Tekoälyllä lisää ikää

14.09.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Storebælt Fixed Linkin kuntoa seuraa jo tekoälysovellus.

Auto, tekniikka ja kuljetus kysyi IBM:n Country sales leader Riku Ahlrothilta eri tavoista, joilla tekoälyä jo käytetään apuna logistiikassa. Hän kertoi muun muassa tekoälystä, jota käytetään apunasiltojen rakenteiden tutkimisessa ja esimerkkinä puhui Storebæltin sillasta.
 
IBM on tehnyt tanskalaisesta Storebæltin kiinteään linkkiinliittyvästä osaamisestaglobaalia liiketoimintaa. IBM ja Sund & Bælt ovat aloittaneet tiiviinyhteistyön toimittaakseen uuden ja edistyneen digitaalisen pakettiratkaisun, joka pidentää siltojen, teiden ja tunnelien käyttöikää kaikkialla maailmassa. 
 
- Se on hyvä ilmentymä siitä, kun data saadaan oikeaan muotoon ja oikeaan kontekstiin ja sitä myöten sitä pystytään lähteä jalostamaan asioiden staattisen elinkaaren selvittämiseksi ja pidentämiseksi, IBM Country sales leader Riku Ahlroth sanoo.
 
Maximo
Uusi kumppanuus yhdistää IBM:n digitaaliset ratkaisut Sund & Bæltin 20 vuoden kokemukseen joidenkin maailman suurimpien siltojen ja tunnelien, tässä tapauksessa Storebæltin kiinteän linkin, ylläpidosta. IBM:n ja Sund & Bæltin viimeisessä kehitysvaiheessa oleva uusi tuote tunnetaan nimelläMaximo for Civil Infrastructure ja se on tekoälyyn perustuva Internet of Things -ratkaisu.
 
- Jos olemassa olevien rakenteiden elinkaarta pystytään pidentämään, onnistutaan siinä myös ajankuvan mukaan säästämään luontoa, Ahlroth kertoo.


Maximo on laajasti käytössä varsinkin raskaamman teollisuuden toimialoilla, IBM:n Country sales leader Riku Ahlroth kertoo.

Ennakoivaa analyysiä
Uuden digitaalisen työkalun avulla on mahdollista arvioida tarkasti, milloin ja missä määrin silta tai tunneli vaatii huoltoa. Lyhyesti sanottuna järjestelmä voi analysoida sillan tai tunnelin kunnon ja kertoa, milloin toimenpiteitä tarvitaan.
 
- Ihmissilmän sijaan rakenteita seurataan Dronella ja tiedot syötetään järjestelmään, jossa on myös huoltosyklit yms tarvittava Maximo- tekoälyn analyysejä varten, Ahlroth sanoo.
 
- Esimerkiksi tunneleitten tapauksessa Maximo voi arvioida kuluneisuutta muun muassa liikennevirtoja analysoimalla, Ahlroth lisää.
 
Pidempi elinkaari
Viimeisten kahden vuoden aikana Sund & Bælt on työskennellyt digitaalisten ratkaisujen parissa manuaalisten prosessien tilalle. Sund & Bælt on onnistunut tehostamaan toimintaansa ja säästänyt huomattavia kustannuksia, mikä tarkoittaa, että Storebæltin kiinteän linkin käyttöikää koskevia odotuksia voidaan optimoida ja lisätä 50–100 vuodella.
 
- Mitä pidempi ja laajempi elinkaari käsiteltävän datan muodossa hallittavasta kohteesta on, sen paremmin kohteen elinkaarta jatkossa pystytään arvioimaan, Ahlroth sanoo.
 
- Maximo on laajasti käytössä varsinkin raskaamman teollisuuden toimialoilla, lisää Ahlroth.
 
Moneen soveltuva
Maximo for Civil Infrastructure yhdistää Storebæltin kokemuksen ja IBM:n digitaalisen kehitystyön, jota tarjotaan maailmanlaajuisille infrastruktuurioperaattoreille tulevan vuoden aikana – mahdollisesti merkittäväksi markkinaksi. American Road & Transportation Builders Association totesi viimeisimmässä analyysissaan 1. huhtikuuta tänä vuonna, että yli 47 000 siltaa Yhdysvalloissa on tällä hetkellä ”rakenteellisesti puutteellisia”.
 
- Lisäksi meillä on logistiikkaketjuja sujuvoittavia tekoälyratkaisuita vino pino, esimerkiksi automaatiotasojen nostoon olivat ne sitten blockchainia hyödyntäviä tai perinteisempiä supply chainin hallintaratkaisuita, Ahlroth päättää.

Teksti | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!