Helsingin raideleikit: Kuin Tuhannen ja yhden yön sadut

26.05.2015 18:06 Klaus Bremer
Tulosta
Ensin oli Ratikka-Runkolinja 1955. Se oli täysfiasko ja lakkautettiin äkkiä 1958.
Toinen yritys oli Itämetro 1981. Se johti 17 kaupunginhallituksen jäsentä ja metrotoimikunnan 4 virkamiestä syytettyjen penkille hämäristä vaunukaupoista. Lopulta 1987 20 pääsi pälkähästä syytteiden vanhennuttua. Yksi tuomittiin ehdottomaan vankeuteen lahjusten otosta.
Kolmas yritys oli Länsimetro. Sen hämäriä yksityiskohtia ei ole selvitetty vieläkään, mutta oikeudenkäynneissä ei näy loppua. Alkuperäinen budjetti on ylitetty viisinkertaisesti, eikä loppusummaa tiedä kukaan.
Neljäs yritys on Pisararata. Siitä tehty rakentamissopimus haisee pahimman luoka rahareiältä ja sen suunnitelua pidetään ammattipiireissä täysin amatöörimäiseltä.
Viides yritys on Uusi Runkolinja,entinen Jokerilinja. Siihen ajetaan raiteet ja jättikaupalla hankitut Sm5 sähkömoottorijunat, vaikka niveljohdinbussit on todistettu jopa 75% säästäväisemmiksi.
Lue tuleva Atk 5/2015 nin tiedät.