Latausinfra sähköistymisen pullonkaula

22.04.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Autotuojat ja -teollisuus ry:n tuoreen puheenjohtajan mukaan autokaupan yhtenä trendinä on huomattavissa yksityisleasingin kasvu.
- Paljon puhutaan auton ostamisessa käytön kokonaiskustannuksesta. Kuukausimaksulla asiakas saa esimerkiksi eri käyttövoimien jäännösarvon ulkoistettua, Ahlstedt sanoo.

Autotuojat ja -teollisuus ry:n hallituksen puheenjohtajana aloitti 24.3.2021 Volvo Car Finland Oy:n toimitusjohtaja Lasse Ahlstedt. Auto, tekniikka ja kuljetus kyseli tuoreelta puheenjohtajalta koronan vaikutuksista suomalaiseen autoalaan.
 
Autotuojat ja -teollisuus ry:n jäsenistö koostuu valmistajien valtuuttamistauusien autojen maahantuontiyrityksistä ja kotimaisista auton valmistajista. Yhdistys edustaa henkilö-, paketti-, kuorma- ja linja- autopuolta. Yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan rooli on kaksivuotinen. Lasse Ahlstedt seuraa roolissa K Auto Oy:n toimitusjohtajaa Johan Frimania.
 
Ahlstedt astuu puheenjohtajan pestiin koronaviruksen värittämänäaikana. Maailmanlaajuisen pandemian vaikutukset supistivat vuoden2020 uusien henkilöautojen kauppaa noin 15 prosentilla edellisestä vuodesta. Uusien pakettiautojen rekisteröinnit taas putosivat vuonna2020 lähes 13 prosenttia, kuorma- autojen lähes 15 prosenttia ja linja-autojen jopa noin 52 prosenttia. 
 
Vuosi 2020 oli koronaviruksen takia todella poikkeuksellinen. Minkälaisia kokonaisvaikutuksia sillä oli autoalalle?
 
Myyntilukemat tippuivat viime vuonnakäytännössä kaikissa segmenteissä. Voisi sanoa, että koronaviruksen takia menetettiin kaikkiaan parin kuukauden myynti.
 
On hyvä huomata, että viime vuoden sisällä oli runsaasti vaihtelua. Vuosi 2020 alkoi alalla ihan hyvissätunnelmissa, kunnes keväälläuusien autojen myynti loppui läheskokonaan. Vuoden toisella puoliskollamenikin sitten ihan hyvin, mikä ei silti auttanut kuromaan alkuvuoden tappioita. Olenkin hieman ihmetellyt, miksi autokauppanyt alkuvuoteen tullessa rauhoittui.
 
Osuivatko koronan vaikutukset erityisesti joihinkin autosegmentteihin?
 
Viruksen tarttuvuus ja rajoituksetvaikuttivat ihmisten liikkumiseen, minkä vuoksi henkilönkuljetuksiinliittyvät uusienautojen rekisteröinnit kärsivät erityisesti.Linja-autoala on vaikeuksissa sekä kaupunkiliikenteen ettäkauko- ja turistiliikenteen puolella.
 
Taksipuolella korona vaikutti myös. Taksialalla on käynnissä suuret muutoksetja tietynlainen pudotuspelimuutenkin, mikä on osaltaan vaikuttanuttaksiautojen rekisteröintimääriin.
 
Oliko vuonna 2020 rekisteröintien suhteen mitään positiivisia yllätyksiä?
 
Vaihtoautokaupassa näkyi piristymistä. Kaikkiaan käytettyjen autojen kauppa kasvoi 1,4 prosentilla vuoteen 2019 verrattuna. Osittain juuri ihmisten varovaisuus julkisen liikenteen käyttöä kohtaan vaikutti ja perheisiin ehkä ostettiin kakkos- ja kolmosautoja.
 
Matkailun keskittyminen lähialueisiin taas lisäsi kiinnostusta matkailuautoja kohtaan.
 
Koronavuosi on tavallaan vauhdittanut digitalisaatiota työelämässä, esimerkiksi mahdollistamalla ja pakottamalla massiivistaetätyökokeilua. Kontaktien välttely vaikutti varmasti myös autokaupan käytäntöihin?
 
Sähköiset työvälineet on otettu aktiivisesti käyttöön kuluttajien ja autokaupan toimesta. Muualta maailmasta on myös esimerkkejä, että vaikka liikkeet on suljettu kokonaan, on autokauppa silti käynyt.
 
Digitalisaatio on ollut toki käynnissä koronasta huolimatta, mutta viime aikoina sen merkitys on noussut esille aivan uudella tavalla. Autoala on kaikkinensa yrittänyt parantaa digitaalisen kaupankäynnin valmiuksia.
 
Moni asiakas palaa varmasti mielellään takaisin kivijalkaliikkeeseen, mutta uskon että maailma ei tule koronan jälkeen ihan samanlainen olemaan. Autokaupan tehtävänä on vastata asiakkaiden odotuksiin sekä verkkomyynnin että kivijalankin osalta.


Ahlstedtin mukaan autoiluun liittyvää keskustelua käydään pitkälti päästöt edellä.
- On hyvä muistaa myös autoilun turvallisuuden kehitys. Jos vertaa vaikka 15 vuotta vanhoja autoja uusiin, niin ero turvallisuudessa on aikamoinen.

Tämän vuoden puolella autokaupassa on alkanut näkyä elpymisen merkkejä. Rokotusten ansiosta maailma saattaa palata jossain määrin normaaliin tilaan kesän aikana. Miltä lähitulevaisuus näyttää automaahantuojien kannalta?
 
Pientä nousua on maaliskuussa ollut, mutta ei vielä mitenkään huimaa. Toivon mukaan yhteiskunnan aukeaminen ja rokotusten edistyminen johtaa siihen, että toisella vuosipuoliskolla pääsisimme aika lailla normaaliin tilaan.
 
Elpymistä pahimmasta notkahduksesta on kuitenkin tapahtunut. Paketti- ja kuorma-autokauppa ovatpiristyneet. Tuoreiden lukujen valossahenkilöautorekisteröinnit ovat vuoden alusta 1,7 % viime vuoden vastaavaa ajankohtaa jäljessä. Sen sijaan tehtyjen asiakastilausten määräon hieman viime vuotta edellä.
 
Volyymissä eteenpäin pääseminen on yksi asia. Uusiin teknologioihinja liikenteen päästöjen vähentämiseen panostaminen on alalla merkittävässä roolissa.
 
Vähäpäästöiset teknologiat ovat tosiaan kehittyneet autoissa huomattavasti ja nyt näyttää siltä, että erityisesti voimalinjojen sähköistyminen on voimakasta. Miten Autotuojatja -teollisuus näkee autoilun sähköistymisen? Onko suomalainen autokauppa, kuluttaja ja yhteiskunta valmiita siihen?
 
Sähköistyminen on iso trendi, eikä pidä vähätellä muitakaan käyttövoimavaihtoehtoja. Kaikki päästöjä vähentävät ratkaisut ovat tervetulleita.
 
Asiakkaiden näkökulmasta on saatu sellaista tutkimustietoa, että hybridin valinneilla on suurempi valmius siirtyä täyssähköautoon. Eli kiinnostustasähköautoja kohtaan on.
 
Riittävä latausinfrastruktuuri on avain sähköistymisen kannalta. Jakeluverkoston tärkeys pätee samallalailla muihinkin vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, kuten esimerkiksi vetyyn ja kaasuun. Taloyhtiöiden osalta on vielä iso muutostarve edessä ja julkisten pikalatureiden puute on tällä hetkellä pullonkaula. Jos sähköautoilla halutaan lähteä ajamaan pitkiäkin matkoja, tarvitaan lisää pikalatauspaikkoja keskustoihin ja valtateille.
 
Sähköautoilun tukemisessa ollaan Suomessa vielä aika vaatimattomia. Hankintatuet ovat keskeisessä roolissa. Tämä näkyy vahvasti maissa, joissa sähköistyminen etenee vauhdilla kuten Norjassa ja Alankomaissa. Esimerkiksi hankintatuki kaasukuorma-autoille on hyvä asia, mutta hieman ihmetytti, miksi sähkölle ei tullut vastaavaa. Raskaalle liikenteellekin on kuitenkin sähköratkaisuja olemassa.
 
Polttomoottori ei häviä saman tien liikenteestä, varsinkaan raskaalla puolella. Millaisen tulevaisuuden näet polttomoottorilla? Usea autonvalmistaja on kuitenkin ilmoittanut lopettavansa tai merkittävästi vähentävänsä polttomoottoriautojen valmistusta.
 
Suomen maantieteen takia polttomoottorille oma käyttötarpeensa. Tämä pätee erityisesti raskaan kaluston parissa. Jos miettii ajoneuvojen keski-ikää Suomessa ja niiden käyttötarvetta, luulisin vielä 20 vuoden päästä ison osan autoista käyvän vielä polttomoottorilla. Ei tosin välttämättä uudet autot.
 
Onko autoilun hankintaan ja käyttöön liittyvä verotus ajan tasalla Suomessa? Minkälaisia muutoksia siihen olisi hyvä tehdä?
 
Verotuksen osalta olisi tärkeää jollain aikavälillä siirtyä hankinnan verotuksesta käytön verotukseen. Tässä yhteydessä tulee huolehtia siitä, ettei kokonaisveroaste ainakaan nouse nykyisestään. Suomessa liikenteen verotuskertymä verrattuna bruttokansantuotteeseen on 40 prosenttia korkeampi kuin Ruotsissa.
 
Liikenteen verotukseen liittyvässä keskustelussa ei aina tunnuta ymmärtävän realiteetteja maan kokoon ja autoilun tarpeisiin liittyen.

Teksti | Henri Pakarinen, kuvat | Autoalan tiedotuskeskus ja Volvo Car Finland

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!