Sivuun sysätyt Finnair ja Finavia

09.04.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Finnairin, Finavian ja Helsinki-Vantaan lentoaseman kohtalot kulkevat käsi kädessä. Lennetäänkö lentoasemalta vastaisuudessakin aktiivisesti sinivalkoisin siivin Aasiaan?

Ilmailualan suomalaisten toimijoiden osa ei ole kadehdittava. Lentoyhtiötä Finnair ja lentoasemayhtiötä Finavia kampitetaan niin kotimaassa kuin ulkomailla.
 
Lentoyhtiö Finnairin vuoden 2020 tilinpäätös paljastaa ikäviä lukemia. Matkustajamäärä laski yli 92 prosenttia vuodesta 2019 eli 3,5 miljoonasta 0,3:een.
 
Vuoden 2020 matkustajakäyttöaste 29,2 prosenttia tarkoitti, että keskimäärin alle joka kolmatta lentokoneen istuinta käytettiin. Edellisvuoden käyttöaste oli toimialalle normaali 79,0 %.
 
Finnair panostaa edelleen Aasian suurkaupunkeihin sekä Aasian ja Euroopan väliseen vaihtomatkustamiseen.
 
Lentoasemayhtiö Finavia on kohdannut samoja vastoinkäymisiä kuin Finnair. Tekeekö Suomi parhaansa molempien yhtiöiden hyväksi?


Hyvin toimivalla lentoasemalla perinteisesti ei jonoteta. Helsinki-Vantaalla tammikuussa 2021 kuitenkin matkustajamäärä putosi yli 92 % edellisvuoteen verrattuna. Isku Aasian-liikenteeseen ylitti 98 %.

Eurooppa omi lentämisen koronamurheet
Finnair lopetti lennot Kiinaan ja Hong Kongiin huhtikuun 2020 lopulla koronaviruksen vuoksi. Samoin toimivat useat muutkin lentoyhtiöt.
Hieman yksinkertaistaen voidaan sanoa, että kevät-kesällä 2020 kiinalaiset ja aasialaisetlentoyhtiöt jatkoivat koronakriisitä huolimatta lentämistä Eurooppaan entiseen tapaan. Ne korkeintaankarsivat joitain reittejä.
 
Euroopan valtiot Suomi mukaan lukien ottivat koronaviruksen omaksi huolekseen. Kärsijöiksi kelpuutettiin mm. Finnair.
 
Käytettävissä olevan tiedon perusteella koronaviruksen tarttumisriski lentokoneessa on erittäin alhainen. Suomalaisten terveydenhuollon soisi selkeämmin tunnustavan asianlaidan.
 
Pandemian hillitsemisessä huolellisuus on avainasemassa. Suomalaisella lentoyhtiöllä hyvin organisoitu toiminta kuuluu perimään.
 
Lyhin reitti on taloudellisin
Lyhimmät ja samalla polttoainetaloudellisimmat lentoreitit Keski-Euroopan ja Aasian välillä kulkevatSuomen kautta. Finavialla on käsissään ympäristöystävällinen ässä.
 
Lennon polttoaineenkulutusta voi vähentää esim. käyttämällä jatkuvan nousun menetelmää lentoonlähdössä ja laskeutumalla jatkuvan liu’un menetelmällä. Oma merkityksensä on myös sääolojen huomioimisella ja sujuvilla lentoasemaoperaatioilla.
 
Euroopassa lennonjohtopalveluja suunnitteleva ja kehittävä monikansallinen laitos Eurocontroltotesi tutkimuksessaan vuonna 2020, että Suomessa on eurooppalaisittain tehokas ilmatila. Tehokkuuden hedelmiä poimitaan esim. alhaisina polttoainekustannuksina. Nykyisin tarkalleen samaa asiaa tarkastellaan ajan hengen mukaisesti hiilidioksidipäästöinä.


Kansainvälisten tutkimusten mukaan yksi lentoaseman, kuten Finavia, suora työpaikka luo ympärilleen n. 3-7 muuta työpaikkaa. On myös usein havaittu, että lentoaseman olemassaolo liittyy alueen taloudelliseen menestymiseen.

Istanbulista tulee maailman suurin
Koronaviruksen vuoksi Helsinki-Vantaan lentoasema on menettänytrajusti asiakkaistaan. Tammikuussa 2021 kansainvälistenvaihtomatkustajien määrä putosi yli 96 % edellisvuoteen verrattuna. Asiakasryhmä käyttää lentoasemaa mm. lentokoneen vaihtamiseen.
 
Helsinki-Vantaan lentoasema ylsi vuonna 2019 kotimaan matkustajat huomioiden miltei 22 miljoonaan matkustajaan. Vuoden 2020 lukumäärä jäi runsaaseen viiteen miljoonaan.
 
Pystyykö lentoasema palauttamaan oman roolinsa kaukomatkoille Aasiaan? Kilpailijat eivät tätä toivo. Uusi, jättimäinen Istanbulin lentoasema Turkissa tähtää 200 miljoonaan vuosittaiseen lentomatkustajaan. Kasvaminen maailman vilkkaimmaksi lentoasemaksi yksiselitteisesti kuuluu sen strategiaan.
 
Istanbulin lentoasema korostaa sijaintiaan Euroopan ja Aasian rajalla, mutta unohtaa, ettei tämä ole optimaalinen useimpia maanosien välisiä kaukolentoja ajatellen.
 
Istanbulin lentoasema otaksuttavasti tulee lyömään rumpua helmikuun 2021 lopussa saamastaan lentoasemien Airport Carbon Accreditation -ympäristöpalkinnosta. Tuolloin Instanbul saavutti tason 1. Suomeksi kyse on hiilineutraaliudesta.
 
Huomattakoon, että Helsinki-Vantaan lentoasema on saavuttanut saman palkinnon korkeimman mahdollisen tason, 3+, jo vuonna 2018.

Teksti ja kuvat | Seppo Alaruikka

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!