Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Joukkoliikenteelle kovat tavoitteet

Aiempaa tiukemmat ympäristövelvoitteet

Auto, tekniikka ja kuljetus/PeVi 11.9.2008

Joukkoliikenteen energian kokonaiskulutusta pyritään vähentämään yhdeksän prosenttia vuoteen 2016 mennessä verrattuna vuosien 2001-05 keskimääräiseen energiankulutukseen. Uuden energiatehokkuussopimuksen ovat allekirjoittaneet liikenneministeri Anu Vehviläinen, elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen ja ympäristöministeri Paula Lehtomäki yhdessä joukkoliikennettä edustavien sopimuskumppaneiden kanssa.

Tiukentuneisiin ympäristötavoitteisiin ovat sitoutuneet bussien kauko- ja paikallisliikenne, Helsingin metro- ja raitioliikenne sekä uutena tulokkaana VR:n koko henkilöliikenne. Aiemmassa sopimuksessa oli mukana ainoastaan VR:n lähiliikenne.

Energiatehokkuussopimus on jatkoa aiemmalle, vuonna 2005 tehdylle joukkoliikenteen energiansäästösopimukselle.

Energiatehokkuussopimuksen taustalla on EU:n energiapalveludirektiivi (2006/32/EY). Direktiivi edellyttää vuosina 2008-16 toimia, joilla pyritään yhdeksän prosentin ohjeelliseen energiansäästötavoitteeseen vuonna 2016 päästökaupan ulkopuolisilla toimialoilla. Tavoite lasketaan vuosien 2001-05 keskimääräisestä energiankulutuksesta.

Joukkoliikenteen energiatehokkuussopimuksella pyritään osaltaan varmistamaan, että mm. energianpalveludirektiivin mukaiset säästötavoitteet saavutetaan. Liikenteen osuus säästötalkoista on noin neljännes. Joukkoliikenteessä tavoitteet merkitsevät yhteensä 254 gigawattitunnin vähennystä energiankulutukseen.

Joukkoliikenteen sopimuksessa otetaan tänä vuonna käyttöön myös uusi seurantajärjestelmä. Se on työkalu joukkoliikennettä harjoittavien yritysten energiankulutuksen, päästöjen sekä energiantehokkuustoimien seurantaan ja vuosittaiseen raportointiin. Työkalun avulla yritys voi seurata omien ajoneuvojensa energiankulutuksia ja päästöjä sekä verrata oman toimintansa tuloksia alan keskimääräisiin tuloksiin.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus