Hölmöläisten joukkoliikennelait Tulosta
02.12.2015 00:00
Raide-Jokeri etenee kuin jyrä: näkemättä, kuulematta. Kun raiteet on juntattu maahan, kansa pakotetaan asuttamaan radanvarret. Sosiaalinen suunnitelmatalous sanelee.
 
Kun kuitenkin on ihmisiä, jotka haluavat asua muualla, missä on viihtyisintä ja mukavinta, rata-asemille on luotava yhdysliikennettä busseilla. Syntyy monitahoinen himmeli. Se maksaa neljä kertaa enemmän kuin arvio, jolla saatiin raiteiden rakentaminen liikkeelle. Metro on oiva esimerkki; sekä alkuperäinen perusmetro että sen jatkeet eli Vuosaari- ja Länsimetro. Rakennusliikkeet tienaavat nelinkertaisesti ja niiden sponsoroimat valtuustopuolueet hierovat käsiään. Nekään eivät jää osattomiksi. Kansahan maksaa. Onhan kansalla rahaa, hyödylliset idiootit.


VDL Citea SLFA Electric edustaa nykyaikaaa nivelbussina, joka Jokeri-linjalla voisi poiketa myös ”aidatun” perusväylän ulkopuolelle. BRT-liikenne vain on Suomen päättäjille tuntematon liikennemuoto.

Raidekustannukset alkavat jo ennen kuin raiteet juntataan maahan. Pohja on vahvistettava kestämään 50 t painavien kuljetusvälineiden liikennöinnin. Rautapyörien vierintävastus on suurempi kuin kumipyörien. Jokaisen kilon liikuttaminen rautapyörillä vaatii enemmän energiaa kuin kumipyörät. Saman kapasiteetin nivelbussi painaa vain 20 t. Pelkästään energiantarve on nivelbussilla 75% pienempi kuin vastaavalla raidekulkuneuvolla, jonka yksikköhintakin on moninkertainen nivelbussiin verrattuna. Raidekuljettimen pitempi elinikä ei pärjää alkuunkaan nivelbussille kokonaistaloudessa TCO (Total Cost of Ownership).
 
NYT AJETAAN Raide-Jokeria toteutukseen kuin käärmettä pyssyyn ja huudetaan myös Pisararataa samaan syssyyn. Raide-Jokeria perustellaan sillä, että 40 000 matkustajaan vuorokaudessa kasvanut Jokeri on liikaa busseille, jotka kulkevat jo peräkanaa. Ei sanaakaan siitä, että nykyiset 3-akseliset olivat alun alkaen väärä valinta; kallis, epäkäytännöllinen ja alimittainen verrattuna vain hiukan kalliimpiin 3-akselisiin suurkapasiteetin nivelbusseihin.
 
Vuosikymmenen kestäneen rankasti tappiollisen ja väärän bussipolitiikan jälkeen yksityinen Koiviston Liikenne suostuu maksamaan enää 24 M€ kirjanpidollisesti 47 M€ arvoisesta Helsingin Bussiliikenteestä, kun se on pakko panna lihoiksi. Samalla HSL nostaa seutulipun kertamaksun 5,50 euroon ja lähiliikenteessä 3,20:een - siinä missä Euroopan suurkaupungeissa peritään 1-2 euroa matkalta!


Tsekkiläinen 54,5 t painava 63-paikkainen kahdella yli 400 hv MAN-dieselillä varistetut Dm12 kiskobussit liikennöivät Karjaa-Tammisaari-Hanko välin lisäksi 6 muulla rataosuudella. Valtion maksamalla kiskobussituella linja-autot voisivat kuljettaa kiskobussien matkustajat ilmaiseksi.

VÄLIIN VOISI tietysti herätä kysymään, montako kertaa kansaa voi huijata Vihreiden, SDPn ja Vasemmistoliiton sokealla raideuskonnolla? Sillä aika on kulunut raideliikenteen ohi, jos vain on silmiä näkemään ja korvia kuulemaan. Nykyaikainen bussiliikenne, ”bussimetro” eli BRT, nivelbussit, sähkö- ja johdinbussit tarjoavat ylivertaista joukkoliikennepalvelua neljänneksen hinnalla ja päästöillä raidehimmeliin verrattuna! 
 
VIKAA ON sairaasti myös bussivalmistajissa ja -maahantuojissa! Volvon sähköbussia liikennöivät jo Göteborgin linjaa 55 ja VDL:n sähkö-nivelbussit pian Kölnin linjaa 33. BRT-bussimetroja on kaikkialla maapallolla. Mutta pelko kartellisyytteistä on lamaannuttanut kaiken yhteistyön valmistajien kesken EUssa kuten uusi joukkoliikennelaki on romuttanut bussien lähiliikenteen Suomessa.
 
Suomessa bussien isot maahantuojat kyräilevät toisiaan, tuskin edes puhuvat toistensa kanssa. Senkään vertaa ei saada aikaan, että pääkaupunkiseudun päättäjät, valtuustot, poliitikot ja liikennesuunnittelijat edes kunnolla tietäisivät BRT-bussimetroista, uusimmista nivelbusseista ja niiden tarjoamista mahdollisuuksista joukkoliikenteelle. Yhteisestä seminaaristakin päättäjille on puhuttu pitkään, mutta mitään ei synny. Ehkä VTT voisi puolueettomana isäntänä sytyttää tiedon valon joukkoliikenteen päättäjille.
 
Odotellessa maailma kulkee ohi. Suomi jää yhä enemmän joukkoliikenteen kehityksestä jälkeen. Väliäkö sillä? Kansahan pannaan maksamaan, hyödylliset idiootit.