Scanian uudet Euro 6 V8:t

01.04.2014 13:26 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Koeajetun kaltaisien yhdistelmien omistajaksi haikaileville kerrottakoon että tämän kokoluokan sorajunien hinnat pyörivät kokonaisuudesta riippuen 280 000 – 350 000 euron ympärillä. Koeajamamme R 730 megamoottorinen yhdistelmä edustaa hinnaston korkeampaa päätä.

Scanian Euro 6 V8-moottorivalikoima täydentyi 730-hevosvoimaisella versiolla. Uudet moottorit esiteltiin arvolleen sopivasti lähes maksimikantavuuksiin lastattujen sorayhdistelmien yhteydessä. Toimitus otti niistä tuntumaa Karkkilan ja Lohjan kumpuilevilla pikkuteillä. Viesti meni perille, vinkkelissä on voimaa!

Scanian moottorimallistossa on nyt 11 Euro 6 -moottoria, teholuokissa 250 – 730 hevosvoimaa. Tuoteperheen uusimmat jäsenet ovat 13-litrainen 370 hevosvoimaa kehittävä rivikuutonen sekä 16,4 -litrainen 730 hevosvoimaa kehittävä V8.
 

16,4 -litrainen XPI-yhteispaineruiskutuksella varustettu V8 korvaa entisen 15,6 litran pumppusuutin myllyn. Huollettavuuden helpottamiseksi joka sylinterillä on oma erillinen sylinterinkantensa.

Uusien vaihtoehtojen myötä Scania sai koko moottoriperheensä Euro 6 tasolle.
 
Kaikki kolme V8-moottoria(520-, 580- ja 730 hv)ovat iskutilavuudeltaan 16,4-litraisia ja perustuvat vuonna 2010 esiteltyyn 15,6 l / 730 hv EEV-koneeseen.
 
Euro 6 päästöraja saavutetaan vesijäähdytteisen EGR-järjestelmän, SCR-teknologian ja
muuttuvageometrisen turboahtimen voimin. Pakokaasujen jälkikäsittely-yksikkö on vain aavistuksen suurempi kuin R6 koneissa, joten alustaan jää vielä kohtuulliset tilat polttoaine- ja AdBlue-säiliöille.
 
RASKAIMMAN KAUTTA
Scania tarjosi lehdistölle mahdollisuuden kokeilla ennakkoon Scanian ja Liebherr:n yhteiselle kevätkaravaanille osallistuvia autoja. Koeajettavana oli yksi Scania R 730 sekä kaksi R 580 sorakasettiyhdistelmää. Kaikki kolme autoa ovat 4-akselisia ja tyypiltään 8x4*4 eli varustettu vetävän teliakseliston taakse sijoitetulla ohjaavalla tukiakselilla.
 
Koeajolenkki aloitettiin Helsingin Scanian pihasta. Ensimmäisen etapin ajokiksi valikoitui 68 tonnin kokonaispainoon lastattu R 580. Puhtaasti kantatiellä suoritetun vedon perusteella 580 heppainen vaikutti oikein mitoitetulta koneelta tämän painoluokan voimanlähteeksi.
 

Alla tekniset tiedot kaikista kolmesta yhdistelmästä, alkaen vasemman puoleisesta yhdistelmästä.

SCANIA R 730 LB8x4*4HNA
Moottori 16,4-litrainen V8
Teho 730 hv
Vääntö 3 500 Nm / 1 000 -1 400 r/min
Vaihteisto 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto, Opticruise-vaihdeautomatiikka kytkinpolkimella, hydraulinen hidastin
Perusakseliväli 4 100 mm
Taka-akselit Napaperäteliveto (RBP835+RP835), vetävän teliakseliston takapuolella nostettava ja ohjaava tukiakseli
Jousitus (e/t) Paraabeli / ilma
Jarrut Rumpu, ei mäkijarrua
Ohjaamo Highline-makuuohjaamo
Päällirakenne Talman asennus
Perävaunu Kome

SCANIA R 580 LB8x4*4HNB
Moottori 16,4-litrainen V8
Teho 580 hv
Vääntö 2 950 Nm / 1 000 -1 350 r/min
Vaihteisto 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto, Opticruise-vaihdeautomatiikka ilman kytkinpoljinta, hydraulinen hidastin
Perusakseliväli 4 100 mm
Taka-akselit Akseliperäteliveto (RB662+R660), vetävän teliakseliston takapuolella nostettava ja ohjaava tukiakseli
Jousitus (e/t) Täysilmajousitus
Jarrut Levy, Mäkijarrun kanssa
Ohjaamo Normaali makuuohjaamo
Päällirakenne Kome


SCANIA R 580 LB8x4*4HNA
Moottori 16,4-litrainen V8
Teho 580 hv
Vääntö 2 950 Nm / 1 000 -1 350 r/min
Vaihteisto 12+2-vaihteinen aluejakajavaihteisto, Opticruise-vaihdeautomatiikka kytkinpolkimella, hydraulinen hidastin
Perusakseliväli 4 100 mm
Taka-akselit Akseliperäteliveto (RB662+R660), vetävän teliakseliston takapuolella nostettava ja ohjaava tukiakseli
Jousitus (e/t) Paraabeli / ilma
Jarrut Levy, ei mäkijarrua
Ohjaamo Highline-makuuohjaamo
Päällirakenne Kome

Seuraavan Karkkilasta Pusulan ja Sammatin kautta Inkooseen suuntautuvan ja maastoltaan varsin raskaan etapin ajokkina toimi joukon jykevin eli R 730. Pienillä keskinopeuksilla ajetulla tieosuudella oli varsin suuria korkeusvaihteluita. Se heijastui suoraan polttoaineen kulutukseen, joka lähenteli autojen kokonaispainon alkunumeroita. Muutamissa jyrkissä ylämäissä suuritehoisinkin vinkkeli joutui koville, pienempitehoisista puhumattakaan. Onneksemme tienpinta oli kuiva ja takarenkaille riitti pitoa.
 
Jos vauhti tyssäsi vastamäkeen niin myötämäessä sitä oli tarjolla liiankin kanssa. Alun perin puuauton alustaksi suunnitellun ja napaperäisen auton jarruiksi oli taka-akselin jykevyydestä johtuen valikoitunut rumpujarrut. Vaunussa oli sentään levyt. Auton oma jarruosasto sai kuitenkin levätä suurimman osan matkasta sillä vauhdin vähentäminen hoituu parhaiten pakokaasujarrun ja hydraulihidastimen yhdistelmän avuin.
 
Kolmannelle ja samalle viimeiselle, Inkoo – Helsinki välisellä etapilla autona oli kahden aikaisemman yhdistelmä eli 76 tonnin kokonaispainoon kuormattu R 580 täysilmajousin ja levyjarruin. Sen voimavarat riittivät mainiosti tasaisemmalla maantiellä suoritetulla tieosuudella.
 
JUNAN LAILLA
Kaikki koeajetut yhdistelmät etenivät ajoittaisesta tienpinnan epätasaisuudesta huolimatta junan lailla. Matala kuorma, jos sellaista nimitystä voi 76-tonnisten yhteydessä käyttää, vakauttaa matkantekoa. Scanian ohjaus on täsmällinen ja tunnokas. Ohjaavan tuki-akselin ansiosta yhdistelmä kääntyy tavallista pienemmässä tilassa ja rauhoittaa auton kulkua.
 

Koeajokkien perässä kulki 4- ja 5-akseliset kärryt.

Scania tarjoaa yhä kytkinpoljin versiota Opticruise-automaatistaan. Sellainen löytyi myös kahdesta tämänkertaisesta koeajokistamme. Koeajomme perusteella kytkinpolkimen olemassa ololle ei löytynyt varsinaista perustetta, jos ei se myöskään menoa hillinnyt.
 
Uusien kokonaispainorajoitusten sallimiin enimmäiskuormiin kuormattujen yhdistelmien koeajot paljastivat suuritehoisien koneiden tarpeellisuuden. Tehosäännön puolesta Scanian 520 hv V8 riittäisi 76:sen keulalle, mutta silloin ei kannata pääteiltä poiketa.