Liikenneturvallisuusnäpertelijät Tulosta
30.03.2012 16:52
Liikenneturvallisuutta ohjaavat Suomessa Liikenneministeriö, Sisäministeriö (Poliisi), Oikeusministeriö (rikoslain alaiset), Liikennevirasto (väylät), Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi, Liikenneturva, Liikenneturvallisuusasiain neuvottelukunta, Liikenneonnnettomuuksien tutkijalautakunta, Liikenneonnettomuuksien tutkinnan neuvottelukunta, ja tietysti eduskunta ja liikennevaliokunta, Tulli, Rajavartiolaitos, Destia (tielaitos), kunnat ja liikennesuunnittelulautakunnat, VTT ja tielaboratorio - vain eräitä mainitakseni. Veronmaksajien rahaa uppoaa niihin kasapäin. Maksajalle hyöty on kyseenalainen, ”ohjaajille” rahan arvoinen.

Kädettömin on Trafi. Suuren organisatiouudistuksen jälkeen kaikki asiat ovat entistä pahemmin sekaisin. Paljon enemmän kuin Finnairissa. Tarkkaa työnjakoa ei tiedä kukaan. Vain vanhan johtoportaan erottaminen Finnairin tyyliin voi panna asiat järjestykseen.

Saamattomin on liikenneministeriö. ”Aivomyrsky” Kyllönen pitää ulkomaailman mielenkiintoa yllä hervottomalla idearipulillaan (ruuhkamaksut, km-korvaukset, tienkäyttömaksu, 0,2 promillen pikkuhuppelit, joukkoliikennepakotus, jne.). Tärkeät asiat muhivat ministeriön kirjoituspöytälaatikoissa. Tulosta ei tule.

Äänekkäin on Liikenneturva. Se näpertelee pikkuasioissa. Kärkiongelmiksi huudetaan mopoholhous, ylinopeus, turvavyön käyttämättä jättäminen ja puhuminen kännykkään ilman handsfreetä. Ylinopeus ei ole koskaan tappanut ketään yhtä vähän kuin liukas keli on suistanut ojaan. Tosiasiat ylittävät tätien tajunnan rajan.

Poliisijohto säestää promilletasolla. Isoihin asioihin ei ymmärretä tai uskalleta puuttua.

Nuorten liikennekuolemiin ei saada otetta. Entä uusille kuljettajille määräaikainen 0 %o raja huumaaville aineille. Ja ratkaisuja nuorten työttömyyteen ja syrjäytymiseen, jotka ”pubin” kautta johtavat itsetuhoiseen rajojen etsimiseen. Ja nuorisoidolien hyödyntämiseen: ”on cool pysyä raittiina ja tiellä”, asennevammojen oikaisuja.

Entä erityisesti talvirengassuositukset. Ylileveät ”läskit” ovat hengenvaarallista muotia lumessa ja loskassa ja myös kuivien teiden kulumaurissa. Maanlaajuinen turvallisuusongelma ylittää kuitenkin ”neuvojien” ymmärryksen.

Entä raskaan liikenteen talvirengasmääräykset. Suomessa saa ajaa vaarallisellakin kuormalla kesärengasurasyvyyksillä, jopa täysin sileillä renkailla, ei vaadita edes MS- tai M+S-renkaita eikä ulkomailta tulevilta edes Suomen ”kesärengasvaatimusten” täyttämistä. Tämä on skandaali, josta suurisuiset ”neuvojat” vaikenevat.

Entä ulkomailta tulevan raskaan liikenteen ajoneuvojen kunnnon valvonta. Ja kuljettajien ajokorttien todenperäisyyden sekä ajo- ja lepoaikojen valvonta. Ja liikennerikkeiden seuranta. Raskaimmankin luokan ajokortteja saa ”Viipurin torilta” pilkkahinnalla. Näpertelijöiden mielestä ei niistä kannata puhua.

Entä EU:n valomääräykset. Kuka idiootti on hyväksynyt olosuhteisiimme perävalottomia autoja, sanoi EU mitä hyvänsä ! Sama koskee referenssiluvulla pelleileminen, joka estää lisävalojen käytön Ruotsin tapaan maailman pahimmissa talviolosuhteissa.

Ajoharjoittelun kieltäminen jääradoilla on kirjoituspöytävirkamiesten ja -tätien anteeksiantamaton moka. Se maksaa jatkuvasti turhia liikennekuolemia. Hyödyntämätön luonnonvaramme korvataan miljoonien eurojen keino-liukasteluradoilla, jotka eivät vastaa luonnonolosuhteita. Täti-ihmisten mielestä luiston hallinta muka ”ulosmitataan yleisillä teillä”. Se on täyttä höpötystä. Yllättävässä sivuluisussa tärkeintä on välttää säikähdystä ja ylireagointia. Siihen täti-ihmisten tajunta ei riitä.

Luulisi jonkun hyväkkäistä nostavan todellisen äläkän pääteidemme väärien rakenteiden - väärät kallistukset, vesikaatojen puuttumiset, peruskorjauspuutteet, tilapäiskorjausten valvonnan täydellinen puuttuminen ja sen mukainen ala-arvoinen laatu, ymv. - tappavasta vaikutuksesta. Mutta ei. Näperrellään vain ja tehdään asiaa lillukanvarsista.

Uskaltaisipa joku suurista “neuvojista” edes nostaa poliisin tueksi kunnon protesti poliisivoimien leikkauksista. Vain kun ei. Näperrellessä aika kuluu mukavammin ja turvallisemmin.