Sisun uusi Polar on tien päällä

04.02.2014 13:36 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Hytti on kotoisin Arocsista, mutta on ilmeeltään onnistuneesti erilainen.

Euro6 koneella varustettua Sisua on jo osattu odottaa. Nyt se alkaa olla valmis. Lue raportti Auto, tekniikka ja kuljetuksen numerosta 1/2014. Auto tehdään edelleenkin valmiiksi Karjaalla – se on yksi Sisun valteista. Periaatteessa Sisulla voi lähteä töihin suoraan tehtaan portista.
 
Uusi hytti on kotoisin Mercedes-Benz Arocsista. Suomalaistetun ulkonäön ohella kuljettajan käyttömukavuutta on parannettu joustavilla askelmilla ja tuulilasien nousutasoilla.
 
Etuylityskulma on entistä suurempi ja osiin jaetulla puskurilla on pyritty helpottamaan erillisten kulmapalojen vaihtoa.
 
Ohjaamoversioita on valittavana eri korkeus-, leveys- ja pituusmitoilla moottori- ja ajotehtäväkohtaisesti. Ohjaamovaihtoehtoina on 2300 mm leveät lepo-ohjaamo 170 mm tunnelilla, makuuohjaamo 170 mm tunnelilla, makuuohjaamo tasaisella lattialla ja 2500 mm leveä tilaohjaamo tasaisella lattialla ja korkealla katolla.
 
6 -sylinteriset suorat Mercedes-Benz moottorit ovat iskutilavuudeltaan joko 12,8 l tai 15,6 l. Kuusi eri teholuokkaa välillä 450-625 hevosvoimaa mahdollistavat käyttötarkoitukseen sopivan vaihtoehdon.
 

Mersun mittarit ja Sisun logo ratissa – ei ollenkaan paha yhdistelmä.

Pakokaasujen takaisinkierrätyätysjärjestelmä (EGR) ja äänenvaimennusyksikköön yhdistetty SCR-katalysaattori, hapetuskatalysaattori sekä nokihiukkassuodatin yhdessä vähentävät typen oksideja, häkää, hiilivetyjä ja hiukkaspäästöjä Euro6 normin mukaisesti. Vähäiset päästöt saavutetaan X-Pulse yhteispaineruiskutustekniikan ansiosta. Järjestelmän ansiosta suihkutettavan polttoaineen pisarakoko, määrä sekä paine, joka on mahdollista nostaa 2100 bariin, ovat tarkasti määritettävissä.
 
MOOTTOREISSA
VAKIONA MUKANA

- 150 A / 28 V laturi
- 2-sylinterinen paineilma- kompressori
- Vaihteistoöljynjäähdytys
- Vahvistettu 2-levykytkin
- Suurtehomoottorijarru
Vakiovarusteena kaikkiin Sisu Polar-autoihin kuuluvat kolmivaiheiset suurtehomoottorijarrut., jotka edistävät ajoturvallisuutta ja parantavat auton hallittavuutta erityisesti suurilla kuormilla ajettaessa. Varustelun ansiosta myös käyttöjarrut säästyvät pidempään.
 
Vaihteistona on Mercedeksen Powershift3 laatikko. Se on 16 –vaihteinen.
Robottivaihteistoon yhdistetyt erillistoiminnot helpottavat auton käsittelyä vaativissa olosuhteissa. Ryömintätoiminto edesauttaa ajoa hitailla nopeuksilla ja liikkeelle läh­dettäessä. Heijaustoiminnolla puolestaan saavutetaan etuja työskenneltäessä vaikeissa olosuhteissa, jolloin auton irrottaminen helpottuu. Fullerin laatikkoa uuteen mallin ei toistaiseksi ole saatavana.

Sisu Polarissa on hyvät maasto-ominaisuudet 4- ja 5 -akselisten autojen luokassa. Nousevat akselit takaavat ajettavuuden myös kuormaamattomalla autolla. Tehdasvalmiita 4- ja 5 -akselisia autoja on saatavissa vähintään kahdella ylösnostettavalla akselilla.
 
TEHTY KASETOINTIIN
Kasetointikäyttöön suunnitellussa takaohjaavassa akselissa on pyöreä akselipalkki, joka ohjaa vetoaisan auton alle. Raidetanko, ohjaussylinteri ja kallistuksen vakaaja on sijoitettu akselin etupuolelle. Ratkaisu soveltuu esimerkiksi 5+4 tyyppisiin 76 tonnin kasettiyhdistelmiin. Sisu Akselien valmistamat 8, 9 ja 10 tonnin akselit ovat järeitä.  Lisäakselistoissa paineensäätöjärjestelmällä säädettävät akselipainot ovat suoraan suhteessa teräsjousitettuihin akseleihin.


Telissä on uutta – molemmille puolille vetäville akseleille voi nyt asentaa iskunvaimentimet.

Teräsjousitettuihin tehdasvalmiisiin autoihin asennettavan trippelin raidetanko on sijoitettu akselin takapuolelle suhteessa ajosuuntaan ja on näin suojassa mahdollisilta törmäyksiltä. Trippelissä on myös suuri nostovara, mikä parantaa maastokykyä.
 
Sisu Polarin vedonkatkaisulla ja nostolla varustetussa telivetomallissa on kokonaan uusi teliratkaisu, jossa molemmille vetäville akseleille on mahdollista asentaa iskunvaimentimet. Myös telinostosylinteri ja modulitelijousi on uudistettu.

SISU POLARIN MOOTTORIT

6-sylinteriset rivimoottorit Tehoversiot
Daimler OM 471 12,8 L 330 kW (449 hp) / 2 100 Nm
  350 kW (476 hp) / 2 300 Nm
  375 kW (510 hp) / 2 500 Nm
Daimler OM 473 15,6 L 380 kW (517 hp) / 2 600 Nm
  425 kW (578 hp) / 2 800 Nm
  460 kW (625 hp) / 3 000 Nm