MIKSI... Tulosta
12.12.2022 00:00

Bussirahat Kiinalle!

SUOMEN VEROEUROT KIINAAN…

Miksi Suomen kunnat ja kaupungit, jopa VR, ostavat satoja kiinalaisia sähköbusseja, vaikka EU:ssa on suurempi valikoima ja laadultaan paljon parempia sähköbusseja (Solaris, VDL, Van Hool, Irizar, Iveco, Volvo, Scania, Mercedes-Benz, MAN, ym.)?
 
Sen sijaan että ostoon käytetyt suomalaiset veromarkat jäisivät varmistamaan omaa ja yhteistä menestystä EU:ssa, Suomi lähettää veromarkkansa Kiinaan, jotta Kiina voisi niillä ostaa entistä enemmän omistuksia Suomessa…
 

Tierahat Ranskaan!
MIKSI VEROEUROT RANSKAAN…
Meneillä on Suomen tie- ja rataverkoston kunnostus valtion budjettivaroilla 1.10.2022 – 1.10.2023. Miksi yli puolet urakoista, 79 kpl, on myönnetty vain seitsemälle urakoitsijalle? Miksi urakoista 50 %, 39 kpl, on annettu ranskalaisille? Eli maailman suurimmalle tie- ja ratarakentajalle, Colas konsernille! Sen pieni osa on entinen Tielaitoksemme, sittemmin Colas-Destia.
 
Miksi Suomen infrarakentamisen työnantajajärjestö Infra ry. EK:n, Keskuskauppakamarin, SAK:n ja kahden muun suuren kanssa tilasi ranskalaisen Colas-Destian ”Strategiset liikennejärjestelmät” -yksiköltä suunnitelman Suomen tie- ja rataverkoston kehittämisja modernisoimistarpeesta vuosina 2025-2030.
 
Suunnitelma vetoaa Suomen kilpailukyvyn säilyttämisen välttämättömyyteen. Jättikustannusten arviointi puuttuu, tulevien liikennemäärien arviointi lienee vanhasta Ramboll-utopiasta, keskeisiä tiekohteita puuttuu kokonaan…


Tiemerkinnät valkoisella!
 
MIKSI LUMENVALKOINEN VALHE…
Miksi Suomessa ei vastusteta lumivalkoisia tiemerkintöjä? Kahden vastuuministeriön ja vielä Traficomin ja Väyläviraston ja Poliisihallituksen ja Liikenneturvankin suulla puhutaan kyllä suun täydeltä kaikkea muuta liikenneturvallisuudesta.
 
Sysipimeiden, lumituiskuisten ja räntäsohjoisten jäänpeittämien talviteidemme alimpana peittyvistä lumivalkoisista turvamerkinnöistä ei puhuta mitään.
 
Reunaviivan, kaistaviivojen, tien keskiviivamerkinnät ja ohituskieltoviivat muutettiin keltaisista valkoisiksi noudattamaan EU-yhteiskansallista tapaa. Suomi ei nostanut muutoksesta älläkkää, ei taistellut liikenneturvallisuutensa puolesta muista poikkeaviin olosuhteisiina viitaten. Taipui vain hiljaa.
 
Korkealta taholta on annettu ymmärtää, että tiemerkintöjen valkoinen väri ei olisi ollut kansallisesti velvoittava. LVM on vahvistanut että näin on.
 
Oikea väri Suomen talvioloissa olisi tietysti parhaiten näkyvä varoitusväri eli punakeltainen, oranssi! Tuskin se olisi saanut etelästä saapuvia autoilijaturisteja tolaltaan. Ei liioin värisokeaa, väreistä piittaamatonta digitekniikkaa nykyautojen itseajavassa kaistaohjauksessa.
Tuplasti renkaita suomalaisille!

MIKSI TM TALVIRENGASVERTAILU ON SOKEA…
Aikanaan vastuullisena Tekniikan Maailma -lehden talvitestauksista ja tekijänä myös talvirenkaiden vertailutesteissä pahoittelen TM:n jäämistä ajastaan jälkeen Suuressa Talvirengasvertailussa lehden numerossa 18/12.10.2022.
 
Talvirengasmuoti on vienyt kesärenkaiden malliin yhä leveämpiin talvikulutuspintoihin, oikeisiin ”läskeihin”. Miksi TM ei puutu rengasmuodin tuottamiin liikenneturvallisuusvaaroihin?
 
Mitä leveämpi kulutuspinta talvirenkaassa, sitä pienempi pintapaine/cm2. Mitä pienempi pintapaine, sitä kevyempi ote tienpinnasta, jääpinnasta, lumipinnasta. Sitä huonommat ohjaus- ja jarrutusominaisuudet. Sitä helpommin loska- ja lumiliirtoon – samantekevää oli sitten nastat tai ei.
 
Riittää kun katsoo kulutuspintoja rallikilpailuissa varman, luotettavan menon varmistamiseksi kaikissa talvitieolosuhteissa: kapeita kuin sirkkelin terät, suurilla pintapaineilla valmiina ”sirkkelöimään” lumen ja loskan läpi tukevaan otteeseen alla olevasta jääpinnasta.
 
Miksi TM ei arvioi uusien nk. sähköautorenkaiden sopivuutta myös bensa- ja dieselautoihin ja kaikkiin autoihin. ”Sähköautorenkailla” on selvästi kapeampi kulutuspinta kuin muotiin tulleilla ”läskeillä”. Niillä haetaan mahdollisimman pientä vierintävastusta antamaan tavallista painavammalle sähköautolle mahdollisimman alhainen energiakulutus ja pitkä toimintamatka.
 
Samalla sähköautorenkaat kantaisivat erinomaisesti myös kaikkia muitakin autoja antaen pienemmällä vierintävastuksella niillekin entistä pienemmän polttoainekulutuksen ja taloudellisempia kilometrejä! Siitä ei puhuta.
 
Rengasteollisuus myy tietenkin mahdollisimman paljon erilaisia ”erikoisrenkaita” eri autonomistajille.
 
Miksi TM ei nosta esiin nk. allseason- eli ympärivuotiseen käyttöön tarkoitettujen renkaiden pitkää ja valloittavaa kehitystä sekä kesä- että talviominaisuuksillaan.
 
Allseason-renkaat ovat kehittyneet ympärivuotiseen käyttöön jo vuodesta 2007 lähtien. Saksalainen Auto Bildt -lehti vertaili jo takavuosina testissään 32 erimerkkisen allseason-rengasmerkin ominaisuuksia kesä- ja talviolosuhteissa, mm. Suomen Inarissa talvella. Keskieuroopassa koko joukko autolehtiä tarjoaa testituloksia vuosittain kesä-, talvi- ja ympärivuotisista renkaista.
 
Hämmästyttävää on, että suomalainen Nokian Weatherproof, vuodesta 2020 Seasonproof ympärivuotiset ovat jo pitkin 2010-lukuasijoittuneet vertailutesteissä kärkisijoille! Suomessa niistä vaietaan eikä niitä myydä…
 
Nyt TM liitti 2022 Suureen Talvirengasvertailuunsa nähtävästi ensimmäisen kerran ”lisäverrokkina” Continental AllSeason Contact ympärivuotisen renkaan todeten ne ”hyviksi asvaltilla” ja ylimalkaisesti huonoiksi ajettavuudeltaan jäällä ja lumella”.
 
Nähtävästi TM liittyy kaupalliseen rintamaan, jolle etten sanoisi välttämätöntä on saada Suomessa myydä erikseen neljät kesärenkaat ja neljät talvirenkaat, kahdeksan vannetta, kaksi renkaanvaihtoa vuodessa sekä ympärivuotista säilytystilaa neljälle rengasläskille ”rengashotellissa” mahdollisimman monelle suomalaiselle autoilijalle – ympärivuoden toimivien sijaan.
 
Auto, tekniikka ja kuljetus on
nyt neljällä henkilöautolla neljällä erimerkkisellä allseason-rengaskerralla ajanut helposti ja turvallisesti kaksi talvea ja kaksi kesää ja nyt kolmatta talvea samoilla ympärivuotisilla renkailla Etelä-Suomesta talvisin Lapin perukoita myöten. Ympärivuotiset allseason-renkaat ovat rengaskehityksen tulevaisuutta myös Pohjolassa, haluttiin sitä tai ei. Ainoana pienenä huolena on, ruostuvatko rengaspultit kiinni vanteissa, kun ei niitä tarvitse vuosiin avata…