Sähköinen partneri

10.03.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

International Van of the Year 2019 -palkinnon pokannut PSA:n pakettiautomallisto on saanut täyssähköisen voimalinjan.

Pakettiautomaailma sähköistyy nyt myös pienimmässä päässä. Peugeot e-Partner kulkee ketterästi yhdellä latauksella yli 200 kilometriä. Vuoden alussa voimaan tullut täyssähköautojen autoverovapaus näkyy myös sähkö-Partnerin hinnassa.
 
PSA:n pakettiautot ovat saaneet viime vuosina tunnustusta International Van of the Year -palkintojen muodossa. PSA:n pienten pakettiautojen uusi sukupolvi (Peugeot Partner, OpelCombo ja Citroën Berlingo) sai IVOTY 2019 -palkinnon ja täyssähköisille tonniluokan pakettiautoille (Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert ja Opel Vivaro-e) annettiin IVOTY 2021 -tunnustus. Nyt myös PSA:n pienet pakettiautot ovat saaneet osakseen täyssähköteknologiaa. 


e-Partnerissa on Peugeotin iCockpit-ohjaamo.
 
Peugeot e-Partner on rakennettu EMP2-alustalle, joka oli jo auton polttomoottoriversiossa. Sähkö- Partnerista on tarjolla kaksi koriversiota: pituudeltaan 4,4-metrinen M-versio ja 350 mm:iä pidempi, koeajettu XL-versio.
 
e-Partner - molemmilla korimalleilla - on varustettu 18 moduulisella, 50 kWh:n litiumioniakulla, jolle luvataan parhaimmillaan 275 kilometriä WLTP:n mukaista toimintamatkaa.


Peugeotin mittaristo sijaitsee ohjauspyörän yläpuolella.

Sähkömoottorin maksimiteho on 136 hv (100 kW) ja maksimivääntö 260 Nm, joka sähköautoille tyypilliseen tapaan on heti käytössä, kun kaasupoljinta painaa. e-Partnerin moottorissa on kolme eri ajotapaa, joista Power-versio tarjoaa edellä mainitut tehot ja väännön. Pisimmän ajomatkan optimoiva Eco-ajotapa tiputtaa moottorin tuottaman tehon 82 hevosvoimaan (60 kW) ja väännön 190 Nm:iin.Keskimallin Normal-ajotapa taas tarjoaa 109 hevosvoiman (80 kW) tehot ja 210 Nm:n väännön.
 
Energiavirtoihin voi vaikuttaa moottorin lisäksi kahdella eri jarrutustavalla. Käytännössä tämä tarkoittaa ylimääräistä B-toimintoa, joka vahvistaa ’moottorijarrutusta’ ja energian talteen ottoa, kun kaasupoljin on vapautettu.


Kymmenen tuuman kosketusnäytöllä hallitaan infotainment-järjestelmää.

Monipuoliset latausominaisuudet
Sähkötoimisuus sopii pienikokoiseen pakettiautoon hyvin. Ketterästi liikkuva e-Partner toimii kaupunkiajossa erinomaisesti. Koeajossa ollut XL-versiokaan ei koollaan päätä huimaa ja ajoneuvo kulki kuin henkilöauto konsanaan.
 
Lämmitys syö oman osansa toimintamatkasta, eikä talvisissa olosuhteissa aivan 275 kilometrin toimintamatkaan e-Partnerilla päästy. Pitkästi yli 200 kilometriä yhtäläistä ajoa yhdellä latauksella kuitenkin sai, vaikka pakkasella ajettiinkin.
 
Toimintamatkaa saa toki lisättyä, esimerkiksi esilämmittämällä ajoneuvon, jos se on latauksessa ennen ajoon lähtöä. Tämä onnistuu ohjelmoitavalla esilämmityksellä ja -jäähdytyksellä, jotka ovat säädettävissä kosketusnäytöltätai etänä älypuhelimen sovelluksen avulla. Toimintamatkaan vaikuttaa moni muukin asia, kuten esimerkiksi ajotapa.
 
