Hölmöläiset liikemiehinä Tulosta
22.04.2015 00:00
Hölmöläiset jatkoivat liian lyhyttä peittoa leikkaamalla suikaleen yläpäästä ja ompelemalla se jalkopäähän, kun jalkoja paleli. Vanha kansantaru on naurattanut sukupolvesta toiseen.
 
Jos peitto samanaikaisesti olisi lyhenemistään lyhentynyt, se olisi naurattanut vielä enemmän. Monet valtionyhtiöt toimivat täsmälleen niin. Eikä yhtään naurata, vain itkettää.
 
SUOMEN POSTI ei voi mennä konkurssiin. Se voi pelata rahoillaan upporikasta ja rutiköyhää hullun lailla. “Jos tulee tiukkaa, pitää nostaa postimerkkien hintaa”, totesi Postin johtaja takavuosina. Sama toistui viime vuonna. Ja veronmakasajat, Postin asiakkaat, maksavat eivätkä muuta voi.
 
Hyvä on sillä lailla pelata. Ja kyllä Posti pelaakin. Sen kuljetusosasto, ent. Itella Logistics, on tehnyt kuljetustarjouksia jättiurakoista 30% halvemmalla kuin kilpailijat. Se on syössyt tieltään joukoittain yksityisiä pk-yrittäjiä konkurssiin. Sadat ovat siirtyneet Viroon. Kun urakan saatuaan Itellan autot eivät ole riittäneet, autoja on pestattava tarjouskilpailun hävinneiltä. Niille on sitten maksettu 30% korkeampaa hintaa kuin mitä itse on saatu. Ei se mitään. Nostetaan postimerkin hintoja!
 
Nimen vaihto ensin Itellaksi, ja pian takaisin Suomen Postiksi, maksoi miljoonia. Ei tunnu missään. Kyllä kansa maksaa. Nostetaan postimerkin hintoja!
 
VR-YHTYMÄ ei voi mennä konkurssiin. Junien myöhästelyistä syntyy kansantaruja. Junavuorojen peruutuksista ei väliä. Pendoliinojen vioista ja pakkasenpuremista kansa puhuu kuin Pinocchiosta. Ei väliä. Toimitusjohtaja nostaa ennätyskorkeaa palkkaa. Isäntä valtio estää kaiken kilpailun ja takaa monopoliaseman. Ja rahaa riittää veronmaksajilta.
 
VR:n linja-autoyhtiö Pohjolan Liikenne heittäytyy surutta alennuskilpailuun bussimatkustajien suosiosta Onnibussin kanssa. Hintoja voi laskea vaikka siihen, että Onnibussin ja yksityisten bussiyritysten veronmaksukykyloppuu, työpaikat kaatuvat alta ja yrittäjät ajautuvat velkavankeuteen. Tai karkaavat Baltiaan vieden veronmaksunsa mukanaan. VR ei kaadu. Kyllä kansa maksaa.
 
SIO ei mene konkurssiin. Kun valtionyhtiö Finnairille oma lentäjäkoulu tuli liian kalliiksi, valtio tuli mukaan veronmaksajien rahoilla. Syntyi Suomen Ilmailuopisto, SIO. Finnairin ja valtio kumpikin omistavat 49,5% ja Porin kaupunki 1%. Nyt SIO kouluttaa Finnairille 30 ammattilentäjää vuodessa veronmaksajien kustannuksella. Oppilaille koulutus maksaa vain kymppitonnin luokkaa. SIO:lla on varaa kalliimpiin koulukoneisiin kuin Euroopan suurilla lentoyhtiöillä, varaa pitää isolla rahalla Porin kenttä auki koulutusta varten ja varaa maksaa reilusti palkkaa lennonopettajille. SIO maksaa veronmaksajille maltaita, ja kaataa kilpailevilta yksityisiltä työpaikat ja veronmaksut valtion tappioksi.
 
PATRIA ei voi mennä konkurssiin. Patrian ammattilentäjäkoulutus toistaa SIO:n kuvion loistoluokan koulukoneita myöten. Veronmaksajat takaavat maksuillaan Patrian lentäjäkoulutuksen rahoituksen samalla kun se kaataa ja kuristaa hengiltä yksityiset ammattilentäjäkoulutusta antavat yritykset, työpaikat ja veronmaksukyvyn.
 
ARCTIA SHIPPING ei voi mennä konkurssiin.
Siihen kaatui jo valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaava ministeri. Se murtaa neljän tytäryhtiönsä kera valtion turvaamalla yksinoikeudella jäät Suomen aluevesillä. Se on kerännyt rahat vientiteollisuutemme kustannuksella voidakseen pelata upporikasta ja rutiköyhää jäänmurtajillaan Kanadaa ja Alaskaa myöten. Miljoonapanosten riskipelin takaajina ovat suomalaiset veronmaksajat. Heiltä ei kysytä. Eikä valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaava ministeri pysty terveyskasvatuksen approbaturillaan sanomaan mitään Arctia Shippingin jatytäryhtiöidensä välisistä jäänmurtajakauppoista.
 
Vieläkö hölmöläisten peitonjatkepuuha naurattaa? Hölmöläisille jäi sentään samanmittainen peitto talteen.
 
NESTE ei voi mennä konkurssiin.
Neste-Konserni perustettiin 1948 turvaamaan Suomen öljyhuolto. Nesteen seikkailut yrityksen ja erehdyksen periaatteella laivanvarustuksesta muoviputkiin, palmuöljyyn ja sähköautoon kaikissa maanosissa eivät mahtuisivat 1 000-sivuisen kirjan kansien väliin. Suutarin soisi pysyvän lestissään. Sadat miljoonat ovat lentäneet taivaan tuuliin sen sijaan että ne olisivat laskeutuneet valtion kassaan vähentämään vastaavasti veronmaksajien maksutaakkaa.
 
FORTUM ei mene konkurssiin. Se on suomalaisten veronmaksajien takaama energiayhtiö, joka valloittaa maailmaa löysin rantein myös Venäjällä, Puolassa ja Itämeren alueella aurinkopaneleista ydinvoimaloihin. Suojatulla asemallaan sen on sanottu tienaavan ensisijaisesti johtajistolleen eikä omistajilleen, suomalaisille veronmaksajille, joiden varassa on varaa mällätä.
 
VTT, Teknologian tutkimuskeskus ei mene
konkurssiin. Valtion 1942 perustama ja 100% omistama VTT on lajissaan Pohjois-Euroopan suurin veronmaksajien rahoilla sopeutuvaa tutkimusta tekevä laitos. Sen rahankäyttö TEM:n johdolla mitä huikentelevimpiin “tutkimuskohteisiin” kuten sähköautoihin, vaihtoehtoenergioihin ja nastarengastutkimuksiin kielivät ensisijaisesta tarkoituksesta säilyttää talon omat työpaikat hinnalla millä hyvänsä. Kansahan maksaa.
 
Esimerkkejä löytyy paljon enemmän. Nämä nyt vain kuljetussektorilta. Naurun ja ihmettelyn väliin toivoisi valtionyhtiöiden ohjauksesta vastaavien tarttuvan nykyistä paljon tiukemmin tehtäväänsä. Osaaminen puuttuu.