Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Euro 5 -normistoon

Mallistopäivityksiä Renaultilta

Auto, tekniikka ja kuljetus/HaOn 04.05.2009

ATK Renault Trucks esittelee Euro 5 -normin täyttäviä uusia kuorma-automalleja ja kertoo niiden olevan paitsi entistä puhtaampia myös entistä suorituskykyisempiä. Midlum ja Premium Distribution -sarjoissa Renault tarjoaa laajan valikoiman jakeluliikenteen vaatimuksia vastaavia ajoneuvoja, joissa luvataan yhdistyvän työmukavuus ja turvallisuus.

Renault Midlumista on nyt saatavana 75 erilaista alusta ja kuormatilavaihtoehtoa (7,5-18 tonnia). Tehovaihtoehtoja on DXi5-moottorissa 180-220 hv ja DXi7-moottorissa 270-300 hv. Vaihteistoissa on vastattu automaattisten vaihtamisjärjestelmien kasvavaan kysyntään: Optitronic on nyt saatavissa myös DXi5- ja DXi7-moottoreihin.

Kaikkien Renault Premium Distribution -sarjan moottorien tehoja ja vääntöä on parannettu: teholuokat ovat 270 hv, 310 hv, 340 hv (DXi7), 380 hv, 430 hv ja 460 hv (DXi11).

Premium Distribution -ajoneuvojen Euro 5 -sarjaan ovat saatavina uuden sukupolven robottivaihteistot (Optitronic DXi7-moottorin ja Optidriver DXi11-moottorin yhteydessä) ja uusi 16-vaihteinen manuaalinen ZF-vaihteisto.

Renault Trucks aikoo laajentaa Kerax-mallin valikoimaa uusilla alusta- ja vetotapavaihtoehdoilla. Osoitukseksi tästä automaattinen Optidriver Plus -vaihtamisjärjestelmä on vakiovarusteena tietyissä Kerax-valikoiman malleissa. Renault Trucks on ensimmäinen valmistaja, joka on soveltanut tätä teknologiaa työmaa-ajoneuvoihin. Keraxin moottorivaihtoehtoja on nyt viisi: kaksi DXi13-moottoria 480 ja 520 hv ja kolme DXi11-moottoria 380, 430 ja 460 hv. Uusia vaihteistoja on tarjolla kaksi: 16-vaihteinen manuaalinen ja 12-vaihteinen automaattinen Optidriver .

Uutuutena Renault Premium Landeriin on nyt saatavana 8 x 2*6 -vetotapapa eli kahdella etuakselilla ja kääntyvällä telillä varustettu alusta. Optidriver vaihteistolla varustettuna Landerin hyötykuorma on 500 kg suurempi ja polttoainekulutuksen säästöjen luvataan olevan parhaimmillaan 10 prosenttia verrattuna manuaalivaihteistolla varustettuun vastaavaan ajoneuvoon. Ajoneuvoa on myös helpompi käsitellä 12,5 prosenttia pienemmän kääntöympyrän ansiosta. DXi7-moottorin tehot ovat nyt 270, 310 ja 340 hv, DXi11-moottorissa 380, 430 ja 460 hv.

Rahtiliikenteeseen tarkoitetun Renaul-malliston siirtyessä Euro 5 -normiin Premium Route -valikoiman DXi11-moottorin teho on kasvanut: tehovaihtoehdot ovat 380, 430 ja 460 hv. Esimerkiksi 430-hevosvoimainen Premium Route Euro 5 kehittää väännön, joka yltää hyvin lähelle Euro 4 -moottorilla varustettua 450-hevosvoimaista Premium Routea.

Myös lippulaiva Magnum on nyt entistä suuritehoisempi. DXi13-moottorista on saatavana kolme versiota: 440, 480 ja 520 hv. DXi13-moottoriin tehtyjen parannusten myötä Euro 5 -moottorin dieselin ja AdBlue-lisäaineen yhteenlaskettu kulutus on pysynyt samana kuin Euro 4 -moottorissa. Automaattinen Optidriver Plus -vaihtamisjärjestelmä on puolestaan nyt vakiona 480- ja 520-hevosvoimaisissa malleissa.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus