Rahtikiitäjä-Bulli

23.08.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Umpi-Bullilla on pituutta 5,3 m, leveyttä 1,9 m ja korkeutta 1,99 m. Se on nautiskelijan rassi tien päällä huonoimmissakin olosuhteissa.

Koeajettu VW Transporter ”Premium Edition” 4Motion ”Bulli” umpipakettiauto pitkällä korilla edustaa vuonna 2021 Suomeen tuotua 50 auton erikoiserää kaikilla herkuilla.
 
Herkut saavat kuljettajan tuntemaan itsensä kuninkaaksi. Meitä kiinnosti enemmänkin auton kyky toimia pakettiautona ja tavaran kuljettajana.
 
Tavaratila on tilavuudeltaan 6,7 m3. Sisäkorkeutta on 1,29 m. Lattiapituutta on 2,92 m, leveyttä takana pariovien kynnyksellä 1,80 m ja pyöräkoteloiden kohdalla 1,23 m.
 
Se tarkoittaa, että sekä Eurolava (1,00x1,20) kuin myös Finnlava (1,20x1,20) sujahtavat sisälle pyöräkoteloiden välistä kummin päin tahansa. Jos lattiapituutta olisi vain 10 cm lisää, kolmekin Eurolavaa mahtuisi tavaratilaan vierekkäin. Kynnyskorkeus on 55 cm.


Ratti ja automaattivaihteen valitsin työntyvät lähelle istuinten etureunaa estäen käytännössä ohjaamon läpikuljettavuutta.

Sivu-liukuoven kohdalla on lavojen kannalta turhankin tarkkaa. Kynnysleveys on 1,02 m eli Eurolavan saa leveytensä (1,00) puolesta työnnettyä sisään liukuoven reunoja (1,02) raapien. Pituuden puolesta (1,20) se mahtuu hyvin tavaratilaan poikittain (1,50). Helpottaisi jos sivuoven aukko olisi vaikkapa vain 3-5 cm leveämpi. Finnlava ei siltikään mahtuisi sisään sivuovesta. Kynnyskorkeus on 54 cm.
 
Auton ilmoitettu omapaino 2250 kg jättää 3000 kg:n kokonaispainoon noin 750 kg varaa hyötykuormalle. Kattokuormaraja on 100 kg.
 
Tavaratilan lattiassa on pitkittäisreunoilla 4+4 sidontalenkkiä. Sivuseinien sidontalenkkejä jäi kaipaamaan. Sivupanelit suosivat ”pehmeitä” kuormia. Katossa on valopiste edessä ja keskellä. Tila on suoraseinämäinen ja helppokäyttöinen, tosin verraten korkean kynnyksen takana.


Eurolava mahtuu ovenpieliä raapien pitkittäin sivuovesta. Vain muutamaa senttiä leveämpi oviaukko helpottaisi kuormausta.

Ohjaamo
on korkean kynnyksen takana. Lattia on reilut 50 cm:n korkeudella tienpinnasta. Sinne on kunnolla kiivettävä. Jatkuva kulkeminen sisään ratin taakse ja ulos ei ole ilahduttavimpia asioita.
 
Vaihdevipu työntyy kojelaudasta kohti istuimia estäen läpikuljettavuutta. Myös ratin ja istuimen etureunan väliin jää vähän kulkutilaa. Mitat eivät suosi lyhyen kantaman jakelutoimintaa.
 
Sitäkin enemmän ohjaamo täyttää pitkien linjojen kuljetusvaatimuksia.
 
Kuljettajan istuin täyttää monipuolisilta säätö- ja mukavuusominaisuuksiltaan kovimmat pitkän istumisen vaatimukset. Ratin säädöt päästävät 190-senttisenkin kuljettajan mukavaan ajoasentoon ja hyvään polviohjaus-tuntumaan. Kahden istuttava repsikkaistuin täyttää tehtävänsä asiallisesti.


Euro-ja Finnlavojen 120 cm mahtuu hyvin takaovista kuormattuina Bullin takapyöräkoteloiden välistä.
 
Kuljettajan silmien edessä on häkellyttävän monipuolinen informaatiojärjestelmä. Sen hallinta ajon aikana erikseen (vaarallisesti) kurkkimatta ei ehkä täytä tiukimpia turvallisuusvaatimuksia.
 
Kaikki ominaisuudet yhdessä koeajettavan ”Bullin” lisävarusteluettelon kanssa edellyttäisi monisivuista selontekoa. Vaikeaa on keksiä, mitä autossa ei ole. Kuljettajan viihtyminen pitkällä ”siivulla” on kojelaudan ja mittariston monipuolisuuden osalta taattu.
 
