Suomalainen hopealle Renault Trucks taloudellisuuskilpailussa

23.10.2012 08:31 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta
Ahola Transport Oy:n kuljettaja Paul Storhannus (oik) ja henkilöstöpäällikkö Caj Björkskog juhlivat hopeaa Renault Trucks Optifuel taloudellisen ajon loppukilpailun palkintogaalassa Sevillassa. Ahola Transport Oy:n kuljettaja Paul Storhannus (oik) ja henkilöstöpäällikkö Caj Björkskog juhlivat hopeaa Renault Trucks Optifuel taloudellisen ajon loppukilpailun palkintogaalassa Sevillassa.
Suomalaisen Ahola Transport Oy:n kuljettaja Paul Storhannus sijoittui toiseksi Espanjan Sevillassa järjestetyssä Renault Trucks Optifuel -kiertueen loppukilpailuissa.

Voiton vei isäntämaan edustaja Jose Miguel Velilla, vain 2,4 pisteen erolla.

Storhannuksen tulos oli 95,4 ja Velillan 97,8. Kolmanneksi tuli Ranskan Jean-Luc Vinet 92,1 pisteellä. Kilpailun maksimipistemäärä oli 100.

Alkukilpailuihin osallistui noin 1500 kuljettajaa, Renault Trucksin 13 eri myyntialueelta, joista vain 35 parasta kuljettajaa karsiutui Sevillan lähistöllä ja Monteblancon moottoriradalla järjestettyyn loppukilpailuun.

Kilpailukalusto tekivät kilpalun alkajaisiki kunniakierroksen radalla.Kilpailukalusto tekivät kilpalun alkajaisiki kunniakierroksen radalla.
Kilpailukalustona oli yhdeksän identtistä automaattisella Optidrive vaihtamisjärjestelmällä varustettua Renault Premiun Road 430.19 T vetoautoa ja puoliperävaunua, joissa oli 15 tonnin kuorma.

Loppukilpailussa kuljettajat ajoivat 32 tonnin kokonaispainoisella yhdistelmällä noin 30 kilometrin lenkin normaaliliikenteessä.
Kilpailun tulosta ei ratkaissut pelkkä keskikulutuslukema. Ajosuoritusta edelsi kirjallinen koe, jolla testattiin kuljettajien tietoja ajotavan merkityksestä kulutuksen optimoinnissa. Kirjallisen kokeen painoarvo lopputulosta arvioitaessa oli 25 prosenttia.

Ajon jälkeen kunkin osanottajan suoritus purettiin Renault Trucks Infomax ohjelmalla. Keskikulutuksen ohella lopputulokseen vaikutti kulutus taloudellisen alueen sisällä ja sen yläpuolella, auton keskinopeus, hidastimen ja jarrun käyttö sekä matkaan käytetty aika.

Jokaisessa autossa oli puolueeton valvoja arvioimassa ja pisteyttämässä kuljettajan ajokäyttäytymistä ja liikennesääntöjen noudattamista.

Vuodesta 2006 kokkolalaisen Ahola Transport Oy:n kuljettajana toiminut Paul Storhannus oli vähintäänkin yllättänyt hopeasijastaan kovatasoisessa kisassa. Hän arveli hyvän tuloksen perustuvan rauhalliseen ja harkitsevaan ajotapaan.

Storhannuksen suorituksen arvoa nostaa se, että hän ajaa työkseen täysimittaista täysperävaunuyhdistelmää Aholan Ruotsin liikenteessä eikä Renault puoliperävaunuyhdistelmä ollut hänelle ennestään kovinkaan tuttu merkki.

Komeiden pokaalien lisäksi Storhannus palkittiin iPad taulutietokoneella ja Renault Trucks luksusnahkatakilla.

Optifuel loppukilpailussa palkittiin myös kuljettajan edustama kuljetusyritys.

Ahola Transport kuittasi kilpailusta Michelin Xline Energy -rengassarjan sekä Alcoa vanteet 4x2 vetoautoon.

Kilpailun voittanut espanjalaiskuljettaja sai pääpalkintona olleen Renault Twizy Electrique Technic -sähköauton ja työnantajayritys kuittasi vuodeksi käyttöönsä Renault Premium Optifuel rekkaveturin.