Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Vermot AG konseptien kimpussa

Glasurit ja ylellinen retrokilpa-auto Veritas

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 07.11.2008

ATK Ensimmäisen saksalaisen formula 1 -kilpa-auton nykyinen versio, Veritas RS III, vakuuttaa muotoilullaan, tekniikallaan ja vertaansa vailla olevaksi kehutulla ajotuntumallaan. Auto on suunniteltu tiekäyttöön, mutta lisämodifioinnin jälkeen sitä aiotaan käyttää myös kilparadoilla. Autot maalataan Glasuritin 90-linjan ympäristöystävällisillä, vesiohenteisilla maaleilla.

Aachenin lähellä Grafschaft-Gelsdorfissa sijaitseva Vermot AG kehitti tavallisuudesta poikkeavan, nykyaikaan soveltuvan retroauton klassisen esikuvansa mukaan. Bernd Paetz, Vermot AG:n hallituksen puheenjohtaja kertoo Veritas RS III -versiosta: - Halusimme, että asiakkaamme voivat kokea auton alkuperäisen lumousvoiman. Niinpä kehitimme konseptin, jonka avulla autolegenda voidaan siirtää kauas tulevaisuuteen. Mottonamme onkin "aito kilpailutunnelma%u201C.

Veritasin maalipinta on vaikuttamassa ratkaisevasti kokonaisvaikutelmaan. Veritasin alkuajoilta, toisen maailmansodan jälkeen, peräisin olevien alkuperäisten värisävyjen jäljittäminen ole ongelma Glasuritin Classic Car Color -menetelmällä. Käytettävissä on maailman suurin värisävyarkisto, jossa on yli 200 000 värireseptiä. Glasurit tarjoaa käyttöön myös moderneja, lähes futuristisia metallihohtosävyjä.

Veritasiin on ympätty paljon tehoa. V10-version 600 hevosvoimaa tai V8-version 480 hevosvoimaa on osattava hallita, sillä auto on ilman sähköisiä apuvälineitä kuten lukkiutumattomia jarruja, luistonestoa tai tehostettuja jarruja. 480-hevosvoimaisen version huippunopeus on 329 km/h ja 600-hevosvoimaisen 347 km/h.

Esitellylle RS III -versiolle on jo monta tilausta, muun muassa arabimaista. Monocoque -rakenteista ensiversiota valmistetaan vain rajoitettu määrä, enintään 30 autoa. Kasvonkohotuksia aiotaan tehdä vuodesta 2009 alkaen aina vuoden välein, kertoo Bernd Paetz. Vuonna 2009 Vermot AG rakentaa RS III kaksipaikkaisesta autosta kovakattoversion, RS III Coupén. Vuonna 2009 aloitetaan myös Veritas GT:n tuotanto - enintään 30 auton rajoitettuna eränä.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus