Letkeä lava-auto

03.05.2023 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Sports car center on RAM:in maahantuoja. Heiltä löytyy urheilullisia kulkupelejä myös monilta muilta merkeiltä vaativaankin makuun.

Dodge RAM 1500 limited 5.7l hemi crew cab 4x4:n  kyyti on selvästi eurooppalaisia pick-upeja tasokkaampaa. Tästä huolehtii muun muassa ilmajousitus, reilut tilat, mukavat istuimet, sekä tietysti kunnollinen voimalinja.


RAM on yksi parhaimman näköisistä pick-upeista. Jaettu Multifunction tailgate helpottaa lavan käyttöä.

Tämä heijastuu myös auton kokoon, mikä voi olla sekä plussa, että miinus, sillä suomalaisilla teillä ja parkkipaikoilla saa olla vähän varuillaan.


Ohjaamossa on jo vähän lentokonemaista meininkiä. Kaikki toimii helposti ja keskikonsoli on muunneltavissa monin tavoin käyttötarpeesta riippuen. Limited tekstin takana oleva pieni hansikaslokero on muuten täydellinen revolverille.

Hemissä on mukavasti potkua, tosin ääntä voisi omaan korvaan olla hiukka enemmänkin. 5,7 litrainen kasi kuljettaa koria kepeästi ja mahdollistaa järeän 3500 kg:n vetopainon. Kevyt kuorma-auton tapauksessa hupi vaan rajoittuu 80 kilometriin tunnissa, siihenkö ”Limited”- lisänimellä viitattiinkin.



RAM Box tuo lisätilaa, jonka voi myös lukita, lavan kummallakin puolella.
 
Varusteltu
RAM 1500 on kevyt kuorma-auto, jossa on paljon ominaisuuksia. Tilavan ja hyvin varustetun sisustuksen ansiosta se ajaa asiansa yhtä hyvin mukavana perheajoneuvona, kuin suorittamassa tyypillisiä lava-auton tehtäviä, kuten hinausta ja kuljetusta. Perälaudan voi avata joko kahdessa eri osassa tai kokonaan alas, mikä helpottaa lastausta. Lisäksi lavalla on liikuteltava tilanjakaja sekä lokasuojissa kätevät RAM Box lisäsäilytys tilat.


Lavalle saa erikokoisia tavaroita tukevasti jakajan avulla.
 
Ohjaamossa on luksuksen tuntua nahkaverhoilun, hyvien istuinsäätöjen, laadukkaiden kontrollien sekä tehokkaan äänentoistojärjestelmän muodossa. Juomapidikkeitä piisaa ja keskikonsolista löytyy puhelimelle sekä langaton, että usb- latausmahdollisuus.


Korkeimmalla jousitusasetuksella maavaraa piisaa.

Säädettävä jousitus
Turvallisuus- ja käyttömukavuuden osalta autossa on paketti, johon kuuluu adaptiivinen vakionopeuden säädin, automaattiset kaukovalot ja kaistanpitoavustin. Maantiellä kulku onkin oikein letkeää, mitä nyt sitä nopeudenrajoitinta lukuun ottamatta. Ilmajousituksen korkeutta voi säätää, parantaakseen polttoainetehokkuutta tai maastokykyä.


Eurolava menee kyytiin heittämällä.
 
RAM:in kevyt ohjaus ja tehokkaat jarrut tarjoavat rentoa kruisailua ja varmoja pysähdyksiä. Mukavuutta piisaa takapenkkiläisille asti, sillä myös heille on istuinjäähdytys ja luonnollisesti reilu jalka- ja päätila. Musiikkipuolesta huolehtii Harman/ Kardonin laadukas äänentoisto. Lisäksi auto on varusteltu lämmitettävällä ohjauspyörällä, kuolleenkulman varoittimilla, Surround View -ympäristökameroilla ja pysäköintitutkilla. Muita ominaisuuksia ovat virtuaalinen taustapeili sekä HUD- näyttö.


Takapenkkiläisten tilat ovat ruhtinaalliset ja ilmasta riippuen istuimet lämpenevät tai jäähtyvät.

Turvallinen
Autoon nousua helpottavat sähkötoimiset astinlaudat, jotka tulevat esiin, kun ovien lukitus avataan. Niille onkin tarvetta, koska auto on melko korkea. Tämä tosin mahdollistaa myös hyvän näkyvyyden ohjaamosta. Turvallisuutta lisää jalankulkijan tunnistus- ja hätäjarrutusjärjestelmä.


Oikea moottori se siellä pilkistelee.
 
Maastoa RAM ei niin ikään pelkää, varsinkaan jousituksen korkeimmalla asennolla. Lisäksi nelivedon ja lukkojen avulla selviää pahemmastakin paikasta. Infotainment järjestelmässä on Apple CarPlay, Android Auto ja mobiilihotspot. Onneksi suurimmallakin näytöllä varusteltuna perus kontrolleille löytyy silti fyysiset nupit ja painikkeet, jotka täydentävät kosketusnäyttöä.


RAM istuu hyvin urbaaniinkin ympäristöön. Talvella sen maasto-ominaisuudet ovat omiaan huonosti aurattuihin parkkipaikkoihin pysäköimiseen.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!