteen.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus