Vaiettuja miljoonalaskuja

19.03.2015 13:40 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta


Tattarisuolle rakennetun Malmin lentokentän alla on 18-54 m syvälle suota ja pohjavesikerroksia. Kukaan ei tiedä paljonko siellä on jäteöljyä, lentobensaa ja kerosiinia. Niitä sinne on kaadettu surutta ainakin 50 vuotta. Ei riitä, että jokainen sinne tuleva asuintalo on on paalutettava suopohjia myöten. Jokainen neliömetri on paalutettava: kadut, pihat, vesijohdot, viemärit, LVI, sähkökaapelit, kaikki. Malmin kentän lakkautus poikii veronmaksajille miljoonalaskuja.

Helsinkiläisiä veronmaksajia odottaa jo pelkästään siitä hirmulasku! Alue luovutetaan rakennusliikkeille maapohja rakennuskelpoisena. Siihen saattaminen maksaa arvioiden mukaan 200 – 400 Miljoonaa euroa!!!
 
Jo tätä ennen helsinkiläisiä odottaa 12 miljoonan euron lasku Malmin kentän rakennusten lunastamiseksi kaupunginjohtaja esityksestä. Lisäksi Helsingille on luvassa valtiolta 200 M€ veronmaksajien rahoja vaadittavien liikennejärjestelyiden toteuttamiseksi.
 
Malmin lakkautusjunailusta on tulossa enemmänkin vaiettuja miljoonalaskuja veronmaksajille.
 
”RAJAN” PAKKOSIIRTO MAKSAA MALTAITA
Rajavartiolaitoksen lentotukikohdan pakkosiirto Malmin osin uusista rakennuksista Helsinki-Vantaan kentälle rakennettavaan uuteen tukikohtaan maksaa varovaisen arvion mukaan uusine halleineen, rakennuksineen 2-3 M€. Lisäksi Raja joutuu siirtämää kolme Koala-kopteria Malmilta Rovaniemelle arviolta yli 2 M€ maksavaan halliin ja uuteen koulutuskeskukseen. Koulutusta ei voi suorittaa Helsinki-Vantaalla. Myös valvontalennot Helsinki-Vantaalta merelle pitenevät 10 minuuttia/tehtävä, hinta 70 €/minuutti, 400 tehtävää/vuosi, eli lisäkustannus 280 000 €/vuosi eli 2,8 M€ 10 vuodessa. Super Puman siirtolennot uuteen huoltokeskukseen Turussa lisäävät Malmin lakkauttamisesta aiheutuvat kustannukset Rajalle arviolta 120 000 €/vuosi eli 10 vuodessa 1,2 M€. Kaikkiaan 5,4 M€:n lisäkustannus ensimmäisenä vuonna ja sen jälkeen reilut 4 M€ lisää 10 vuodessa. Ei ihan pieniä lisäkustannuksia veronmaksajille Rajan pakkosiirrosta Malmin kentältä!
 
AMMATTIKOULUTUKSEN LAKKAUTTAMINEN KALLEIN VIRHE
Suurimmat vaietut lisäkustannukset tulevat Malmin kentän ammattilentäjä ja lentomekaanikkokoulutuksen lakkautumisesta. Malmi on ollut Suomen suurin ilmailun ammattikoulu. Siellä on koulutettu keskimäärin 60 liikennelentäjäoppilasta vuodessa yksityisin varoin. Koulutus ei ole maksanut valtiolle mitään, mutta tuonut valtion kassaan alv-tuloina keskimäärin 30 000 e/vuosi, lentobensaveroina n. 38 000 €/vuosi, yritys- ja yhteisöveroina noin miljoona €/vuosi ja henkilöveroina n. 600 000 €/vuosi. Yhteensä n. 1,7 M€/vuosi ja 17 M€ 10 vuodessa TULOJA! valtiolle.
 
Malmin kilpailija ammattilentäjä- ja mekaanikkokoulutuksessa on valtion ammattikoulu SIO (Suomen Ilmailuopisto) Porissa. Sillä on ollut keskimäärin 30 oppilasta vuodessa. Sen laitteistokustannukset ovat maksaneet veronmaksajille n. 7 M€ ynnä jatkuva päivitys ja huolto. Lisäksi kentän aukipitäminen opiston tarpeisiin maksaa n. 480 000 €/vuosi ynnä 52 toimihenkilön palkat/vuosi, eli reilusti yli kaksi miljoonaa euroa KULUJA! veronmaksajille vuodessa, laitteistokustannusten lisäksi!
 
Missä Malmin ilmailukoulutus toi valtion kassaan n. 17 M€ 10 vuodessa Porin SIO:n kustannukset ovat vastaavasti 20 M€. Kun SIO jatkossa vastaa Malminkin osuudesta ammattilentäjäkoulutuksessa, valtio menettää Malmin tuomat 17 M€ ja sen kustannukset kasvavat yli 50 M€:oon 10 vuodessa!
 
Sekä SIO että valtion toinen veronmaksajien rahoilla ylläpidettävä lentokoulu Patria ovat olleet toistuvasti kilpailuviraston tarkastelussa valtion tuilla saavutetun määräävän markkina-aseman väärinkäytöstä. Eli kansa maksaa.
 
”HALVOILLA ASUNNOILLA” KUSTANNUSSUOHON
Malmin kentän paikalle Tattarisuolle rakennetaan halpoja asuntoja 25 000 asukkaalle, Helsingin kaupunki ja hallituksen ministerit vakuuttavat. Väite ”halvoista asunnoista” kaatuu omaan mahdottomuuteensa Tattarisuohon.
 
Rakennusliikkeet velottavat työstään viimeistä senttiä myöten. Jos sitten asunnot myydään halvalla, kuten vakuutetaan, oikeiden kustannusten ja halvan myyntihinnan välisen eron maksavat Helsingin veronmaksajat! Eikä hintaero ole aivan pieni! Sinä piilee veronmaksajille vielä yksi vaiettu lisälasku, jonka suuruutta ei ole edes yritetty arvioida.
 
Ja kun kerrostaloja rakennetaan 20-54 m syvälle suolle mahdollisimman halvalla, sellaisesta asuntorakentamisen ”laadusta” koituu omistajille lisälaskuja pian ja hamaan loppuun.
 
Malmin rakennukset, tulevat liikennejärjestelyt, Rajavartioston lennoston siirrot ja Malmin ammattilentokoulutuksen lakkautus ja siirto Poriin tulee maksamaan varovasti arvioiden yli 600 miljoonaa euroa, ennen kuin ensimmäinen lapio on työnnetty Malmin kentän Tattarisuohon! Maan ilmailusuoritteesta 45%:n lakkauttaminen iskusta siirtää ja lakkauttaa myös maan suurimpia ilmailuhuoltoyrityksiä valtionkassan tappioksi.
 
EU on toistanut kehotuksensa jäsenmaidensa metropoleille varata pikaisesti tilaa kakkoskentälle kansainvälisten liikenne-ennusteiden nähdessä lentoliikenteen suurimpana kasvutekijänä tulevina vuosikymmeninä. Pääkaupunkiseudun city-kentän ja samalla jo nyt maamme toiseksi vilkkaimman lentokentän, Malmin, lakkauttaminen on tätä taustaa vasten ainutlatuisen näköalaton, harkitsematon päätös. Sitä tullaan katkerasti katumaan.