Peugeotin ja Citroenin uudet

19.06.2014 13:34 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Peugeot Boxerin nokka on muotoiltu rauhallisemmin kuin Jumper-veljen.

Citroen ja Peugeot marssittavat Suomen markkinoille uudet isot pakettiautot. Ne ovat ranskalaisten valttikortteja syksyn tiukassa uutuuskilpailussa.

Molemmat Suomessa perinteiset ranskalaismerkit kuuluvat Veho-konserniin. Citroenit tuo maahan Auto-Bon ja Peugeotit Maan Auto, molemmat Vehon tytäryrityksiä. Molempia merkkejä valmistaa PSA-yhtymä. PSA oli historiassa hyvin tarkka merkkiensä maahantuonnin pysymisestä erillään. Tänään tilanne on toinen.


Boxerin ohjaamo on logoja ja pieniä väripoikkeamia lukuun ottamatta samanlainen kuin Jumperissa.

Suomessa maahantuontien toimintoja on osin yhdistelty. Markkinointi ja piirimyyjäverkosto ovat erillisiä. Tekniikkaa ja siihen liittyviä asioita hoidellaan ainakin osin yhteisesti, samoin rutiiniluontoista autokaupan hallintoa.
 
Asiakkaan kannalta tilanne on kutkuttava. Periaatteessa samasta autosta voi pyytää tarjouksen kahdelta eri piirimyyjältä samasta kaupungista. Kuka myy edullisimmin voittaa ainakin yhden tilastomerkinnän myyntitililleen!
 
Teoreettisesti pelissä on vielä kolmaskin osapuoli. Fiat on useimpia moottoreita lukuun ottamatta sama auto. Merkin maahantuonnin uudelleenjärjestely on vielä vaiheessa eli uutuusmallien pelikenttä jää ranskalaisille.
 
TAVARA-AUTOJA TOSI MIEHILLE
Sekä Citroenissa että Peugeotissa on kuusi moottorivaihtoehtoa. 2,2 litraiset, neljä pienitehoisinta, ovat PSA-yhtymän HDi-koneita. Suurin, kolmilitrainen voimamoottori, on kotoisin Fiatilta.
 

Citroen Jumperilla on erilainen keula kuin Boxer-sisarella.

2,2 litraisten tehot ovat 110, 130 ja 150 hevosvoimaa. Vääntöarvot ovat 250, 320, 350 ja 400 Nm. 130 ja 150 hevosvoimaisia on kaksi eri versiota. Niistä e-HDi 130 FAP on varustettu start/stop pysäytysautomatiikalla.
 
Siistikäytöksisten moottorein suurin etu eritoten pysäytysautomatiikalla varustettuna on pienet päästöt. Hyvä esimerkki tästä on Suomessa suosittu 335 L3H2 malli jonka päästöarvo on 189 grammaa kilometriltä. Se merkitsee 7,2 litran kulutusta sadalla. Koko malliston kulutus vaihtelee 7,2-8,0 litran välillä korista ja tehosta riippuen.
Perusvaihteisto on kuusiportainen manuaali. Robottikin on saatavana ainakin ison koneen yhteyteen.
 
Korikokoja on edelleen valikoimassa kahdeksan. Umpimallin saa valituksi neljän pituuden ja kolmen korkeuden yhdistelmistä. Kuutioita on valinnan mukaan 8-17.  Umpimallien lisäksi on saatavana erilaisia alustamalleja.
 
Pyöränkoteloiden väli on parhaimmillaan 142 senttiä ja tavaratilan pituus 407 senttiä.
Ovia on vahvistettu ja niiden mekanismin pakkassuojausta on parannettu. Koria on niin ikään jäykistetty. Saranamalliset takaovet aukeavat vakiona 180 astetta, lisävarusteena 270 astetta. Sivuliukuoven aukko on parhaimmillaan 125 sentin mittainen.


Jumperin hyttinäkymässä kiintyy huomio keskellä kojetaulua olevaan kosketusnäyttöön. Pikkutavaralle on säilytystilaa riittämiin.

Ajovakauden hallinta on kehittynyt. Siihen kuuluu, tosin lisävarusteena, uudenlainen vetopidon hallinta ja alamäkihidastin. ESP tuntee kuorman ja on uusinta, yhdeksättä sukupolvea.
 
Ajettavuus on muutoinkin kehittynyt uudistetun etuakseliston ja hienosäädetyn jousituksen ansiosta.
 
VARUSTEISSA LÖYTYY
Suomeen uutuudet tulevat asiallisesti perusvarusteltuina. Varustukseen kuuluu ilmastointi, sähköpeilit, vakionopeuden säädin, sähkölukot, puhelimen bluetooth, radio-cd ja ohjelmoitava Webasto.
 
Näiden lisäksi on tarjolla neljä varustepakettia. Worksite tuo moottorin alasuojan, älykkään luistoneston ja alamäkihidastimen. Safety tuo matkustajan turvatyynyt, rengaspainetunnistimet ja kaistavahdin. City tuo peruutustutkan ja –kameran sekä sähköllä taittuvat peilit. Comfortissa on jousitettu kuskin istuin, automaatti-ilmastointi, pyyhkijöiden sadetunnistin ja nahkaratti. Kaikki paketit voi tilata samaan autoonkin. Pakettien lisäksi autoon saa kaikenlaista, esimerkiksi navigaattorin.
 
KUMPI?
Autot esitellään Suomessa virallisesti elokuun lopulla.
 
Uutuudet on hinnoiteltu kilpailukykyisesti. Kun vanha Boxer maksoi L3H2 versiona 130 hevosvoiman koneella Silver-tarjousmallina  34 960 euroa, maksaa uusi vastaava 33 312 euroa ennakkohinnaston mukaan. Se on merkittävä pudotus kun muistaa, että uusi on jo perusmallina varustettu vanhaa paremmin. Jumperin kohdalla esimerkiksi L2H1 malli 110 hevosvoiman koneella maksoi ennen 28 997 euroa, nyt 26 250 euroa. Hintojen aleneminen perustuu kolmeen seikkaan, pudonneisiin päästöarvoihin, tehtaan järkiperäistyneeseen hinnoitteluun ja Vehon Mats Heikelin neuvottelutaitoihin.
 

Ero vanhaan malliin on selkeä. Uudessa on vakiona led-huomiovalot. Uudistuneiden ajovalojen teho selviää syksyllä koeajojen muodossa.

Molempien autojen huolto- ja ylläpitokustannukset ovat samaa tasoa. Huoltoväli on 48 000 kilometriä tai kaksi vuotta.
 
Valinta kannatta suorittaa oman paikkakunnan jälleenmyyjän mukaisesti. Molemmilla merkeillä on myyjiä, jotka palvelevat asiakkaita mainiosti. Palvelukyvyn todellinen arviointi on vain varmistettava sitä edellisen mallin aikana testanneilta asiakkailta.
 
Kokonaisuutena tuotteet ovat hyviä ja järkihintaisia!