Laivan vaihtoja TallinkSiljalla

09.11.2012 15:24 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta
Baltic Princessissä on 12 kerrosta ja laivaan mahtuu yhteensä 2800 matkustajaa sekä 1130 kaistametriä ajoneuvoja ja rahtia.Baltic Princessissä on 12 kerrosta ja laivaan mahtuu yhteensä 2800 matkustajaa sekä 1130 kaistametriä ajoneuvoja ja rahtia.

M/S Baltic Princess siirretään Turku–Tukholma-reitille 1.2.2013 alkaen ja M/S Silja Europa Helsinki–Tallinna-reitille 23.1.2013 alkaen.

Laivanvaihdon ympäristövaikutukset ovat tärkeässä asemassa, sillä aluksia vaihtamalla polttoaineen kulutus pienenee.

Silja Europa palvelee tehokkaammin lyhyellä ja hitaalla reitillä ja siten myös polttoaineen kulutus pienenee.

Baltic Princessin uudempi teknologia tehostaa Turku-Tukholma-reitin jokapäiväistä liikennöintiä ja näin ollen reitin ympäristöä kuormittavat vaikutukset pienenevät. 
 
212 metriä pitkä ja 29 metriä leveä Baltic Princess on rakennettu STX Europen telakalla Helsingissä vuonna 2008.
Laivan maksiminopeus on 24,5 solmua ja sillä on  1A Super –jääluokitus.
 
Silja Europa on rakennettu Meyer Werftin telakalla Saksassa vuonna 1993. Se on omassa luokassaan yksi maailman suurimmista aluksista; laiva on 202 metriä pitkä ja 33 metriä leveä. Laivan maksiminopeus on 21,5 solmua ja sillä on  1A Super –jääluokitus. Silja Europaan mahtuu 3123 matkustajaa ja 932 kaistametriä ajoneuvoja ja rahtia.

Baltic Princessin myötä varustamon rahtikapasiteetti Suomen ja Ruotsin välillä kasvaa. Vaihdon yhteydessä vaihtovat myös henkilökunta ja alusten liput - Silja Europa purjehtii jatkossa Viron lipun alla ja Baltic Princess Suomen lipun alla.