Arkistoitu artikkeli

<< Takaisin

LuK:n ja VW:n tuotekehitysyhteistyön tulos

7-pykäläinen DSG-suorakytkentävaihteisto

ATK/PeVi 2.4.2008

ATK Volkswagen on aloittanut 7-vaihteisen DSG-vaihteiston suursarjatuotannon. DSG on maailman ensimmäinen toisen sukupolven suorakytkentävaihteisto. Uudessa DSG:ssä käytettävän LuK:n kehittämän kaksoismassalevykytkimen ansiosta ajomukavuus paranee, sillä rakenne vähentää tärinää. Kuljettaja tuskin huomaa vaihteen vaihtumista. Rakenteeltaan aiempaa yksinkertaisempi uusi DSG on kokonaisuus, jonka hyötysuhde on aiempaa parempi, mikä näkyy parantuneena polttoainetaloutena ja pienentyneinä päästöinä.

Volkswagen esitteli ensimmäisen DSG-suorakytkentävaihteistonsa viisi vuotta sitten. Manuaalivaihteiston urheilullisuuden ja automaattivaihteiston mukavuuden yhdistävän älykkään kuusiportaisen automaatin suosio on ollut taattu.

Tähän mennessä Volkswagenin Kasselin tehtaalla on tehty yli miljoona DSG-vaihteistoa. Viime vuonna Volkswagen toimitti 400 000 DSG-vaihteistolla varustettua autoa. DSG:n osuus vaihtelee malleittain Golfin yhdeksästä prosentista Passat Variantin 28 prosenttiin.

Uusi 7-vaihteinen DSG-suorakytkentävaihdelaatikko on suunniteltu väännöltään maksimissaan 250 Nm:n segmenttiin, joten se soveltuu hyvin VW:n moottorien yhteyteen. LuK:n uusien tehokkaiden kuivien kytkinten ansiosta vaihteiston hyötysuhde on entistä parempi ja kokonaismassa pienempi. Vaihteiston toiminta ei ole enää riippuvainen auton moottorin tuottamasta sähköstä, vaan koko järjestelmän tehontuotannosta huolehtii sähkökäyttöinen pumppu.

DSG:n ohjausmoduulin hydraulijärjestelmä on ensimmäisestä DSG-sukupolvesta poiketen suljettu, eikä siinä käytetä enää hydraulinesteenä vaihteiston voiteluöljyä. Yksinkertaisemman rakenteensa ansiosta DSG:ssä ei tarvita enää erillistä jäähdytyskiertoa. Ensimmäiseen sukupolveen verrattuna vaihteistoöljyn määrä on saatu puristettua 6,5:stä 1,7 litraan.

Uusi DSG-vaihteisto romuttaa käsitykset automaatin suurista kulutuslukemista. 90-kilowattisella 1,4 litran TSI-moottorilla varustetun Golfin yhdistetty EU-kulutus on kuusilovisella manuaalilaatikolla 6,3 l/100 km ja 7-vaihteisena DSG-automaattina 5,9 l/100 km. Vastaavasti auton CO2-päästöt putoavat kilometrillä 149:stä 139 grammaan. Golf Variant TSI DSG:n vastaavat arvot ovat 6,3 l/100 km ja 148 g/km.

Aluksi vaihteisto on tarjolla Golf-, Golf Variant- ja Golf Plus -malleihin uuden 1,4-litraisen TSI:n (90 kW/122 hv) ja suositun 1,9-litraisen TDI-dieselin (77 kW/105 hv) yhteyteen.