Renkaiden potkimisesta verkkotilauksiin

15.04.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Esko Puputti esittelee yhtiön valikoimaan kuuluvia maansiirtorenkaita.

Green Tread on Ari Steinerin vuonna 1994 perustama rengasalan perheyritys. Konserniin kuuluu Suomen toimintojen lisäksi tytäryhtiöt Virossa, Latviassa ja Liettuassa. Lähdimme tapaamaan yhtiön myynnistä vastaavaa Esko Puputtia ja kyselemään rengasalan kuulumisia.
 
Green Treadin pääkonttori on Naantalissa, Valkeakoskella on raskaat renkaat ja Haminassa henkilöauton renkaat. Lisäksi yhtiöllä on toimipisteet Virossa Tallinnassa ja Pärnussa, Latviassa Cesiksessä ja Riikassa sekä Liettuassa Klaipedassa.


Valkeakoskella sijaitseva toimitila on entinen jalkapallohalli, joka sopii hyvin yrityksen käyttöön. Nykyisin on useita rengaskokoja ja pintamalleja, mikä vaatii ylöspäin varastoinnin sijaan paljon lattiapinta-alaa.

Toiminnan runkona on omien merkkien tuonti Koreasta, Kiinasta, Vietnamista ja Thaimaasta ostot koordinoidaan ostoryhmässä. Green Treadin etuna on, ettei se ole sidottu mihinkään rengasketjuun.
 
Yhtiön omaan maahantuontivalikoimaan kuuluvat kiinalaiset RoadX- renkaat ja Korean toiseksi suurimman rengasvalmistajan Kumhon Esko Puputti esittelee yhtiön valikoimaan kuuluvia maansiirtorenkaita. tuotteet, jonka Baltian edustus on Green Treadillä. Molempien renkaiden valmistajat kuuluvat maailman kahdenkymmenen suurimman rengasvalmistajan joukkoon.


Esko Puputti esittelee työpistettään. Tietokoneet on korvanneet ennen käytössä olleet paperit ja kynät.

Lisäksi yhtiö myy mm. Micheliniä, Bridgestonea, Goodyearia ja Hankookia. Ne ostetaan useista eri lähteistä.
 
Green Tread myy vuosittain kuljetus- ja tukkuliikkeille sekä yksityisille ostajille noin 100 000 henkilöauton rengasta ja 20 000 raskaankaluston rengasta. Lisäksi yhtiö pinnoittaa Viron ja Liettuan toimipisteessään noin 15 000 raskaankaluston rengasta vuodessa ja toimittaa asiakkailleen pinnoitusmateriaaleja renkaiden pinnoitukseen. Raaka-aineet tulevat Avonilta, NOKTOPilta ja Kraiburgilta.


Raskaiden renkaiden asennus- ja käsittelykoneet ovat massiivia laitteita.
 
Yhtiön valikoimista löytyvät kuorma-, linja-, henkilö- ja pakettiautojen renkaiden lisäksi myös maansiirtorenkaat, kuorma-auton vanteet, sisärenkaatsekä tasapainotuspainot.


Maansiirtoajoneuvon renkaille on kehitetty oma pesuallas. Ne eivät perinteisiin ”laatikkoihin” mahdu.

Yritysmyyntiä ja verkkokauppaa
Kuljetusliikkeiden ja tukkukauppojen kanssa henkilökohtaiset kontaktit ja keskustelut ovat edelleen iso osa toimintaa.Green Treadilla panostetaankin yritysmyyntiin, yhtiöllä on neljä myyntimiestä eri puolilla Suomea.
 
- Yksityisten kuluttajien rengaskaupat tehdään nykyisin usein verkossa. Harrastukset, viihde yms. vievät paljon enemmän aikaa kuin ennen, ja tuotteet on kätevä valita kotoa käsin tietokoneella. Ihmisillä ei ole enää aikaa käydä liikkeissä ”renkaita potkimassa”, Esko Puputti naurahtaa.


Green Treadin pinnoitemallit ovat Nokian Renkaiden NOKTOP tuotemerkkiä.

Green Treadin Renkaat247.fi-verkkokauppaan tunnukset saa yhtiön myynnistä.
 
Palveluna asiakkailta haetaan renkaita, otetaan vanteet pois ja lähetetään pinnoitettaviksi. Yhtiö on panostanut rengastoimitusten nopeuteen, ja niin pienet kuin suuretkin rengaserät matkaavat asiakkaille kaikkialle Suomeen jopa alle kahdessa vuorokaudessa.


Green Treadin pakettiautolla haetaan ja viedään asiakkaille renkaita.
 
Nykyisin on useita rengaskokoja ja pintamalleja, mikä vaatii ylöspäin varastoinnin sijaan paljon lattiapinta- alaa. Valkeakoskella sijaitseva toimitila, entinen jalkapallohalli on kuin tehty tätä toimintaa varten.


Asianmukaiset välineet helpottavat renkaiden siirtoa varastossa.

Kiinalaisten renkaiden haittaveron vaikutukset
- Kun kiinalaisille tuottajille tuli haittavero, renkaiden hankkiminen Euroopasta ja muualta Aasiasta lisääntyi. Esimerkiksi Thaimaassa valmistetulla Otand-renkailla ja Vietnamissa valmistetulla RoadX-rengasmerkeillä ei ole haittaveroa. Kiinan haittavero on vaikuttanut myös Euroopan tuotteiden hintoihin, ne ovat nousseet 10– 17 prosenttia, Puputti sanoo.
 
Rahtihinnat kaukomailta ovat moninkertaistuneet konttipulan takia. Aasiasta tulevien merikonttien kustannukset ovat yli viisinkertaistuneet. Jos yhdessä merikontissa on 1 000 rengasta, kuljetuskustannusten nousun vaikutuksen renkaiden yksilöhintaan ymmärtää helposti.


Raskaiden renkaiden varastointi vaatii paljon lattiatilaa.

- Huomiota on herättänyt, että rengastyöt ulkoistaneet kuljetusliikkeet ovat alkaneet tehdä niitä uudestaan itsenäisesti. Renkaiden käsittelykoneiden halventuminen ja Green Treadilta ostetut sopivan hintaiset renkaat ovat ehkä edesauttaneet asiaa, Esko Puputti kuittaa lopuksi.

Teksti, kuvat | Jouni Koskiniemi

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!