Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Hybridiautojen sarjatuotanto alkaa ensi vuonna

Volvon hybrididyykkarit koekäytössä

ATK/PeVi 9.4.2008

ATK Volvo Trucks otti tärkeän askeleen kohti raskaiden hybridiautojen tuotantoa, kun kaksi yrityksen valmistamaa jäteautoa aloitti testiajot eli päivittäisen työn. FE-malliset hybridikuorma-autot ovat ruotsalaisten Renovan ja Ragn-Sellsin ajossa. Raskaiden hybridien sarjatuotanto alkaa ensi vuonna.

Hybridiratkaisujen puolesta puhuvat paitsi ympäristönsuojelulliset seikat myös öljyn hinnan jatkuva nousu.

– Volvo on tutkinut ja kehittänyt hybriditeknologiaa jo kahden vuosikymmenen ajan. Nyt aloitettu testivaihe on viimeinen askel ennen hybridiautojen sarjatuotannon aloittamista, kertoo Volvo Trucsin toimitusjohtaja Staffan Jufors.

Volvo esitteli ensimmäisen konseptihybridinsä vuonna 2006, ja sen jälkeen kiinnostus uutta teknologiaa kohtaan on kasvanut huimasti.

– Meidän ratkaisumme erinomaisuus piilee siinä, että riittävän tehokas raskaan kaluston tarpeisiin ja hinnaltaan muita tarjolla olevia vaihtoehtoja parempi. Ja nuohan ovat ne ominaisuudet, jotka ratkaisevat sen, tuleeko hybridistä kaupallinen tuote. Volvo aloittaa hybridikuorma-autojen tuotannon ensi vuonna, lupaa Juford.

Volvon hybridiratkaisussa yhdistetään diesel- ja sähkömoottoreiden parhaat ominaisuudet. Sähkömoottoria käytetään käynnistyksessä ja alhaisilla, alle 20 km/h:n nopeuksilla sekä tyhjäkäynnissä autoa lastattaessa ja purettaessa. Suuremmilla nopeuksilla dieselmoottori käynnistyy ladaten samalla auton akkuja. Jarrutuksessa syntyvä energia otetaan talteen akkuihin.

Hybridikuorma-autot ovat erityisen käyttökelpoisia esimerkiksi jakeluliikenteessä ja jätehuollossa kaupunkialueella, sillä tuollaisessa ajossa kiihdytykset ja jarrutukset seuraavat toisiaan. Sähkömoottorin ansiosta autot eivät tyhjäkäynnillä tuota lainkaan päästöjä eivätkä aiheuta meteliä.

Hybriditekniikkaa hyödyntävien jäteautojen oletetaan kuluttavan 20 % vähemmän polttoainetta kuin pelkästään dieselmoottorin turvin liikkuvien autojen. Hybridimoottoria voidaan käyttää myös biopolttonesteillä. Yhdessä testiautossa on lisäksi ylimääräinen akusto, jonka avulla käytetään jätepuristinta. Näiden yöllä verkkovirralla ladattavien akkujen avulla jäteauton polttonesteenkulutuksen lasketaan laskevan jopa 30 %.

– Hybridiautojen laajamittainen käyttöönotto tulee merkittävästi lisäämään koko kuljetussektorin energiatehokkuutta, sanoo Jufors.

Euroopassa ja Yhdysvalloissa valmistetaan vuosittain 220 000 kuorma-autoa jakeluliikenteen ja jätehuollon käyttöön.