Vihreiden Waterloo Tulosta
20.06.2012 18:44
Maa- ja metsätieteiden maisteriopinnot, Kasvis-ravintola ja Uuden Ajan Aura sekä poliittisena kunniavirkana Neste Oilin hallituksen puheenjohtajuus eivät anna valmiuksia valtion suuryritysten valvontaan. Heidi Hautala (Vihr.) onkin todistanut VR- ja Finnair-sekoiluillaan, että osaamista ei ole tehtävässä, jonka on vastuulleen ottanut. Hänen ”valvonnassaan” tj. Mikael Aro saa jatkaa yli 54 000 €:n kk-ansioilla ala-arvoisesti toimivan VR:n johtamista. Eikä hän vaadi yli 40 000 €/kk tienaavaa tj. Jukka Alhoa ryhdistämään Itellan toiminnan (vrt. pikalähetystestimme, Atk 5 ja 6/12). Ja tj. Hannu Leinonen saa nostaa yli 40 000 €/kk, vaikka hänen Destiansa hoitaa kansalliskalleuttamme, tieverkostoa, alle kaiken arvostelun.

Filosofian tohtorina psykologiksi (ilman laillistettua oikeutta) ”Yöradio” ohjelmaan Radio Cityssä ja Yleisradiossa ei anna mitään liiketaloudellisia valmiuksia. Tältä pohjalta Pekka Sauri (Vihr.) kuitenkin käyttää veronmaksajien miljardibudjettia Helsingin rakennus- ja ympäristötoimien kaupunginjohtajana. Tuloksena on mm. rakennusviraston lahjontajupakka. Kuusi miestä on pidätettyinä ja poliisi jatkaa jättirevohkan selvittämistä. Metrosekoilussa tiedetään, että veronmaksajien rahoja on menetetty 20 miljoonaa euroa eikä loppua näy. Kansainvälinen pörssiyhtiö Siemens taluttaa Sauria myös Vuosaaren voimaloiden saneeraajana ja pitää liikennelaitoksen eli HKL:n vihreää johtokuntaa pilkkanaan. Sauri kuittaa, että hän on täyttänyt vain velvollisuutensa.

HKL:n johtokunnan pj. Jessika Karhu (Vihr.), varamiehensä eläkeläinen Ville Komsi (Vihr.) ja johtokunnan jäsen, ”kaikkien alojen asiantuntija” Osmo Soininvaara (Vihr.) ovat nyt itse joukkoliikenteen vallan kahvassa todistaneet osaamisensa. HKL on soutanut ja huovannut kuin sekopää täysin ”ulalla” raideliikenteen rakennevaatimuksista. Puuttuu enää vain 1980-luvun metroskandaalin tapainen uuden lahjusskandaalin paljastuminen. Metromiljoonien törsäämisen lisäksi HKL:n vihreiden idealistien johtama ”bussiyhtiö” HBL tekee vuodesta toiseen miljoonien tappioita. Samalla pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen toimivuudesta vastaava HSL tuhlailee järjettömästi kaupunkilaisten miljoonia turhalla pisteytysleikillään (vrt. Atk 5/2012).

Vihreiden sokeus myöntää fysiikan lait oikeiksi raideliikenteen energiatuhlauksessa (vrt. Atk 5/2012) toistuu linnoittautumisessa EU:n päästökaupan taakse. ETS-päätös (Emission Trading Scheme) uhkaa sytyttää kolmannen maailmansodan ilmaliikenteessä. Muu maailma vastaan EU ei vain anna vihreillekään pärjäämisen mahdollisuuksia. Varmaa on vain satojen miljoonien menetykset Suomessa ja miljardien menetykset maailmalla.

Vuosaareen rakennettava yli 1200 miljoonan euron uusi biolämpövoimala on Helsingin vihreän valtuuston talouspäätösten kukkanen. Se vaatii puuta 80 rekallista päivittäin tai 10 laivalastillista kuukaudessa. Puunkuljetukset lisäävät rajusti raskasta liikennettä, dieselin ja polttoöljyn kulutusta ja haitallisia liikennepäästöjä. Se johtaa puuraaka-aineen häikäilemättömään polttamiseen 200 km:n säteellä Helsingistä. Samalla biovoimalan CO2-päästöt kolminkertaistuvat nykyiseen verrattuna. Lisäksi se vaatii uuden polttoainesataman rakentamisen teineen ja väylineen. Jos verrataan Vuosaaren sataman ensimmäistä hinta-arviota 600 miljoonaa mummonmarkkaa toistaiseksi toteutuneeseen yli 600 miljoonaan euroon, uudesta biovoimalasta tulee vihreiden päätösten mielettömyyden huippu, jonka lopullista hintaa kukaan ei tänään osaa edes kuvitella!

Poliittinen idealismi maksattaa aina veronmaksajilla miljoonansa. Yleensä nuoret poliittiset idealistit järkiintyvät 10 vuodessa kuten esimerkiksi 1960-luvun ”Vanhan valtaajat”. Kun nyt lopulta vihreä tonttu-ukko Soininvaarakin on nähnyt atomivoiman edut ja vaatinut Vihreitä lähestymään realismia energia- ja päästöasioissa, vain yksi 1960-luvun yltiöidealismin mohikaani on enää jäljellä. Hänkin istuu hallituksessa.