Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Tehokilvan kärkeen

Volvo esitteli 700-hevosvoimaisen FH16:n

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 07.01.2009

ATK Volvo Trucks otti haltuun maailman voimakkaimman sarjavalmistetun kuorma-auton tittelin esittelemällä uuden FH16 -mallin. Uutuuden D16G-moottorissa jyllää kaikkiaan 700 hevosvoimaa ja vääntömomenttia on 3 150 Nm. Näin ollen Volvo Trucks kertoo olevansa ensimmäinen valmistaja, joka voi laittaa ajoneuvoihinsa 700 hevosvoimasta kertovan tunnuskilven. Kyseessä on luonnollisesti yhtiön lippulaiva, sillä Volvo FH16:n maksimiteho oli tähän asti 660 hevosvoimaa.

- Volvo FH16 on tarkoitettu kaikkein raskaimpiin ja vaativimpiin kuljetustehtäviin. Se on erittäin edustava kuorma-auto asiakkaille, jotka haluavat jotain ainutlaatuista ja tavallisuudesta poikkeavaa. Volvo FH16 ja sen 700 hevosvoimaa erottavat tämän kuorma-auton kaikista muista alan tuotteista, innostuu Staffan Jufors, Volvo Trucksin pääjohtaja. Kasvaneista tehomääristä huolimatta polttoainetalouden kerrotaan olevan kunnossa.

- Tavoitteemme tässä kuljetussegmentissä on sekä paras suorituskyky että polttoainetaloudellisuus. Olemme onnistuneet pitämään polttoaineenkulutuksen ennallaan, vaikka tehoa on nostettu. Kilpailijoihin verrattuna selviämme erittäin hyvin, paljastaa Jufors.

Uusi D16G-moottori pohjautuu Volvon aiempaan 660 hevosvoiman D16-moottoriin. Kasvaneen tehon ja väännön lisäksi sen pakokaasupäästöt ovat puhtaammat; typpioksidipäästöt ovat 40 prosenttia alhaisemmat. Uusi 16 litran moottori täyttää Euro 5 -päästömääräykset, jotka astuvat voimaan lokakuun 1. päivänä 2009. Volvo FH16 -malliin on 700 hevosen tehoversion lisäksi saatavana myös 540 ja 600 hv:n moottorivaihtoehdot.

16-litraisen moottorin monien eri muutosten, kuten uudelleen muotoiltujen mäntien myötä Volvon insinöörit ovat pystyneet optimoimaan palamisprosessin ja yhdistämään onnistuneesti hyvän suorituskyvyn, tehokkaan polttoainetalouden, alhaisten päästöjen ja pitkän käyttöiän vaatimukset. Sekä maksimiteho että maksimivääntö ovat käytössä aiempaa laajemmalla kierroslukualueella, mikä mahdollistaa erinomaisen ajettavuuden. Moottorissa on nyt myös uusi öljytermostaatti, mikä vaikuttaa alentavasti polttoaineenkulutukseen. Tyhjäkäynnin melutaso on alentunut 2dB(A). Esiruiskuttamalla pienen määrän polttoainetta sylinterille saadaan pehmeämpi palamisvaihe ja merkittävästi alhaisempi melutaso.

Toinen tärkeä muutos kahdessa voimakkaimmassa moottorivaihtoehdossa on uusi ja suurempi pakokaasujen jälkikäsittelyjärjestelmä. Koska järjestelmä pystyy käsittelemään suurempaa pakokaasuvirtaa, vastapaine alenee ja minimoi tehohäviöitä. Suuremman kapasiteetin myötä järjestelmä lisää myös puhdistuskapasiteettia. Kuten aiemminkin, käytössä on SCR (Selective Catalytic Reduction) -järjestelmä.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus