Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Hyundai uudisti tilavan pirssimallinsa

Sonata – taksikaupan kruununprinssi

ATK/PeVi 16.5.2008

ATK Melkoisesti uudistunut Sonata on erittäin tärkeä mallin Hyundain Suomen maahantuojalle. Peräti kymmenes osa Euroopan Sonatoista kulkee asiakkaille Suomen kautta. Taksissa Sonatan osuus on koko ajan nousussa, ja uudistuneen mallin myötä hiukan yli 300 taksi-Sonatan kanta jatkaa varmasti kasvua. Merkittävin Sonatan taksikäyttöä rajoittava seikka on farmarikorin puuttuminen.

Sonata on uudistunut muotoilun, ajettavuuden, moottorien ominaisuuksien ja sisäilmeen osalta. Jousitukseen ja ohjaukseen tehdyt muutokset takaavat tehtaan mukaan ”jämäkämmän ja eurooppalaisemman” ajettavuuden. Auton ulkopuolista muotoilua on hienosäädetty.

Alun perin vuonna 1988 esitellyn Sonatan kohdalla puhutaan jo kuudennesta mallisukupolvesta. Samalla voidaan puhua viimeisestä mallisukupolvesta, sillä nyt tehty face lift jää mallin viimeiseksi.

Hyundai esittelee Sonatan korvaavan i40:n parin vuoden sisällä. Samoihin aikoihin Suzuki esittelee ensimmäisen D-segmenttiin sijoittuvan mallinsa. Molemmista autoista tulee tarjolle sekä sedan että farmari. Hyundai ja Suzuki liittyvät toisiinsa siksi, että niillä on Suomessa sama maahantuoja.

Sonata on pikku hiljaa saavuttamassa jalansijaa taksimarkkinoilla muuallakin kuin pääkaupunkiseudulla. Taksiyrittäjien keskuudessa ei niinkään ole ollut epäluuloa korealaista autoa vaan lähinnä Hyundain tarjoamia palveluita kohtaan. Merkin maahantuojalla Simetronilla on kuitenkin pääkaupunkiseudulla oma taksimyyjä, ja viime syksystä alkaen taksimyynti on pyörinyt hyvin Helsingin ja Espoon lisäksi myös Vantaalla.

Sonatan sisätiloihin tehdyt muutokset ovat tuoneet matkustamoon entistä enemmän ylellisyyttä. Materiaalien laatuun on kiinnitetty runsaasti huomiota. Taksiasiakkaita ajatellen Sonatassa on hyvä taka- ja tavaratila.

Uuteen Sonataan on saatavana uuden II-sarjan Theta-bensiinimoottoreita. Sekä 2,0 että 2,4 litran nelisylinteriset rivimoottorit sisältävät huipputeknisen muuttuvan imujärjestelmän. Moottoreihin on asennettu myös imu- ja pakoventtiilien muuttuva ajoitusjärjestelmä (DVVT). Uudistukset ovat nostaneet 2,0-litraisen version tehon 164 hevosvoimaan ja 2,4-litraisen moottorin tehon 174 hevosvoimaan.

3,3 litran Theta V6 -moottorissa on uusi suorempi imukanava. Voimanlähteen teho on kasvanut 235:stä 250 hevosvoimaan. V6-moottoriin ja 2,4 litran Theta-moottoriin on saatavana valinnainen 5-vaihteinen automaattivaihteisto – aiemmin automaatti oli neliportainen.

Myös kaksilitrainen CRDi-dieselmoottori on aiempaa tehokkaampi. Pakokanavaan on lisätty jakoseinä, mikä on tehostanut pakokaasun lämmönsiirtoa. Hevosvoimien määrä on noussut kymmenellä 150:een. Moottori on saatavana Euroopan markkinoilla 6-vaihteisen käsivalintaisen tai 4-vaihteisen automaattivaihteiston kanssa.

Takseille Hyundai tarjoaa Sonatan 2.0 GRDi LTD AT -mallia ja taksipakettia, johon kuuluu nahkaverhoilu ja peruutustutka.