Vuoden Minibussi 2023

07.11.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Shaula Sprinter on joka suuntaan nätisti pyöristetty ja paisutettu rakennelma Mercedes-Benz Sprinterin pohjalta.

Vuoden Minibussi -titteli julkaistiin Madridin kansainvälisten bussimessujen avajaispäivänä. Sen sai espanjalaisen koritehtaan, Carbussin, valmistaman Shaula Sprinter. Mallin nimi “Shaula” on otettu Skorpionin tähtikuviosta ja taivaalta on napattu muutkin Carbussin mallien nimet.
 
Shaula Sprinter on liki kahdeksan metriä pitkä ja 2,35 metriä leveä. Moottori ja voimalinja on peräisin Mercedes-Benziltä, mutta taka-akseliksi on kantavuutensa vuoksi valittu Müller. Koritehdas on leventänyt alkuperäistä Sprinteriä ja Shaula mahduttaakin sisällensä 24 - 26 istumapaikkaa 2+2 sijoittelulla. Testiautossa jakkaroita on 25.


24-26 paikkaiselle Shaulalle on tehty lattiankohotus ja siten reilusti matkatavaratilaa sekä vasemmalle että oikealle.
 
Tavaratilojakin minibussista löytyy molemmin puolin ja tietysti takaa. Takaluukku on sähkötoiminen, joka sulkeutuu ajoon lähtiessä, jos kuljettaja ei ole sitä muistanut tai viitsinyt itse sulkea.
 
Auton ajotuntuma on tuttua ja laadukasta Mersua. Tämä kyseinen konversio on tarkoitettu enemmän koulu-, asiointi- tai kevytkuormaiseen linjaliikenteeseen, mutta soveltuu myös normaaleille, helpoille, tilauskeikoille.


Takana reilun kokoisen säilytystilan luukku sulkeutuu liikkeellelähdössä automaattisesti.

Shaula on iso minibussi
25-paikkaisena versiona se on enemmän kuin “vain” pikkubussi, mutta ei kuitenkaan ole vielä midibussi midibussihintoineen. Valmistaja kertoo, että hinnat alkaen olisivat 120 000 euroa. Tämä kyseinen versio on noin kymppitonnin kalliimpi.
 
Matkustusmukavuus on lähes normaalin bussin luokkaa, mutta pikkubussipenkkisenä silti vieruskavereille tiivistunnelmainen.
 
Shaula Sprinter on kuitenkin tyylikäs ja innovatiivinen näkemys maksimoidusta pikkubussista ja varmasti löytää oikeita kohteita sopivaan käyttöön. Kannattaa muistaa, että pikkubussien rakentelu ja sisusteleminen on erittäin kilpailtu segmentti ja meillä Suomessakin rakentelutaito on olemassa omasta takaa.

Teksti, kuvat | Kimmo Wirén

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!