Hätäjarrutusavustin estää peräänajon

26.05.2014 13:37 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta


Auto, tekniikka ja kuljetus kokeili R410-Scaniaa, jossa on etäisyystutka ja siihen yhdistetty automaattijarrutus. Juppi jäi henkiin!

Surkea jauholakki tuli eteen, Scanian kuljettaja tokaisee R410-sarjan Highline-hytissä samalla kun sydän pomppaa kurkkuun. Auto löi automaattisesti jarrut pohjaan eikä jupin coupe-Passat rusikoidu tiivimpään pakettiin.


Kuivalla kelillä hätäjarruavustin suoriutuu tehtävästään kelvollisesti. Liukkaalla kelillä tilanne on toinen.
 
RUUMISAUTOAKAAN EI TARVITTU.
Ihmishenkiä säästävä hätäjarrutusavustin tulee pakolliseksi ensi vuoden marraskuussa kuorma-autoihin, joissa on enintään kolme akselia. Säännös ei koske maastomalleja ja erikoisautoja. Samalla tulee myös kaistavahti pakkopullaksi.

Hätäjarrutusavustin toimii, kun etäisyystutkalla varustettu vakionopeudensäädin on kytkettynä. Scanian kojetaulusta säädetään haluttu maksimietäisyys edelläajavaan sekunteina (1-5 s). Järjestelmä pitää siis automaattisesti turvavälin.

Jos tulee äkkitilanne eli edessä tullaan perä edellä vastaan tai sivutieltä tyrkätään eteen, etäisyystutka ensin varoittaa. Jos kuljettaja ei reagoi, niin sitten tapahtuu automaattijarrutus maltillisesti hidastimella. Lopuksi lyödään tarvittaessa kaikki jarrut pohjaan. Tämä tapahtuu tarvittaessa niin nopeasti, ettei ratin takana ehditä kissaa sanoa.


Järjestelmä havaitsee edellä olevan esteen, summeri huutaa ja kojelaudassa palaa isokokoinen varoitusvalo. Yhdistelmä pysähtyy 80 km/h nopeudesta noin 1,5 metrin päähän edessä olevasta autosta, ilman kuljettajan toimia.

Vauhtia hidastavat järjestelmät eivät ole aivan uusia keksintöjä. Niitä on ollut tarjolla eri useiden eri valmistajien toimesta, monilla automerkeillä jo ainakin kymmenen vuoden ajan. Scaniassa on uutena ominaisuutena, nyt kokeiltu automaattinen hätäjarrutus.
 
ESP TULEE MYÖS REKKOIHIN
ESP-ajonvakautus tulee pakolliseksi kaikkiin ajoneuvoihin jo tämän vuoden marraskuussa. Turvavarusteesta ovat vapautetut kuorma-autot, joissa on yli kolme akselia tai ajoneuvoluokka on maastokuorma-autot (N3G). Perävaunuista ovat ESP:stä vapautetut 3,5-10 tonniset (03), yli kolmeakseliset vaunut 04-luokasta ja erikoiskuljetusperävaunut.