Opel Combo Maxi Van 1,6 CDTI

31.03.2014 10:10 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Korotus nostaa Combon korkeuden 2,1 metriin. Se kannattaa pitää mielessä parkkihalleihin ajettaessa. Korinväriset puskurit ja sivuoven lasitus nostavat perusmallin hintaa 330 eurolla.

Opel toi tarjolle uuden aiempaa kookkaamman vaihtoehdon Combostaan. 25 cm perusmallia korkeamman tavaratilan ansiosta kyytiin sopii parhaimmillaan yli viisi kuutiometriä kuormaa.

Opelin tarjoama Combo-mallisto on ostettu Fiatilta. Itse asiassa se on valmistajan merkintöjä lukuun ottamatta yhteneväinen, vuoden 2010 pakettiautoksi valitun Fiat Doblon kanssa. Yhteistyö tuo asiakkaille etuja mm. huolto- ja varaosapalveluiden puolella.
 
OPEL COMBO CARGO 1,6 CDTI START/STOP -järjestelmällä
Polttoaine Diesel
Päästöluokka Euro 5
Iskutilavuus 1 598 cm3
Suurin teho 77 kW / 105 hv (4 000 r/min)
Suurin vääntö 290 Nm (1 500 r/min)
Vaihteisto MV-6 manuaali 6-vaihdetta




Koeajoimme malliston uuden korkeakattoisen tulokkaan. Se nostaa Opelin panoksia entisestään kompaktien pakettiautojen kovasti kilpaillussa luokassa. Comboa tarjotaan kahtena eri koripituutena ja korkeutena. Suomen mallistossa moottorivaihtoehtoja on neljä, näistä kaksi dieseliä 1,3- ja 1,6–litraa. Kaksi muuta on 1,4 litran moottoreilla varustettuja bensiini ja maakaasuvaihtoehtoja.

KULJETTAJAN PAIKALTA
Combon kabiini tuntuu avaralta ja toimivalta. Ajomukavuutta varjostaa kuitenkin pystysuunnassa ahdas poljintila sekä vaihdevalitsimen turhan pitkä liikerata. Avara ohjaamo tarjoaa hyvän näkyvyyden. Näkyvyyttä parantaa lasitettu tavaratilan sivuovi. Erillisillä laajakulmaosioilla varustetut sivupeilit ovat välttävät.


Ohjaamon muotoilu on maltillista ja se on helposti puhdistettava. Koeajokkimme ohjaamovarusteisiin oli valittu lisävarusteiden puolelta vakionopeuden säädin (200 €) sekä nahkaverhoiltu ohjauspyörä (160 €).

Combo on ajoltaan miellyttävä, joskin matalilla kierroksilla 1,6-litrainen, teholtaan 105 hevosvoimainen dieselmoottori tuntuu hiukan hengettömältä. Ohjaukseltaan Combo on täsmällinen ja suuntavakaa.
 
Ajossa Opelin parasta antia on sen moitteetta toimiva alusta sekä tavallista parempi äänieristys.
Pienistä kauneusvirheistä huolimatta Combo kuuluu ajettavuudeltaan tämän kokoluokan parhaimmistoon.
 
Valmistaja ilmoittaa Combon yhdistetyksi kulutukseksi 5,7 l / 100 km. Mittasimme Combon yhdistetyksi kulutukseksi 6,4 litraa sadalla kilometrillä. Lukema on auton koko huomioon ottaen varsin kohtuullinen.
 
TOIMIVAT RAHTITILAT
Rahtitilan osalta korotettu Combo vastaa läheisesti kokoluokkaa suurempien mallien lyhyitä versioita.
 
Koeajetun Combon pituus on noin 4,8 metriä ja korkeus noin 2,1 metriä, joten mittojensa puolesta sitä voidaan verrata vaikkapa koreiltaan yhteneväisten Fiat Scudon, Toyota Proacen tai Peugeot Expertin lyhyimpiin versioihin.


Korkeasta oviaukosta on helppo lastata kuormaa. Kuormatila on kevyesti verhoiltu ja siihen on lisätty paksuhko kumimatto. Pariovien lasitus kustantaa 150- ja väliseinän 40 euroa. Väliseinän muotoilu haittaa jonkin verran sivuovesta lastausta. Korimittojen puolesta oven olisi voinut suunnitella kymmenen senttiä taaemmaksi..

Combon perusmallin (L1) pituus on 4,4 m ja korkeus 1,8 m. Tavaratilan tilavuus on parhaimmillaan (L1L1) 3,4- ja (L1L2) 4-kuutiometriä. Maxi-mallin (L2L1) rahtitilan tilavuus 4,2 m3, matkustajan istuin taitettuna 4,6 m3.
 
Nyt koeajetun korkeakattoisen version (L2H2) rahtitilan tilavuudeksi ilmoitetaan tasan 5 m3. Verkkomallin väliseinällä tavaratilaa on parhaimmillaan, etumatkustajan istuin taitettuna 5,4 m3. Tilaa on lähes kuutiometri vakiokorkuista mallia enemmän. Se on suuri lukema tässä kokoluokassa. Luokan parhaita ovat myös tavaratilan pituudet 1,82 m (L1) ja 2,17 m (L2) sekä tavaratilan leveys 1,74 m. Pyöräkoteloiden väli on 1,23 m.
 

Konehuoneessa majailee 1,6 litran dieseli, Start/Stop varustein. Sen parhaaksi tehoksi ilmoitetaan 105 hv / 4000 r/min. ja väännöksi 290 Nm / 1500 r/min. Fiatiin tarjottava kaksilitrainen mylly on jätetty pois Opelin valikoimasta.

Combossa on vakiona oikeanpuoleinen liukuovi. Lisähinnasta oven saa lasitettuna, myös vasemmalle puolelle. 60 / 40 suhteessa aukeavien takaovien lisäksi Comboa on saatavana läppämallin takakannella.
 
VAIHTOEHTO
Uuden korimitan myötä Opelin jo entuudestaan kattava Combo-mallisto sai mielenkiintoisen lisän. Combomalliston verolliset hinnat alkavat reilusta 21 000 eurosta. Silloin on alla L2L1 korinen, 1,3 litran dieselillä varustettu auto. Hinnaston yläpäätä edustaa noin 26 900 euron hinnallaan 1,4 litran kaasukoneella varustettu malli.
 
Koeajetun yksilön pyyntihinta on lisävarusteineen 25 800 euroa.

PLUSSAT MIINUKSET
TIlavin luokassaan Vaihteen siirto
Ajo-ominaisuudet Ahdas poljintila
Kulutus