Yksinkertainen ratkaisu tehostaa operointia

19.08.2025 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Konttimainen liikuteltava mobiilitankkausasema tankataan tarvittaessa kaupallisista tankkausratkaisuista- ja järjestelmistä.

Tšekin vanhin autonvalmistaja, Kopřivniceläinen Tatra, on tehostanut vetypolttokennoilla (FCEV) varustettujen raskaiden kuorma-autojensa tehokasta kehitystyötä ja operointia. Se on asentanut ensimmäisen liikuteltavan vedyn tankkausaseman tiloihinsa.
 
Kopřivnicen asiantuntijat ovat alusta lähtien keskittyneet vetypolttokennoilla operoivien raskaiden Tatra Force e-Drive-kuorma- autojen kehittämisessä pääasiassa raskaaseen rakennussegmenttiin, erityisesti kaivosteollisuuteen.


Tatra Trucks on asentanut liikuteltavan vetytankkausaseman tiloihinsa.
 
He haluavat tulevaisuudessa soveltaa niissä vetyratkaisuaan. Asiantuntijoita tai asiasta tietävää yleisöä ei tarvitse muistuttaa siitä, että yksi polttokennokuorma- autojen tehokkaan toiminnan kriittisistä edellytyksistä on vetyinfrastruktuuri.
 
Infra on suhteellisen vaativa asia, joka vaatii merkittäviä ponnisteluja ja taloudellisia resursseja. Yksinkertaisesti todettuna kyse on ”liiketoiminnasta”, joka vaatii paitsi poliittista tukea myös erittäin vahvoja teollisuustoimijoita. Siksi jokainen hyvä idea tässä suhteessa on erittäin arvostettu.


Mobiili vetytankkausasema on toteutettu standardikontin muodossa.
 
Vetyä paikalle
Ei niin, että kyseessä olisi uusi vallankumouksellinen innovaatio, mutta oman vetytankkausaseman käyttöönotto ja hyödyntäminen polttokennoajoneuvoja silmällä pitäen on keino, joka voi yksinkertaistaa ja vähentää koko liiketoimintaohjelman kustannuksia.


Tatra Force e-Drive FCEV -ajoneuvot on tarkoitettu ensisijaisesti kaivoskäyttöön.
 
Tästä syytä Kopřivnicen väki kehitti yhdessä ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa ”pikakäyttöisen” vetytankkausaseman. Standardikontin pohjalle toteutettuna tankkausasemaa voidaan siirrellä tavallisella kuorma-autolla, jossa on siirtoihin soveltuva koukkulavalaite, Tatra FCEV-polttokennoajoneuvon käyttöpaikkaan.
 
Mikäli konttiajoneuvokin on Tatra, mikään maasto ei juurikaan ole kuljetukselle este – ja juuri siitä nyt onkin kyse. Itse asiassa tarkoituksena toteuttaa tietty ekosysteemi, joka mahdollistaa vetypolttokennoilla varustettujen raskaiden ajoneuvojen todella tehokkaan toiminnan.


Tankkausaseman tuominen ajoneuvojen reaalimaailmaan on hyvä ja tehokas ratkaisu. Painesäiliöiden täyttö ei vie yli 15 minuuttia.

Ensimmäinen käyttökohde
Tatra Trucks, a.s. asensi jokin aika sitten yhden liikkuvista vetytankkausasemista omiin tiloihinsa. Etuna ei ole yksistään ajoneuvon vetysäiliöiden nopea täyttö, joka hoituu 15 minuuttiin, vaan myös kyky siirtää vetytankkausasema sinne, missä sitä eniten tarvitaan. Vaikka Tatran ratkaisu ei ole yllättävä, se on yksinkertainen, tehokas ja heti käyttökelpoinen.

Teksti | Martti Peltonen ja Milan Olsansky, kuvat | Milan Olsansky

OSTA DIGILEHTI