USA neljä vuotta EU:n edellä

09.07.2012 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta
USA:ssa EPA 10 normi, joka määrittelee raskaiden kuorma- ja linja-autojen hiukkas- ja NOx-päästöjen ylärajat, astui voimaan 2010. EU:n vastaavat eli Euro6-vaatimukset astuvat voimaan vasta 2014.

Samalla tavalla on USA:ssa päätetty ensi askeleena korkealla ohjaamolla varustettujen raskaiden kuorma-autojen kaukoliikenteen GHG 14 normista (Green House Gas eli kasvihuonekaasu) astumaan voimaan 2014. Se määrää CO2-päästön ylärajaksi 75 g/maili/tonni. Samalla on päätetty, että GHG 17 normi, joka vaatii CO2-päästön pinenemään 3% GHG 14 ylärajasta, astuu voimaan 2017.

Tämän arvioidaan USA:ssa vuosien 2014 - 2018 välillä säästävän 530 miljoonaa barrelia raakaöljyä ja vähentävän kasvihuonepäästöjä 270 miljoonaa tonnilla. GHG 14 ja 17 normeja laajennetaan määräämään vastaavasti kaikkien hyötyautojen kasvihuonekaasujen ylärajoista.

EU:ssa vasta suunnitellaan keskiraskaiden ja raskaiden hyötyautojen kasvihuonepäästöjen ylärajoja ja normitusta.