Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Auto, tekniikka ja kuljetus 2/2008 ilmestyi

1+8-paikkaisten vertailutesti, Sisun sorakasetin koeajo, Scanian bussikorjaamo, DAF rymistelee Suomeen…

ATK 7.3.2008

Uusi, maaliskuun ensimmäisellä viikolla ilmestynyt Auto, tekniikka ja kuljetus -lehti on jälleen tuhti lukupaketti. EU-talvessa ajettu Arctic Van Test -vertailu helpottaa paitsi taksiyrittäjien myös yhteisöjen ja suurperheiden autovalintaa: viivalla on viisi tehdastekoista 1+8-paikkaista autoa.

Suomen noin 9 500 taksiautosta hiukan alle kolmannes on tilatakseja. 1+8-paikkaisten mittariautojen määrä on pysynyt jo pitkään 3 000 auton tasolla. NTC Arctic Van Test laittoi paremmuusjärjestykseen viiden eurooppalaisen merkin tehdastekoiset tilataksit. Taksiyrittäjien lisäksi tämä suurvertailu palvelee myös suurperheellisiä!

Talvitestissä olivat vertailtavina Citroën Jumpy Combi HDi 120 Atlante L2, Fiat Ducato 11 Panorama 2.3 Multijet H1L1, Ford Tourneo 280S 2.2 TDCi 140hv FWD, Mercedes-Benz Vito 115CDI-2,9/34KB pitkä A3 ja Volkswagen Caravelle Comfortline 2.5 TDI 96 kW.

Hiukan raskaampi testattava oli Sisun valmistama Rock C600 -sorakasetti. Selvitimme, miten sisulaiset ovat onnistuneet ratkaisemaan ”pillarikoneisten” autojen moottorielektroniikkaan liittyneet ongelmat. Onko tuotteiden luotettavuus saatu nostettua käyttäjien odotuksia vastaavalle tasolle?

Lehden muuta sisältöä ovat mm. Scan-Auton Etelä-Suomen tulosyksikön johtajan Markku Nenosen, DAF:in uuden maahantuojan CT Finland BV:n Petri Heinon sekä Hiab Oy:n maajohtajan Seppo Heinon haastattelut.

Scan-Auto on eriyttänyt bussihuollot ja - korjaukset Konalasta Ruskeasuolle. Uuden maahantuojan myös DAF:illa on nyt näytön paikka. Hiab-johtajan mukaan hänen edustamansa ala on nyt yhdistymisten edessä.

Yritysesittelyssä on Vammalan Kuljetus-Pojat Oy. Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen vastaa puolestaan kysymykseen, onko kaikki bio ekoa.