Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

Rinnastus siltoihin ja tunneleihin

Rekkaparkit ja tiemaksudirektiivi

Auto, tekniika ja kuljetus/2.9.2008

Ympäristökysymykset ja erityisesti kasvihuonekaasujen hillintä tuovat radikaaleja muutoksia liikennesektorille, totesivat EU:n liikenneministerit, jotka kokoontuivat syyskuun alussa Ranska La Rochellessa.

Ministerit keskustelivat erityisesti siitä, voidaanko raskaalta tieliikenteeltä periä maksuja liikenteen aiheuttamista ulkoisista kustannuksista, kuten melusta, saasteista ja ruuhkista.

Komissio teki heinäkuussa ehdotuksen tieliikenteen maksuja sääntelevän eurovinjettidirektiivin muuttamisesta siten, että myös ulkoiset kustannukset voidaan sisällyttää maksuihin. Tähän mennessä direktiivi on sallinut ainoastaan väyläkustannusten perimisen. Ehdotuksen käsittely on Ranskan puheenjohtajuuskauden päätavoitteita liikennesektorilla.

Suomi painotti omassa puheenvuorossaan sitä, että eurovinjettidirektiiviä voidaan muuttaa ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi.

Samaan aikaan on kuitenkin muistettava Lissabonin tavoitteet EU:n kilpailukyvyn kohentamisesta. Logistiset kustannukset Euroopassa eivät saisi muodostua korkeammiksi kuin kilpailijamaissa, Suomea kokouksessa edustanut liikenneministeri Anu Vehviläinen muistutti.

Suomi yhtyi komission kantaan siitä, että tiemaksujen ja ulkoisten kustannusten käyttöönoton tulee pysyä jäsenvaltion omassa päätöksentekovallassa, sillä maakohtaiset erot EU:ssa ovat suuret.

Eurovinjettiehdotuksen mukaan tunneleista ja silloista voidaan kerätä samanaikaisesti sekä aikaperusteista vinjettimaksua että tietullia. Suomi esittää, että tähän erityisryhmään lisättäisiin myös raskaalle liikenteelle rakennettavat parkki- ja kaista-alueet itärajalla.



(C) Auto, tekniikka ja kuljetus