Voimakkaammaksi pumpattu

25.02.2021 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Toyotan tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen on luottavaisin mielin Hiluxin kyydissä, vaikka jyrkkä ja kivinen alamäki ei kaikille autoille sopisi.

Toyotan uudistunut pick-up on entistä voimakkaampi. Hilux selviää hienosti vaikeassa maastossa ja tehokkaampi moottori antaa maantiellekin lisää vauhdin hurmaa.
 
Lava-automarkkinoilla on esitelty viime aikoina paljon uusia ja uudistettuja malleja. Loppuvuodesta esiteltiin vuodelle 2021 kasvojen kohotuksen saanut Toyota Hilux. Monipuolisen uudistuksen saanut kahdeksannen sukupolven Hilux esiteltiin alun perin vuonna 2016.
 
Muotoilun puolesta Hiluxin kasvojen kohotus ei ole dramaattinen.Etusäleikkö ja puskuri on saanutosakseen pientä viilausta. Etu- ja takavalot ovat saaneet uuden virtaviivaisemman muotoilun, kuten myös etusumunvalon kehys. Uutta muotoilua on myös 18 tuuman vanteissa.


Mittariston ilme on uusi. Mittaristossa keskellä näkyvä pyöränkulman valvonta auttaa maastossa.

Uudistuksen pihvi löytyy konehuoneesta. Toyota on tuonut ennestääntutun 2,4-litraisen dieselmoottorin lisäksi Hiluxiin uuden 2.8-litraisen version, joka on lisättymyös Land Cruiser -mallistoon. Uusi 2,8-litrainen moottori kehittää 204 hv:n (150 kW) maksimitehon ja manuaalivaihteiston yhteydessä 420 Nm:n maksimiväännön. Automaattivaihteiston yhteydessä maksimivääntö on 500 Nm 1 600– 2 800 rpm:n kierrosluvuilla. Uudistuksenyhteydessä automaattivaihteisto on tarjolla myös Extra Cab -korimalliin.
 
Toyota Hilux on lava-automarkkinoilla erittäin suosittu merkki ja luotettu työkäytössä. Viime vuosina pick-up-segmenttiin on tulluthaastamaan entistä enemmän niin sanotuille vapaa-ajan asiakkaille tarkoitettuja voimakkaampia malleja, jotka tarjoavat suorituskykyämoottoritien vauhtiin.
 
Hiluxin uusi moottori on vastaus haasteeseen ja se tarjoaa 2,4-litraiseen verrattuna 54 hevosvoimaaenemmän tehoa ja 100 Nm enemmän vääntöä. Ajettavuutta onkin varsin miellyttävää maantiellä. Auto kiihtyy nollasta sataan 10,1sekunnissa. Moottorin kulutus onToyotan mukaan 9,1–9,5 l/100 km.


Uudistuneen Hiluxin etusäleikkö ja -valot ovat saaneet uutta muotoilua.
 
Maastoon kuin maastoon
Hiluxin suorituskyky maastossa on huippuluokkaa. Uudistuneen Hiluxin esittelytilaisuudessa tarjoutui mahdollisuus ajaa auto erittäin haasteelliseen maastoon.Hilux selätti rauhallisesti maasto- olosuhteet, joihin ei aluksi uskonut autolla olevan asiaa. Alusta tekee kuopista, kivistä ja kannoista yllättävän huomaamattomia esteitä ja alamäkiavustin auttaa rullaamaan jyrkkiä mäkiä alas.
 
Hiluxin maavara on 293 mm, lähestymiskulma 29 astetta, jättökulma26 astetta ja kahluusyvyys 700 mm.
 
Neliveto on toteutettu samalla toimivalla periaatteella kuin aiemminkin auton ollessa lähtökohtaisesti takavetoinen. Auto on varustettu aina alennusvaihteistolla sekä takatasauspyörästön mekaanisella lukolla. Uutena toimintona on Auto LSD -toiminto takavedolla ajettaessa, joka toimii normaalia vetoluistonestoa tiukemmin tilanteissa,joissa vaaditaan voiman siirtämistä puolelta toiselle.


Extra Cab -mallisen Toyota Hiluxin hinnat alkavat 37 817,35 eurosta.
 
Muita maastokykyisyyttä parantavia muutoksia on muun muassa matalampi tyhjäkäynti, joka on nyt 650 rpm, hienosäädetty kaasunvaste ja päivitetty ajonvakautusjärjestelmä. Uutta on myös pyöränkulman valvonta, joka näyttää mittaristonäytöllä, missä asennossa etupyörät ovat. Ominaisuus on kätevä, sillä vaikeassa maastoajossa ratti pyörii välillä villisti ja tarkassa etenemisessä on hyvä tietää, mihin suuntaan ajoneuvo on kaasuttaessa lähtemässä.
 
Kantavuus uudistuneessa Hiluxissa on mallista riippuen jopa tuhat kiloa ja jarrulliselle perävaunulle sallitaan mallista riippumatta aina 3 500 kg vetomassa.


Uusi 2,8-litrainen moottori kehittää 204 hv:n (150 kW) maksimitehon ja parhaimmillaan 500 Nm:n väännön.

Lisää luksusta
Varustetasoja uudistuneessa Toyota Hiluxissa on kolme: Life, Active ja Invincible. Invincible on uusi, Premiumin korvaava varustelutaso. Uudella varustelutasolla isketään selkeästi SUV-asiakaskuntaan. Invincible-varustelussa on muun muassa muhkea subwooferin ja kahdeksan kaiuttimen JBL Premium -audiojärjestelmä, ovipaneelien tunnelmavalot ja nahkaverhoillut istuimet.
 
Jo Active-varustetasokin tuo varusteluun henkilöautomaista mukavuutta muun muassa peruutuskameran, kosketusnäytöllä varustetun mediakeskuksen älypuhelimen integrointiominaisuuksineen, kevytmetallivanteet sekä DAC-alamäkihidastimen muodossa. Toyota Safety Sense 2.5 -aktiivisten turvavarusteiden paketti on valtaosassa Active-varusteluista mukana, sisältäen muun muassa adaptiivisen vakionopeussäätimen.


Invincible-varustelussa on uusi JBL Premium -audiojärjestelmä.
 
Sisustaa on muutenkin uudistettu Hiluxissa. Metallisia yksityiskohtia ja kromia on lisätty ohjaamoon. Mittaristo on muotoiltu uusiksi ja saatavilla on uusi 8 tuuman kosketusnäyttö.
 
Double Cab -mallit ovat saatavilla myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinäkevytkuorma-autoina. Uudistuneen Toyota Hilux -mallin hinnat alkavat 37 817,35 eurosta (Extra Cab 4WD 2.4D Life). 5-paikkaiset Double Cab -mallin hinnat taas lähtevät 56 010,58 eurosta ja 2-paikkaisina, ilman takapenkkiä 40 534,38 eurosta.

Teksti, kuvat | Henri Pakarinen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!