Toimintamatka riittää joka tapauksessa helposti yleisimpiin pikkupakettiauton päivittäisiin käyttötarkoituksiin sekä pakkasessa että kesähelteillä. Toimintamatka pitenee nopeasti kiitos 100 kW:n pikalatausmahdollisuuden, jolla 80 prosentin latausaste saavutetaan puolessa tunnissa. Latausvaihtoehtoina on myös kolmivaihelaturi (Type 2), joka tuottaa 11 kW:n lataustehon. Suko-vaihtoehto verkkaiseen lataukseen normaalista pistorasiasta totta kai löytyy myös.


Lataus hoituu 11 kW:n AC-kolmivaihelatauksella tai 100 kW:n CCS-pikalatauksella.

Varusteita ja ajomukavuutta
e-Partnerissa on Peugeotin i-Cockpit-ohjaamo, jossa mittaristo sijaitsee ohjauspyörän päällä, lähempänä kuljettajan näkökenttää. Lisävarusteena on tarjolla myös digitaalinen mittari. Koeajokissa oli analoginen, joka on päivitetty sisältämään sähköautoiluun tarvittavaa informaatiota.
 
Ratti on muotoiltu, mikä varmasti jakaa mielipiteitä, mutta sopi allekirjoittaneen käteen mainiosti. Ohjaamo on toimiva ja lisää ajomukavuutta. Pientä valituksen aihetta antaa vaihteenvalitsin, joka ei aina tunnu vaihtavan terävästi.
 
Kymmenen tuuman kosketusnäyttö tarjoaa navigaattorinäkymän ja esimerkiksi informaatiota sähköisen voimansiirtojärjestelmän toiminnasta. Navigaattori taas antaa vinkkejä lähimmistä latauspaikoista sekä jäljellä olevasta toimintamatkasta.
 
e-Partnerissa on useita kuljettajaa avustavia ja mukavuutta lisääviä järjestelmiä ja valinnaisvarusteina niitä saa tukun lisää. Mahdollisia varusteita ammattikäyttömielessä ovat esimerkiksi Grip Control -ajovakausavustin, peräkärry vakauden valvonta ja ylikuormavaroitin.
 
Koeajoautossa oli ajomukavuutta ja -turvallisuutta lisäävä Surround rear vision -peruutuskamera, jonka näyttö sijaitsee peruutuspeilin paikalla. Näyttöön saa kuvan joko suoraan auton takaa tai ajoneuvon oikealta puolelta paljastaen kuolleen kulman. Digitaalinen taustapeili osoittautui yllättävän toimivaksi ratkaisuksi näinkin pienessä autossa, lisäten ajovarmuutta erityisesti ruuhkaisilla kaupunkiteillä.


Näkymän taakse tai ajoneuvon oikeanpuolen kuolleeseen kulmaan saa taustapeilin paikalla sijaitsevalle näytölle.

Ei autoveroa
Ajoneuvo ei ole koolla pilattu, mutta se taipuu kuitenkin monenlaiseen jakelutehtävään ja työkäyttöön. Tavaratilan 3,9 m3 kuormatilavuus on sama kuin Peugeot Partnerin polttomoottoriversiossa. Lisää tilaa tavaroille saa väliseinän Moduwork-lastausaukolla, jonka avulla rahdin saa ohjaamoon asti. Näin tavaratila on kaikkiaan 4,4 m3. Pituutta tavaratilalla on 2 167 mm, leveyttä suurimmillaan 1 630 mm ja korkeutta 1 270 mm.
 
Suuri etu pienellä pakettiautolla on toki se, että sillä kulkee vaivatta ahtaissakin paikoissa. Kääntöympyrä XL-koriversiolla on 11,4 metriä.
 
Dieselkäyttöistä versiota pari sataa kiloa painavampi omamassa näkyy sähköversiossa pari sataa kiloa pienempänä kantavuutena. Kantavuutta koeajetulla e-Partnerilla on 676 kiloa. Perään saa vedettäväksi maksimissaan 750 kg:n perävaunun.
 
e-Partnerin hintapuolella autovero loistaa poissaolollaan, kiitos auto- ja ajoneuvolakiin vuoden alussa tehdyn muutoksen, joka poisti täyssähköautoilta autovero. e-Partner XL-version hinta 39 980 euroa. M-korimallin versio lähtee kauppiaalta matkaan 1 500 euroa halvemmalla.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!