Garmin Nüvi 2597LMT

31.03.2014 09:40 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Nüvi 2597LMT -laitteessa on liikenteen muutoksista ja tietöistä ilmoittava Traffic –palvelu. Liikennehälytykset näkyvät kartan yhteydessä ja kuuluvat tarvittaessa myös puhuttuina. Erikseen puhelimeen ladattavan Smartphone Link -sovelluksen avulla naviin voidaan ohjata internetistä vieläkin reaaliaikaisempia liikenne- ja säätietoja.

Garmin nüvi 2597LMT on autoilijoille suunnattu autonavigaattori, jossa on perus opastustoimintojen lisäksi tietöiden ja ruuhkien kiertämisen mahdollistava liikennetiedotuspalvelu. Kokeilimme mitä tuoreimman sukupolven autonavigaattorilla on tarjottavanaan.

Kuluttajille suunnattuja autonavigaattoreita on ollut tarjolla jo kohta 20 vuotta. Tekniikan kehittymisen myötä navigaattorien hankintahinnat ovat pudonneet siedettävälle tasolle. Samalla niihin on lisätty useita autoilijaa palvelevia lisätoimintoja.
 
Saimme Garminia maahantuovalta Garmin Suomi Oy:ltä testattavaksemme tukun alan tuoreimmat palvelut sisältävää Garmin nüvi 2597LMT autonavigaattoria Arctic Van Testiimme. Kaikki testiin osallistuneet navit ohjasivat opastettavansa perille, joskin ajoittain hieman vaihtelevalla menestyksellä.
 
RUUHKAT VOI VÄLTTÄÄ
Suositushinnaltaan 239 euroa maksavassa nüvi 2597LMT -laitteessa on esiladattuna koko Euroopan kattava City Navigator® NT Europe karttapohja. Karttojen, kohdepisteiden ja navigointitietojen sekä liikennetietojen päivittäminen on maksutonta.
 
Kohdepisteiden lisäksi laiteessa on nopeusrajoituksen, valvontakameravaroitukset, nykyisen nopeuden, tarkan saapumisajan sekä koulualueet näyttävä Cyclops-valvontakameratietokanta.
 
Ääniopastuksesta vastaa tunnistettavia kuten maamerkkejä, rakennuksia ja liikennevaloja hyödyntävä Real Directions –ääniopastus sekä liikennetiedotukset näyttävä Garmin Traffic. Garmin Traffic antaa tilanteesta tietoja, esimerkiksi kuinka monen minuutin viive on odotettavissa, ja onko mahdollisia kiertoteitä. Havaitsimme suurimman kehityksen tapahtuneen juuri reaaliaikaisten liikennetiedotusten saralla.
 
KEHITETTÄVÄÄ ON
Syötimme kokeilemiimme navigaattoreihin tietokoneelle ilmaiseksi ladattavan Garmin BaseCamp -ohjelman avulla ennalta suunniteltuja reittejä ja reittikokonaisuuksia.
 
Yksikertaisen reitin eli kahden pisteen välisen matkan reititys onnistuu ihan hyvin, mikäli valittavissa olevat reitityskriteerit ovat koko matkalle samat. Reititys vaikeutui, kun ohjelmaan lisättiin useampia reittipisteitä. Ohjelma ei tunne kuin yhdenlaisia reittipisteitä, joten mahdolliset pysähdyspaikat ovat tien päällä samanarvoisia kuin "pakotetut" ohitettavaksi tarkoitetut reittipisteet.


BirdsEye-risteysnäkymässä liittymät näkyvät yksityiskohtaisesti ylhäältäpäin. nüvi 2597LMT näyttää myös liikennemerkit sellaisina kuin ne näkyvät tien reunassa. 27 euron hintainen siirrettävä kitkapidike on kannattava hankinta vakiovarusteisiin kuuluvan imukuppikiinnityksen lisäksi. Se kiinnittyy luistamattoman pohjan avulla kojelautaan, ja muovattava pohjaosa mahdollistaa alustan sovittamiseen kaikkiin kojelautoihin.

Käytännössä se tarkoittaa että ennalta asetetun reitin seuraamiseksi tulee pysähtymättä ohitettavat reittipisteet kuitata reitin edetessä yksitellen navigaattorista.
 
Garmin Suomi Oy:n tuotepäällikkö Lasse Leinosen mukaan uusi reittisuunnitteluohjelma on tulossa lähitulevaisuudessa.

PITÄÄ PINTANSA
Garmin nüvi 2597LMT suoriutuu navigointitehtävistään hyvin arvosanoin. Vaikeuksia tuottivat ainoastaan edellä mainitut, BaseCamp –ohjelmistolla valmistellut ja useita reittipisteitä sisältävät reitit.
 
Laitteen parhaaksi anniksi rekisteröitiin mainiosti toimiva liikennetiedotus sekä uusi entistä selkeämpilukuinen opastus.
 
Lisäarvoa tuovat ilmaiseksi päivittyvät kartta- ja palvelusovellukset sekä laitteen liitettävyys mm. matkapuhelimeen.
 
Erillisen navigointilaitteen etuja matkapuhelimeen ladattaviin navigaattoreihin verrattuna ovat toimintavarmuus, näytön koko ja selkeys sekä toiminnallisuus myös puhelinverkkojen ulkopuolella.
 
Vaikka puhelinsovellukset ovatkin tätä päivää, tavataan katukuvassa yhä perinteisiä rannekelloja, joiden povattiin häviävän ranteista jo ajat sitten.