Äänitaso ohjaamossa on korville mukavan alhainen. Dieselin nakutus pysyy auton ulkopuolella. Rengasäänet nousevat kuitenkin turhan koviksi asvaltilla yli 80 km/t nopeuksissa.


Bullin tavaratilan leveys ylittää selvästi Eurolavan pituuden 120 cm.

Ajaminen
tarjoaa oman nautintonsa. Pieni, halkaisijaltaan vain 36 cm:n ratti kiertyy laidasta laitaan vain 2,5 kierrosta. Ohjaminen on silti kevyttä ja tarkkaa, helposti hallittavaa puuhaa. Ratin keskustan pienet sormenpääpainikkeet vaativat opettelua ja totuttelua löytyäkseen ajon aikana näkemättä. Ratin ”viiksien” toiminnot ja hallinta käy helposti.
 
Jarrupoljin antaa helposti hallittavan kevyen jarrutuksen ja vähän kovemmalla polkaisulla johdonmukaisen tiukan, kovankin jarrutuksen. Hyvä, helppo kokonaisuus! Näkyvyys ulos lähelle eteen ja kaikkiin suuntiin on erinomainen. Perinteiset sähkötoimiset sivupeilit ovat riittävän isot ja näyttävät laajalla kulmalla alas, sivuille ja ylös.
 

Ohjaamon lattia on reilut 50 cm tienpinnasta. Bulliin meno on pientä kömpimistä.

Mutkaisella soratiellä, puuskaisessa kovassa sivutuulessa ja äkkinäisissä suunnanmuutoksissa kulku on hyvin vakaata. Neliveto pelaa joustavasti jyrkimmissäkin käänteissä soralla ja sadeliukkaalla. Maastoon sitä ei ole tarkoitettu, mutta mudassa ja liejussa sitä kiittelee. Jousitus on jämäkkä hyvällä joustovaralla. Asvaltilla meno 150 km/t oli kuin kiikkustuolissa istuisi.
 
”Special Editionissa” putkivahvistus etupuskurin alareunassa on ”täyttä asiaa” monissakin arjen tilanteissa.


BULLI -logo.
 
Moottori
on VW:n koettu 2,0-litran turbodiesel, joka kehittää 150 kW/204 hv/4000 rpm tehoa ja 450 Nm/1400-2250 rpm.
 
Kick-down kaasupolkaisulla 2,5 tonninen nelivetoinen ”Bulli” rykäisee vielä 100 km/t nopeudesta rajuun ohituskiitoon. 120 km/t moottoritiellä on helppoa kauraa 7-vaihteella reilusti alle 2000 rpm:llä. Huippunopeudeksi ilmoitetaan 199 km/t.
 
Kovan luokan suorituskyvystä huolimatta turbodiesel on ilahduttavan vähäruokainen tien päällä. Kuormaamattomana 50-50 kaupunki- ja 80-100 km/t valtatieajoa söi vain 8,40-8,55 l dieseliä. Parhaimmillaan auton oma kulutusmittari näytti 6,4 l/100 km 100-120 km/t nopeuksilla moottoritiellä. Polttoainesäiliöön mahtuu 70 l.


Bullia kuormataan liukuvasta sivuovesta ja 180 astetta sivuille aukeavista pariovista takana. pariovista takana.

Automaattivaihteisto
on perinteinen 7-vaihteinen DSG helppokäyttöisellä ”vaihdekepillä”. Normaaliajossa automaattinen vaihtaminen vaihteelta toiselle ei tunnu ollenkaan. Rajuimmassa kiihdytyksessä kevyt nykäisy saattaa kertoa toiminnasta vaihteiston sisällä.
 
Loisto-ominaisuus on auton päästäminen ”vapaasti” rullaamaan, kun jalka nousee kaasupolkimelta. Sen hyödyntämisestä kehittyy kuljettajalle taitolaji kuin raskaan rekan kuljettajalle ikään. Se pelastaa jokapäiväisessä käytössä arvokkaita litroja dieseliä ja tonneittain päästöjä pakoputkesta.


Automaattisilla kaukovaloavustimilla varustettuja ajovaloja tehostetaan Lazerin Led-lisäkaukovaloilla.

Kaikkiaan
VW Transporter 2,0 TDI 4Motion ”Premium Edition” Bulli on huippuluokan rahtikiitäjä maantiematkojen jakeluajoon ja kuljetuksiin. Siinä se tarjoaa huippusuoritusta, huipputaloudellisuutta, huippumukavuutta, huippuvarustelulla huippulaatua koko 75 000:n rahan edestä.

Teksti, kuvat | Klaus Bremer

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!