Puna-vihersokeus on paha ongelma Tulosta
25.09.2013 10:03
Puna-vihersokeus on miehillä varsin yleinen. Siitä kärsii noin 8% miehistä, naisista vain noin 0,4%. Jotkut eivät koskaan erota punaista ja vihreää. Jotkut sekoittavat ne keskenään kun ne ovat lähekkäin. Värisokeus on yleensä perinnöllistä. Joissakin tapauksissa se voi johtua myös alkoholimyrkytyksestä. (Wikipedia)
 
Tuli kesällä autoiltua 14 EU-maassa. Joissakin ajettiin villimmin kuin muissa. Etelässä tuntui, ettei ole liikennesääntöjä ollenkaan. Rapiat 3 miljoonan auton Suomi on kuitenkin yhdessä asiassa kaikkein villein. Meillä puna-vihersokeus liikennevaloissa on pahinta.
 
Syy ei ole yksin autoilijoissa. Syitä on liikenteen kaikissa osapuolissa: myös pyöräilijöissä, jalankulkijoissa sekä liikennesunnittelijoissa ja -viranomaisissa.
 
35 miljoonan auton Ranskassa tuntuu, ettei liikennesääntöjä ole ollenkaan. Siellä tehdään mitä tahansa, mutta punaisia vastaan ei ajeta! 40 miljoonan auton Saksassa liikenne on tiukassa järjestyksessä eikä siellä ajeta päin punaisia. Silti siellä rapsahtaa uudistetun virhepistejärjestelmän myötä yli yhden sekunnin punaisia päin ajamisesta sakkoa jopa kuukausipalkan verran ja kortti hyllytetään heti.
 
Millä tavalla suomalaisia opetetaan erottamaan punainen liikennevalo vihreästä? Kertokaa jos tiedätte!
 
Vain todella tuntuvalla sakolla, meidänkin vieranomainen uskoo. Se on toteutumassa tuloillaan olevan virhepistejärjestelmän myötä - jos se tulee. Trafin, Liikenneviraston, Liikenneturvan ja  LVM:n sekopäät eivät valitettavasti vieläkään tajua yhteiskuntarauhaa keikauttavan rikoksen ja toisaalta rikkeen eroa.
 
Jos, ja kun, meillä aletaan rangaista autoilijoita todella rankasti punaisia vastaan ajamisesta, on syytä vaatia samaa vastuuta myös liikennesuunnittelijoilta ja -viranomaisilta liikennevalojärjestelmien suhteen.
 
1) Pitämällä liikennevalot toiminnassa ajankohtina, jolloin liikenne on minimissään, liikennesuunnittelijat ja -viranomaiset oikein kouluttavat liikenteen kaikkia osapuolia puna-vihersokeiksi. ”Iso Veli” viranomainen ei usko, että kansalla olisi kykyä ja harkintaa itse ratkaista miten risteysalueen voi ylittää turvallisesti ilman liikennevalo-opastusta.
 
2) Suomessa liikennevalojen keltainen ennakkovaroitus on niin lyhyt, ettei liikennevirta ehdi reagoida siihen edellytetyllä tavalla. Se suorastaan pakottaa ajamaan punaisia päin - useinkin mm. peräänajon välttämiseksi ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi.
 
3) Suomen liikennevalot ovat tekniikaltaan ajastaan jäljessä. Muualla EU:ssa ja maailmalla käytetään liikennevaloja, joissa digitalinen sekuntimittari kertoo, paljonko on aikaa valojen vaihtumiseen. Se rauhoittaa ratkaisevalla tavalla ylitystä odottavaa jalankulkijaa ja muita osapuolia. Se lieventäisi puna-vihersokeutta myös Suomessa.
 
4) Suomessa muiden kuin autoilijoiden puna-vihersokeutta katsotaan sormien välistä  Se luo epätasa-arvoa ja ennalta arvaamattomuutta liikenteeseen turvallisuuden kustannuksella.
 
Liikenteessä puna-vihersokeus on lievennettävissä hyvin merkittävästi paitsi rangaistuksia koventamalla myös liikennesuunnittelijoiden ja -viranomaisten toimin. Yksipuolisella parantamisella ei saavuteta yhteiskunnalle edullisinta tulosta. Jokaisen osapuolen tulee kantaa vastuunsa puna-vihersokeuden lieventämiseksi liikenteessä.