Helsinki ja espoo kusettavat Tulosta
27.06.2016 00:00
KAIKKIALLE mihin kääntyy, vastaan tulee epärehellisyyttä. Henkistä ja taloudellista. Helsingissä. ja Espoossa. Näin on ollut aina. Usein satamista, liikenneratkaisuista ja joukkoliikenteestä alkaen
 
Suurin taloudellinen valhe paljastuu Länsimetrossa. Sen mille kaupunkisuunnittelulautakunta antoi vihreää valoa, piti maksaa 452 miljoonaa. Kun valtuusto näytti vihreää, hinta oli jo luokkaa 750 miljoonaa. Nyt kansalle esitetään hinnaksi alun toista miljardia. Samalla jokainen asiaan perehtynyt tietää, että todennäköisimmin 2000 miljoonaa, kaksi miljardia, ylitetään ennen kuin kaikki pelaa.
 
Sen piti valmistua 2013. Nyt eletään jo 2016. Mikään ei osoita, että se pelaisi kuin rasvattu ennen kuin pitkälle 2017:ään.
 
Samalla näkyy selvääkin selvemmin, että omistajien, Helsingin ja Espoon, on pakko todistaa maksajille, asukkaille, että se oli yli kahden miljardin väärtti. Että se tuli todelliseen tarpeeseen. Että matkustajia riittää. Sitä ollaan varmistamassa poistamalla Länsimetron varrelta asukkaiden suorat bussiyhteydet Helsinkiin ja Espooseen. Varmemmaksi vakuudeksi suunnitellaan kaupunkien valtasuoni, Länsiväylä, muutettavaksi kaupunkibulevardiksi kovalla nopeusrajoituksella. Sillä varmistetaan ennen näkemättömät liikenneruuhkat, joiden uskotaan pakottavan maksajat mieluummin valitsemaan metron. Maksajat pakotetaan Länsimetroon kuin teuraat karjavaunuihin.
 
SAMAAN AIKAAN Helsingin ja Espoon luottamuspoliitikot siunasivat valtuustoissaan uuden raidehirviön, Raide-Jokerin. Uskotellaan että sen hinnaksi tulee vain 200 ja rapiat miljoonaa. Ennen kuin se pelaa kaikkinensa, sen hinta ylittää miljardin euron riman. Saatte nähdä.
 
Vaihtoehtoa, nykyaikaista BRT bussimetrojärjestelmää, ei missään suunnittelun saati käsittelyn vaiheessa nostettu edes pöydälle. Koska se ei kuu-lu Vihreään joukkoliikenneuskontoon. Se tyrmättiin valtamediassakin, Helsingin Sanomissa ja tv-kanavilla väitteellä, että siinä missä Raide-Jokerin päästötön (koliseva) pikaratikka kuljettaa laakista 200 matkustajaa, tarvitaan neljä bussia á 50 matkustajaa. Nykyaikaiset päästöttömät (äänettömät) BRT-bussit kuljettavat todellisuudessa kaikkialla maailmassa 200-270 matkustajaa jokainen. Ja missä Jokerin pikaratikka maksaa kolme miljoonaa kappale, samalla hinnalla saa seitsemän BRT-bussia. Ja missä Raide-Jokerin maapohja on vahvistettava kantamaan 50 tonnin pikaratikkaa, BRT-bussi täynnä matkustajia painaa vain 30 tonnia. Ja mihin Raide-Jokeri päättyy, Keilaniemeen ja Itäkeskukseen, siihen pikaratikkakin tyssää ja vaaditaan kalliita yhteyslinjoja busseineen. BRT-bussi voisi ohjata ulos eristetyltä Jokeri-baanalta ja kerätä matkustajia Tapiolasta, Haukilahdesta ja Westendistä ja toisessa päässä aina Vuosaarta myöten. Ja missä pikaratikka etenee pysähtyen joka pysäkillä, BRT-busseja voisi panna pysähtymään joka pysäkillä, ja pikalinjat pysähtymään vain vaikkapa joka neljännellä pysäkillä. Ne kun pystyvät ohittamaan toisiaan aidatulla Jokeri-baanalla.
 
JA MISSÄ Pisara-suunnitelma - juna Helsingistä Vantaalle ja takaisin maan alla tunnelissa - on uskoteltu maksajille, asukkaille, kuopatuksi kalliin hinnan vuoksi, sitä ei olekaan kuopattu. Se elää Helsingin ja Vantaan virkamiesten ja johtajien piironginlaatikossa odottamassa uudelleen syntymistä takaisin elämään kuin ilmestyskirjassa ikään. Pisaran kaikki maanalaiset suunnitelmat, piirustukset ja tunnelivaraukset pidetään voimassa. Sen ovat kokeneet maanalaisten pysäköintiluolien urakoitsijat, jotka pakotetaan huolellisesti kiertämään Pisaralle varatut tunnelit ja maanalaiset asema-alueet.
 
TÄSSÄ HÄMÄYSTEN ja petosten vyyhdissä tuntuu turhalta enää sanoa mitään Malmin ainutlaatuisen historiallisen lentokentän uhraamisesta 25000 uuden halvan asunnon kiireelliseen tarpeeseen. Kolme Finavian johtajaa kävi kuitenkin 13.6. Malmilla kertomassa kentän yrittäjille ja työntekijöille, että paljon puhuttua kiirettä ei ollut. Tarkoitus on vain pian tulpata lentokentän molemmat kiitoradat pois ilmailukäytöstä rakentamalla ensimmäiset kerrostalot kummankin kiitoradan päähän. Varsinaista 20-30 metriä syvän, kahden pohjavesikerroksen suopohjaa, jolla kenttä lepää, aletaan rakennuttaa vasta 2030 tienoilla! Kysymykseen eikö kentän omistaja Finavia voisi siihen saakka vuokrata kenttää yksityisille yrittäjille, vastattiin että liikenneministeri Anne Berner on määrännyt Finavian poistumaan kentältä ensi tilassa!
 
Isojen kusetusten lisäksi kaupungeissa on tukuittain pieniä. Espoossa Suomenojan pienvenesataman oikeuskäsittelyyn edennyt pilailu, jossa kaupungin virkamiehet ovat syytteessä tahallisista väärinkäytöksistä, naurattaa espoolaisia siinä missä Helsingin liikennepoliisi ja -suunnittelijat eivät onnistu ratkaisemaan liikennemerkein selkokielisesti autoilijoille kieltoa kääntyä Bulevardilta ratikan perässä Fredrikinkadulle yksisuuntaista autoliikennettä vastaan.
 
Tämän tapaisia rahareikiä kummassakin kaupungissa riittää loputtomiin. Farssit naurattavat asukkaita, mutta ne eivät ole ilmaisia. Ne tulevat usein hyvinkin kalliiksi.
 
Vain, onhan kansalla rahaa millä maksaa, paikallispoliitikot ja virkakoneisto kuittaavat.