Uudet EU:n säännöt turvallisempien ja ympäristöystävällisempien kuorma-autojen kehittämiseksi

21.04.2013 13:30 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta
Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.

Euroopan komissio ehdotti uusia sääntöjä, joiden nojalla valmistajat voivat kehittää aiempaa aerodynaamisempia kuorma-autoja.

Niiden myötä polttoaineen kulutus vähenee 7–10 prosenttia, jolloin myös kasvihuonekaasupäästöt pienenevät ja suojattomien tienkäyttäjien turvallisuus paranee.

Ehdotuksessa sallitaan kulmistaan pyöristetyt ohjaamot ja aerodynaamisten siivekkeiden käyttö perävaunun takaosassa.
Nämä toimenpiteet parantavat merkittävästi ajoneuvojen aerodynamiikkaa, ja niillä saadaan aikaan arviolta 5 000 euron vuotuinen säästö sellaisten pitkän matkan kuorma-autojen polttoainekustannuksissa, joilla ajetaan vuodessa yleensä 100 000 kilometriä.
Tämä vastaa 7–10 prosentin leikkausta kasvihuonekaasupäästöissä (eli 7,8 tonnin leikkausta hiilidioksidipäästöissä mainittujen 100 000 km vuodessa liikennöivien pitkän matkan kuorma-autojen osalta).
Samanaikaisesti kuljettajan näkökenttä laajenee, mikä auttaa säästämään vuosittain 300–500 suojattoman tienkäyttäjän hengen. Tällaisia tienkäyttäjiä ovat esimerkiksi jalankulkijat ja pyöräilijät.

Liikenneasioista vastaava komission varapuheenjohtaja Siim Kallas totesi ehdotuksesta seuraavaa: "Tiiliskivi on epäaerodynaamisin kuviteltavissa oleva muoto, minkä vuoksi Euroopan maanteillä liikennöivien kuorma-autojen muotoilua on parannettava. Ehdotetut muutokset lisäävät maantieliikenteen puhtautta ja turvallisuutta. Ne vähentävät liikenteenharjoittajien polttoainekustannuksia ja tarjoavat eurooppalaisille valmistajille hyvät lähtökohdat suunnitella tulevaisuudessa käytettäviä ympäristöystävällisimpiä rekkoja maailmanmarkkinoille."

Raskaisiin ajoneuvoihin sovellettavat vaatimukset ovat peräisin vuodelta 1996 (direktiivi 96/53/EY). Niitä on nyt tarpeen päivittää teknisen kehityksen huomioon ottamiseksi.
Ehdotuksen suurimmat hyödyt ovat seuraavat:






Komission varapuheenjohtaja Siim Kallas antoi kesäkuussa 2012 ohjeita edellytyksistä, joilla pidemmät kuorma-autot voivat harjoittaa kansainvälistä liikennettä. Näiden ohjeiden tärkeimpänä tavoitteena oli korostaa, että toissijaisuusperiaatteen mukaisesti pidempien ajoneuvojen käyttö on erilaisten paikallisten olosuhteiden perusteella yksittäisten jäsenvaltioiden päätettävissä. Yhdenkään jäsenvaltion ei tarvitse sallia pidempien ajoneuvojen käyttöä, jos ne eivät pidä sitä aiheellisena. Ohjeissa todettiin kuitenkin, että rajanaapureina olevat jäsenvaltiot voivat sallia pidempien ajoneuvojen käytön edellyttäen, että käyttö rajoittuu ainoastaan niiden kahden jäsenvaltion väliseen liikenteeseen, joissa se on jo sallittua, eikä se vaikuta merkittävällä tavalla kansainväliseen kilpailuun. Nämä ohjeet on nyt otettu osaksi tarkistettua direktiiviä.

Mitä seuraavaksi?

Euroopan parlamentin ja jäsenvaltioiden on hyväksyttävä kyseinen ehdotus ennen kuin siitä tulee sovellettavaa lainsäädäntöä. Uusia rekkoja voidaan olettaa näkyvän liikenteessä aikaisintaan vuosina 2018–2020.

Lisätietoja:
http://ec.europa.eu/transport/modes/road/weights-and-dimensions_en.htm

Nykyinen direktiivi 96/53/EY