"Kyllä kansalla on rahaa!" Tulosta
04.02.2014 09:18
Sen opetti Helsingin valtuustossa SDP:n ykköspoliitikko. Vastustin Vuosaaren satamasta esitettyä 600 Mmk:n kustannusarviota. Yli 1000 Mmk vähintään, väitti satamia suunnitteleva koulukaverini. ”Mitä sinä rutiset”, moitti SDP-kaverini.
 
Nyt Vuosaaren sataman hinta lähentelee 2000 miljoonaa euroa! Siinä pähkinänkuoressa koko Suomen punavihreän talouspolitiikan lähtökohta.
 
Suomessa ollaan kaksinkertaistamassa valtiontukia pääosin ulkomaiselle tuulivoimalle
200 M€:oon/vuosi. Kotimainen biokaasu-, hake- ja puuvoimalat saavat 2 – 2,4 M€. Ympäristöministeriö rajaa tuulivoimalan meluetäisyydeksi 500-700 m. STM vaatii 2000 m. Jne.
 
Ruotsissa tuulivoimayhtiö Arisen miljardisijoittajat ovat menettäneet 60€ jokaisesta sijoitetusta 100€:sta. Saksassa tuulivoimayhtiö Prokonian 1,4 miljardin euron sijoittajat uhkaavat saada enää 3% korkoa luvatun 6-8%:n sijaan. Prokoniaa, joka toimii myös Suomessa, uhkaa konkurssi.

Raidetien rakentaminen maksaa 10-20 kertaa enemmän kun kadun ja tien rakentaminen kumipyöräliikenteelle. Samalla se pakottaa koko yhdyskuntarakenteen pitkin raideliikennettä. Bussilinjan voi muuttaa yli yön.
 
Liikenne raiteilla, sekä ratikka- että junaliikenne, maksaa 10-20 kertaa enemmän ja on järkyttävästi tehottomampaa kuin nykyaikainen bussiliikenne.
 
Ratikkalinjan perustaminen katuverkkoon maksaa 30 kertaa enemmän kuin bussilinja. Ratikkaliikenne katuverkossa maksaa saman kuin 5-6 samanmittaista bussilinjaa. Kustannukset/vuosi/istumapaikka: ratikka 25% kalliimpi kuin bussi ja 400% kalliimpi kuin BRT (Bus Rapid Transport). (Lähde:WSP)
 
Ruotsissa: bussi 12 m, 2,1 Mkr; tuplanivelbussi 24 m, 4,7 Mkr; ratikka 30 m, 20-25 Mkr. Vuosikulut/km: bussi 28,18 kr, ratikka 73,72 kr. Vuosikulut/istumapaikka: bussi 0,68 kr, ratikka 1,04 kr. (WSP)
 
BRT-bussi/ratikka: pääomakustannus ratikka 64% kalliimpi; yksikköhinta ratikka 70% kalliimpi; hinta/istuinpaikka ratikka 41% kalliimpi; käyttökustannukset/vuosi ratikka 90% kalliimpi; perustamiskustannukset ratikka 60-70% kalliimpi; kustannus/vuosi/yksikkö ratikka 48% kalliimpi.
 
Ratikkahuuma: Helsinki haluaa lisää uusia ratikkaverkkoja korvaamaan bussiliikenteen. Asiantuntijat varoittavat, tulee niin paljon ratikoita että eivät enää mahdu keskustaan. Tampere ja Turku suunnittelevat ratikoiden palauttamista kaupunkeihinsa!
 
Metrohuuma: Helsinki rakentaa metrolleen jatketta länsireunalta länteen, Länsimetroa. Rakennettavaksi tulee kaksi 13,9 km:n rinnakkaista tunnelia, joilla 8 asemaa. Kustannukset ovat karanneet täysin sekä esitetystä arviosta että käsistä. Hintalappu lähentelee 2 miljardia euroa. Valmistumisen ajankohtaa ei voida määritellä. Näytelmä on toisinto Vuosaaren satamasta.
 
Pääasia että saadaan alkuun vaikka minkälaisilla kustannuslaskelmilla. Loppuun se on sen jälkeen vietävä. Kyllä kansalla on rahaa!