Tyylitelty Trafic

09.06.2022 00:00 Auto, tekniikka ja kuljetus
Tulosta

Traficin keulaa on uudistettu reilusti. Led valot ovat vakiona ja maski, puskuri sekä konepeltikin ovat saaneet uuden ilmeen. Koeajoautossa oli lisävarusteiset 17 tuumaiset alumiinivanteet.

Renault Traficin keulan ilme on uudistettu ja se on nyt modernimpi ja tyylikkään näköinen ledivaloineen. Myös konepellin upotukset tuovat uuteen keulaanjämäkkyyttä eivätkä uusi puskuri ja maski sitä vähennä. Etupäähän on tullut 8cm pituutta lisää muun muassa uusien pakokaasujen puhdistuslaitteiden takia.

Kätevintä uudistuneessa Traficissa ovat avaimetonlukitus ja käynnistys, sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin. Traficin uusi ratti on selkeä parannus, sillä nyt se on muotoiltu eikä ole täysin pyöreä, joten siitä saa todella ergonomisenotteen. Siitä löytyy myös monipuoliset vakionopeudensäätimen ja handsfreen kontrollit. Saatavilla on nyt myös langaton latausalusta puhelimelle, joka lisää käyttömukavuutta. Puhelimelle on suunniteltu kotelot myös uudelleenmuotoiltuihinovipahveihin.


Takaa Trafic on vielä säilynyt ennallaan.

Taloudellisuutta ja tehoa
Kokonaisuudessaan ohjaamossa on nykyään jo 88 litraa säilytystilaa, joista 54 litraa matkustajien istuimien alla. Pieni miinus siitä, että ovien alalokerot ovat lattian tasolla siten, että matkustaja saattaa esimerkiksi astua juomatölkkinsä päälle. Juomia olisikin tietysti tarkoitussäilyttää kojelaudan päällä olevissa pidikkeissä.
 


Traficin ajettavuus on oikein hyvä ja henkilöautomainen. Ohjauksessa on sopivasti tuntumaa ja se on tarkka. Alusta tuntuu pelaavan aivan kuten pitääkin ja vaihteisto toimii ainakin pakettiautoon riittävän sujuvasti. Koeajoautossa oli malliston tehokkain Blue dCi 170 hevosvoimainen moottori, jonka vääntömomentti on 380 Nm, mikä riittääkin mukavasti pakun liikutteluun.
 
Moottoritielläkin Trafic piti pintansa muiden joukossa, eikätiemeluakaan pahasti esiintynyt. Uusi moottori on lisäksi polttoainetaloudellinen, sillä täydellä tankilla auto arvioi toimintamatkaksi lähes tuhatta kilometriä.


Tavaratilassa oli todella kattavasti sidontalenkkejä, 16 kappaletta. Sisään voi lastata jopa 4,15 metrisen esineen, vieläkin pidemmille esineille takaoven voi lisäksi lukita auki.

Lisää tilaa
Auton kääntöympyrän huomattiin olevan suurehko, 11.84m, mikä aiheutti hieman enemmän vekslailua paikoissa, joissa joillakin pakuilla pääsee ympäri yhdellä kertaa. Tavaratila on hyvin valaistu ja positiivinen yllätys oli lattian kumimatto, joka selvästi auttaa pitämään tavaroita paikallaan. Lisäksi kiinnityskoukkuja oli lähes ennätyksellinen määrä, 16 kappaletta, eikä pelkästään lattianrajassa. Tavaratilan seinän luukun avaamalla Traficiin voi lastata jopa 4,15 metrisiä esineitä. Kokonaisuudessaan tilaa löytyy 7,75 kuutiometriä.


Ohjaamo on ergonominen erityisesti uuden ratin osalta. Säilytystilaa on tullut lisää ja keskipaikalle saa työpöydän kannettavalle tietokoneelle ja papereille.

Kuljettajan istuimessa voisi olla vielä enemmän säätöjä, kuten etureunan lasku ja nosto. Uudessa Traficissa on Suomessa vakiovarusteena etätoimiston tapainen ratkaisu, jossa istuimen selkänojan voi laskea työtasoksi, jonka sisään mahtuu esimerkiksi kannettava tietokone. Lisäksi löytyy kirjoitustaso, jonka voi asettaa joko kuljettajan tai apukuskin luettavaksi. Latausmahdollisuuksia on langattoman alustan lisäksi kolme usb-paikkaa ja perinteinen 12v pistoke.


Kojelaudan päällä on lisää säilytystilaa ja latauspistokkeita.
 
Uutta teknologiaa
Uudessa premium varustetasossa tulee muun muassa sisäänrakennettu navigointi sekä automaattinen ilmastointi, jotka koeajoautosta kummatkin löytyivät. Infotainmentin näyttö on mattapintainen mikä tuntui välillä aiheuttavan vähän epäresponsiivisuutta. Ilmastoinnin säätönamiskat on uusittu ja niissä on nyt selvästi enemmän laadun tuntua. Uutta on myös easy life- hansikaslokero, joka nyt liukuu ulos mahdollistaen 1,5 litraa lisää säilytystilaa.


Uusi easy life- hansikaslokero on nyt 1,5 litraa tilavampi, ja helpompi käyttää kuljettajan paikalta.

Vuoden 2022 uutuuksia ovat lisäksi jopa 10 aktiivista kuljettajan apu- ja turvatoimintoa, joihin sisältyy mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti, kuolleen kulman valvonta, liikennemerkkien tunnistus ja ennen kaikkea autonominen hätäjarrutus.

Teksti, kuvat | Juho Kauranen

TILAA AUTO, TEKNIIKKA JA KULJETUS!